Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Har en på 8 mnd, og vi sliter litt med søvnen. Vi nattavvente ham når han var 6 mnd, og har ikke fått nattservering siden det (bortsett fra hvis han har vært syk). Men han våkner fortsatt en del på natten, sover urolig og våkner tidlig på morgenen. Er dette en fase, som de vokser av seg når de nærmere seg året?? Hvordan sover deres barn som er blitt såpass store? Og er det noe dere skulle ønske dere hadde gjort annerledes med tanke på søvn, evt hva skulle dere ønske dere viste fra før?? Takker for svar!!
alvis Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Gutten vår begynte å sove rundt da han var ca 10 mnd. Før det var vi mye opp med ham. Da han var 9 mnd sluttet jeg med nattamming og da han var 10 mnd flyttet han på eget rom. Etter det begynte han å sove mye bedre. Han hadde "faste" tider da han våknet hver eneste natt....vi gikk inn til ham og satte oss ved sengekanten utan å ta han opp. Da vi holdt på sån i ca 2 uker sluttet han å våkne. Da jeg begynte å jobbe igjen, da var han 11 mnd, våknet han ca 5 hver morning. Vi prøvde å få han til å sove lenger men det gikk ikke. Vi stod opp med han kl 05 i flere uker. Da han var 13 mnd sov han fra 21-07 og det syns vi var så deilig. Nå er han 15 mnd og har begynt i barnehagen. Han sovner 19 og våkner 06. Han er endel våken på nettene men roer seg med en gang vi kommer inn. Det eneste jeg ønsket jeg hadde visst var at det med søvn går i perioder og at det faktiskt blir bedre:). Jeg hadde sluttet med nattamming og flyttet han på eget rom tidligere og ikke gått inn til ham med en gang jeg hørte han gråt. Som regel klarer han å roe seg selv mens hvis vi gikk inn så våknet han til. Lykke til...det blir som regel bedre men det går opp og ner.
Trollmora Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Lille Snupp sov gjennom hele natten da hun var 7 mnd. Jeg var borte og alt hun fikk av far var smokk. Dagen etter var det rett inn på eget rom. Virker som om hun ble forstyrret av "matlukten", at vi snudde oss i sengen eller de vanlige snorkelydene til far. Hun våkner ennå på natten av og til og da er det stor kos og hjelp til å finne smokken før vi legger henne ned igjen. Hun sover fra va 1900 til 07.30. I barnehagen sover hun 1 time til 1 1/2 time midt på dagen. I helgene gjerne opptil 2 1/2 time ute i vogna si. Hadde vi visst at hun ble fortyrret av oss, ville vi nok flyttet henne litt tidligere.
Gjest Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Med to barn i huset vil jeg først si at søvnmønster hos barn er utrolig forskjellig fra barn til barn. Snuppa vår på 3 måmneder sover alt fra 11-13 timer sammenhengende og vi har overhodet ingen problemer med henne. Med sønnen vår på19 måneder som hadde kolikk (hele døgnet) i utgangspunktet, så sov han fra 19-7 ved 6måneder avbrutt av melk kl 23. Med ham så måtte vi bysse for å stoppe med nattmaten, men ikke mye (Snuppa vår liker forøvrig ikke å bysses, hun vil bare legges ned, ellers så protesterer hun). Han utviklet gradvis mønsteret sitt selv. Jeg kan dessverre ikke gi så mange råd, men ikke ta opp gutten ved første pip (jeg mener ikke at han skal skrike altså, men hvis han bare lager lyder så kan han kanskje sovne igjen). Det som er felles for de to vi har er at jo mer de sover på dagen, jo bedre sover de om natta. Hovedfienden vår har vært overtrøtthet.
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Jeg har egentlig ikke så mange nye råd å komme med, men er svært enig med det som er sagt her. Men jeg har nok vært heldig pga jenta vår sov rundt fra hun var ca 1 mnd. Det har jo vært opp og ned, men vi opplevde det som veldig positivt å flytte henne inn på eget rom. Husker ikke når jeg sluttet å nattamme, men hun våknet kl.06.30 når faren gikk og da ammet jeg en stund. Ellers bruker hun enda tutti om natta (er snart 1 1/2 år) men bare om natta og når hun hviler. Hun har også kos og 2 faste sovebamser. Jeg hadde også venta lenger med å gå inn til henne når hun gråter, i alle fall første gang, når gråten og misnøyen starter. Og ja, det er også en kunst å finne ut hvor lenge og evnt mange ganger de skal sove på dagen for å få best mulig nattesøvn.
Guttemamma x 3 Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Ikke så mange gode råd å komme med, men videreformidler noen kloke ord jeg har fått fra to 3-barnsmødre jeg kjenner ;-)) * Søvnmønster og -behov endrer seg mye og ofte fram til de er 3 år. Det meste går i perioder og mye ordner seg av seg selv. * Ikke bli fortvilt når andre barn sover mer og lenger enn deres barn. Det er stor forskjell fra barn til barn. Aksepter forskjellen og finn noe som funker for dere. Leste også på pampers.se at 25% av 1-2 åringene vekker sine foreldre om natta så det er nokså vanlig. Mitt eget råd: Prøv å tilpass døgnrytmen til den lille i forhold til søvnbehov og når dere vil stå opp om morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå