Gå til innhold

Ammingen sliter meg ut:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg fikk melk litt sent da min datter ble født med gulsot og ikke var interessert i puppen i det hele tatt. Nå suger hun, men virker som om hun ikke får i seg så mye som det er vanlig at de skal. Har vært å veid på helsestasjon og siden hun ikke legger på seg noe særlig, så skal jeg gi tillegg etter å ha ammet henne. Amme henne bruker jeg opptil en time. Men synes hun suger bra en stund, så sutter hun bare for kosen sin skyld.

Hun er 2 uker gammel. Fikk beskjed fra helsesøster om å gi henne 20ml tillegg etter å ha ammet henne, men hun vil ha mer. Spiser fint 60 ml som det står på pakken at er et helt måltid. Så hun kan vel ikke få i seg så mye da jeg ammer da? Jeg går rundt å er bekymret for hvor mye hun får i seg og det tar på. Tillegg får hun gjennom en sprøyte, da flaske kan ødelegge for ammingen sa helsesøster.

Ikke hjelper det når samboern min peser på meg så mye med den ammingen. Han ble litt små skuffa da jeg fortalte at jeg hadde fått beskjed fra helsesøster om å gi henne tilegg. Jeg synes det viktigste er at hun legger på seg. Å gi dattern min et ammemåltid og et tillegg måltid etterhverandre så bruke jeg nesten 1 1/2 time og det er slitsomt. Jeg får ikke gjort noe annet i løpet av en dag enn å gi henne mat. Jeg spurte han om han mente om jeg skulle amme for hver pris og da sa han ja..

Etter at jeg begynte å gi tillegg så har dattern min blitt en helt annen. Hun sover på dagen noe hun sjelden har gjort. Mye roligere. Får helt vondt av å tenke på at hun må ha vært veldig sulten stakkars.. Før jeg begynte så synes jeg ikke jeg gjorde noe annet enn å sitte å amme henne. Hun var jo sulten hele tiden..

Heldigvis skal vi til helsestasjonen i morgen og skal snakke med helsesøster om dette da. Men greit å vite hva dere andre synes også..

Jeg er helt utskjørt både psykisk og fysisk med dette her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha med samboer på hs? Synes dette er helt idiotisk av han.. Han ser vel at du blir sliten og at du prøver hardt? Amming kan ta veldig hardt på i den første perioden. Alle har ikke nok melk. Sånn er det bare. Og da er det vel fantastisk at vi har noe som heter erstatning? Mange bruker jo bare det også. Det aller viktigste er selvfølgelig at datteren din legger på seg og er fornøyd. Hun har det ikke godt når hun ikke får nok mat. Han mener vel ikke at hun ikke skal ha det bra?? Blir litt provosert av han samboeren din jeg altså;)

Skjønner godt du blir sliten. Det er hardt. Men ta imot råd fra hs og følg dem. De vet som regel veldig godt hva de snakker om. Og ammingen vil nok helt sikkert bli lettere og mindre tidkrevende etter hvert. Jeg følte jeg hadde puppen ute konstant i begynnelsen, men etter hvert fikk jeg mer melk, og han sugde mer effektivt slik at det gikk mye mindre tid på hvert måltid.

Lykke til, og gi han samboeren din ett alvorsord fra meg;)

Skrevet

Du kan jo pumpe deg? Da kan du kanskje få opp melkeproduksjonen, og i tillegg kan du se hvor mye melk du får i henne.

Skrevet

jeg slet også med ei jente som ikke sugde så bra i begynnelsen. Melken minket og jeg fikk "panikk". Vi var så heldige å treffe på en fantastisk jordmor på ammepoliklinikken på KK i Bergen. Vi fikk dreis på teknikken og stod på og ammet annenhver time i et pR DØGN. Ja det var kjempeslitsomt. Prøvde å pumpe i tillegg etter at jenta hadde fått mat. Også plutselig ordnet det seg. Så dersom det er en ammepoliklinikk der du bor; ta kontakt med dem eller ammehjelpen (de kan sågar komme hjem til deg). Så hvis du orker kan du sikkert få det til med kun amming! Lykke til uansett hva du gjør. Ikke kjekt å bekymre seg:)

Skrevet

Du kan pumpe deg, og gi på flaske.

Hadde og en jente som ikke ville suge(var litt tidlig født)

Jeg pumpet meg og ga henne flaske, og prøvde å amme innimellom,

Til slutt tok hun puppen på natta og morgenen, men ikke ellers, så hun fikk pumpemelk og mme om hverandre.

Skikkelig styr, men jeg gjorde det.

Det gidder jeg IKKE denne gang, mini har nå begynt å sutre og sutre dagen lang,(jeg ammer han ) - 4 ,5 mnd nå..

Og jeg har begynt med grøt nå, men han spiser nå hvert 45 minutt, og sutrer resten når han ikke sover.

Så nå skal jeg gjøre et forsøk, og gi han mme mens jeg pumper meg og har i grøten i et par dager, og blir han roligere da , så kutter jeg hele ammingen på dagtid og ammer kun om natta.

---Ikke amm for en hver pris, det er viktigere at jenta di har en glad mor og at hun legger på seg og er fornøyd..

-Synes samboeren din bør la være å komme med sånne kommentarer,( jeg hadde svart han at da får han faen meg amme sjøl)

Du er flink, - gjør som du føler for, ingen andre kan bestemme for deg, det er din kropp og ditt liv. Jenta di lider ingen nød uansett..

klem til deg og lykke til

Skrevet

Jeg er nesten litt redd for å si dette, men jeg føler jeg må likevel...

Jeg synes rett og slett at det er litt hysteri rundt dette med amming. For de som har babyer som suger fint og melkespruten står fra puppen er morsmelk selvfølgelig det beste man kan gi barnet sitt. Men at man skal amme for enhver pris er jeg faktisk litt imot.

Samboeren din har ingen ting han skulle ha sagt! Det er din kropp, det er du som må opp om natta og det er du som må bruke masse tid og energi på å slite deg ut.

Selv om du gir mme helt eller delvis er du en like god mor for det. Det er ingen nederlag å gi tillegg eller gi mme på flaske. Det er faktisk veldig mye kos rundt måltidene for det, og babyen får tilfredstilt både sugebehov, behov for mat og ikke minst nærhet.

Selv har jeg gitt babyen min mme på flaske helt fra 3. levedøgn. Jeg fikk aldri noe melk og de 3 dagene jeg ammet var et rent helvete.

Håper du får gode tips på hs i morgen. Hvis det ikke fungerer håper jeg du har fått noen råd av meg.

Skrevet

Vesla vår ble også født med gulsott. Vi sleit VELDIG med amminga de første 8 ukene; hun fikk ikke i seg noe pga feil teknikk, jeg hadde innovervendte brystknopper, vi prøvde skjold, blodspruten stod pga sårhet, jeg brukte pumpe + flaske de første 6 ukene, jeg ble stresset og produksjonen gikk ned osv, osv... MEN alt ordnet seg. Ja, jeg var fryktelig sliten og følte jeg brukte hele dagen på amming. Først prøvde vi "manuelt", deretter pumpet jeg og ga flaske, så var det vasking av utstyr, og så på'an igjen.

Tilslutt var vi på ammepoliklinikken på Haukeland (som nevnt over). Der var de utrolig flinke, viste oss riktig teknikk, ga akupunktur for at jeg skulle slappe av og få melka tilbake, og vesla klarte plutselig å få i seg et måltid på null komma null:-)

Poenget mitt er: jeg var super-motivert for å få til ammingen, og jeg angrer ikke en dag nå som vi får det til og alle er fornøyde. Det er slitsomt å få en liten baby, og jeg tror ikke noen er forberedt på at ammingen ikke skal funke - det er jo den naturligste ting i verden, tror man. Hvis du ikke er motivert til å få det til, så dropp hele greia, du kommer bare til å bli sliten, men det er dessverre noe som hører de første ukene til. Men jeg håper du klarer å prøve og få til ammingen, for jeg tror at du (som jeg) vil være veldig glad for at du holdt ut når det endelig ordner seg - det er ganske mye arbeid i vasking og koking av flasker også....

Skrevet

Støtter Andemor her, ammehysteriet i dette landet tar helt overhånd noen ganger. Fint hvis du får gode råd av hs, og det fungerer, men det går helt fint med morsmelkserstatning også.

Jeg vet at de sier at man ikke må gi flaske før ammingen er etablert, men på nyfødtintensiven fikk jeg høre at det stort sett går veldig bra. Da blir iallefall hverdagen din litt enklere.

Lykke til!

Skrevet

Pump deg etter hvert måltid og gi henne på flaske en periode!

Vår spiste også for lite på "egen hånd" i begynnelsen, brukte 1 time på måltidet. Kom seg etter noen uker med gradvis nedtrapping av pumpingen, og fra han var 4-5 uker har han spist nok selv. Pga pumpingen fikk jeg etterhvert en kjempeproduksjon!

Det var veldig slitsomt da det sto på, men jeg er kjempeglad for at vi gjorde det. Fullammer ennå (4mnd), og det er kjempelettvint! Jeg har så vondt for å tro at det alt i alt er mindre jobb med mme, når en tenker på koking av flasker +++ (siden jeg måtte koke pumpe og flasker den første tiden, snakker jeg av erfaring).

Nå ammer han seg mett på ca 10 minutter - og jeg savner faktisk kosen ved de lange måltidene hans, det trodde jeg aldri jeg skulle gjøre.

Tror så og si alle opplever de første ukene som kjempeslitsomme - men så går det bedre og bedre!!

Lykke til!

Skrevet

Når babyen er 2 uker, får du ikke gjort så mye annet enn å ta deg av h*n uansett... Det blir bedre etterhvert.

:-)

Skrevet

Du er ikke alene om å slite med ammingen, jeg holder fortsatt på etter 3 måneder, men jeg gir veldig mye mme også da! Hvis du sliter deg ut er det gode sjanser for at det blir mindre melk, dessverre... Synes det virker som at hvis det først begynner å gå dårlig med ammingen, er det vanskelig å få snudd det igjen. Hvis du lurer på hvor mye barnet egentlig får i seg når du ammer er det mulig å sitte på helsestasjonen å amme, og så veie barnet før og etter måltidet.

Gratulerer med jenta forresten, og lykke til:-)

Skrevet

Akkurat som hos oss når gullet var 2 uker.... Du må føle litt på hva du selv orker. Jeg kjenner flere som både ammer og gir tillegg og all ære til de for det for det tror jeg må være slitsomt. Tror det er mye greiere å gjøre enten det ene eller det andre. Mange synes det er fordel med tillegg for da kan de kjøre måltider til faste tider og pappa kan ta en del av måltidene så får mor kanskje sovet litt ekstra også. Jeg klarte heldigvis å komme igang med ammingen og synes det er kjempegreit å kunne slenge ut puppen og gi mat når jeg er ute. På barselgruppen vår er det noen som fullammer og noen som ammer + gir tillegg. De som da gir tillegg synes det ser slitsomt ut å amme når det ikke blir helt faste tider, og vi kanskje må dra frem puppen i tide og utide. Jeg synes det ser slitsomt ut å dra på flasker og utstyr for å få matet. Så du må kanskje tenke litt på hva du har lyst til etterhvert.

Jeg fikk også beskjed om å gi tillegg etter amming i begynnelsen. Det jeg gjorde var å kjøpe en dobbel elektrisk pumpe (Medela mini electric, ca 900 på apoteket eller 1100 på babyshop). Fordi gutten sov så mye og måtte vekkes til måltidene så pumpet jeg mellom hvert måltid, sånn ca. Pumpet hvertfall 3-4 ganger per dag. Det ble mye styr med koking av utstyr hele tiden, jeg kjøpte ekstra flasker og ekstra deler til pumpen for å gjøre det litt lettere. Det som jeg pumpet ut ga vi med kopp (lite pillebeger) etter ammingen. Et par ganger ga vi tillegg fordi jeg ikke hadde noe utpumpet. Etter to dager med dette styret, hadde gullet gått NED i vekt og jeg var på gråten. Men bet tenna sammen og fortsatte en uke til - og plutselig så spratt vekten oppover!! Han la på seg 350 gram på en uke plutselig. Tror også det er viktig at du når du enten skal amme eller pumpe, trekker pusten dypt et par ganger og sier til deg selv 'jeg har myyyye melk, jeg har mer enn nok melk'.

Men som de andre over skriver, samboeren din skal IKKE presse deg, du må bestemme selv. Og hva du enn bestemmer deg for så må han hjelpe til med å gi maten (tillegg eller utpumpet) og hjelpe til med å koke utstyr. Du må kommandere han rundt (selv syntes jeg det var megavanskelig å kommandere og burde nok gjort det enda mer...) De første ukene dreier seg nok mest om babyene. Det hendte jeg satt våken på natten og grein mens jeg amme for jeg var så sliten.

Men jeg kan love deg at det blir bedre etterhvert!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...