Silje_33 Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Hei! Bruker dere smokk på natta? Når begynte dere med det evt? Vil ikke begynne med smokk for tidlig, men han sovner mye lettere om han får sutte på lillefingeren i noen minutter før innsovning (så lenge han er god og mett). Jeg har lyst til å begynne med smokk, men vet ikke hvordan å tilvenne og hvor tidlig jeg bør begynne evt? Trenger tips, råd og erfaringer. Takk.
-carina- Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 De sier vel i alle fall at ammingen bør være godt etablert først, siden det er litt forskjellig sugeteknikker... Tror jeg har lest at du skal vente to uker... Min lille fikk til ammingen fra første stund, men jeg ventet to uker med smokken for å "forsikre" meg at det ikke ble noe kluss... )
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Min tok ikke smokk før han var 16dager tror jeg det var, men har hørt om de som fikk det allerede på sykehuset. Men sant som Carina skriver, om du sliter med amming så vent heller. Vi bare putta smokken inn vi, den kom mange ganger fort ut igjen hehe, men så ga jeg hade den f.eks da han beg å gråte på vei hjem fra butikken osv og han likte den fort.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Hva om man bruker brystskjold ? Ammingen "funker" jo da på en måte, men de har jo ikke lært seg å ta puppen uten skjoldet da...
Mina06+Mats09 Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Det sies jo også at å sove med smokk forebygger mot krybbedød. Jenta mi fikk smokk etter 1uke.
mamma til Tobias og 3små Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Hos oss gikk ammingen fint fra første stund, så HS sa det var helt greit beg med smokk da lillegutt var 1 uke gammel her. Han tok den med en gang, og ble straks roligere (hadde stort suttebehov). Du kan nok bare beg om alt går fint med amming
Mathoka Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Vi begynte med smokk på dagen da han var 16 dager, han tok den ikke før...men på natta tror jeg er bare en mnd eller noe siden vi begynte med, da var han 4 mnd. Han spytter den ut etter ca en time da.
Mathoka Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Skal jo virke forebyggende mot krybbedød som noen andre også har påpekt...men kan jo ødelegge litt for søvnen dersom h*n våkner hver gang h*n mister den...
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 jeg begynte med sutt dagen etter at jeg kom hjem fra barsel. gutten min var 6 dager gammel . det har gått helt fint. hadde blitt spist opp og aldri fått etablert noen amming hvis han skulle hengt i puppen hele dagen. han hadde tydelig et stort sugebehov.. går det greit med ammingen hadde jeg starta med sutt!!
Silje_33 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2006 Takk for råd. Vi prøvde smokk igår - og han sovnet med den etter få minutter. Tidligere har han ligget i ca. 30 min og vært urolig - og så har det endt med at jeg har lagt ham til puppen i ren fortvilelse for ikke å få sove. Kommer til å fortsette med smokken ikveld igjen ja )
Sessa ruger igjen... Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Vi kjøpte smokk da hun var to dager gammel, for hun var litt urolig. Nå viste det serg at hun rett og slett bare måtte legges veldig ofte (omtrent hver time) fordi det var så varmt og hun var tørst! Ammingen gikk greit fra første stund så vi så ingen problemer med å prøve smokk. MEN hun ville ikke ta smokken før etter to-tre uker. Hun har et enormt sugebehov og smokken er blitt en fin trøst når hun skal sove (hun spytter den ut etter en stund) eller synes verden generelt er litt kjip (for eksempel når hun må få dryppet øyet sitt pga av infeksjon eller når hun har vondt i magen). Dessuten er smokken gull verdt når hun våkner om natten, trenger bare å putte inn smokken så slipper jeg å amme hele tiden! (før ammet jeg annenhver time HELE natten!) Når det gjelder krybbedød som flere har nevnt, så har de visstnok gdot tilbake på det. Det er ikke bevist at det kan være med på å forhindre krybbedød.
Gjest Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Snuppa mi hadde et voldsomt sugebehov, men tok ikke smokken ordentlig før hun var ca 3 mnd gammel. Før det måtte vi dytte den inn igjen og igjen og igjen. Er nok ikke nødvendig å begynne enda, la han sutte på fingeren din du, det gjør ikke noe. Hvis du vil at han skal bruke smokk, så er det jo bare å prøve etterhvert. Men husk at ikke alle barn VIL ha smokk da.
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Vi begynte med smokk til minstemann når han var ca 1 uke (ikke eldre ihvertfall...), og det gikk kjempefint. Men amminga var i full sving da:) Eldstemann måtte få flaske allerede på sykehuset og da ble det kluss da ja:( (med amminga...)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Begynte med smokk 2 dager etter jeg kom fre sykehuset! Han ha stort sugebehov! Har ikke gått ut ver ammingen, bruker skjold også på ene brystet, så han har 3 forskjellige ting og suge på! MEN det går KJEMPEFINT!! :-)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Han spytter den ut når han sovner også :-)
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 vi kom hjem fra sykehuse da mathias va 4 daga. han fikk smokke da å tok den så å si me en gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå