Gå til innhold

Når sende inn søknad om fødselspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge før permisjonen starter må man sende inn søknaden til trygdekontoret? Får man skriftlig beskjed fra dem når den er behandlet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare det er etter uke 26, også må du legge med UL papirer (de du fikk på ordinær UL) eller papirer fra JM, som bekrefter at du har termin når du har og sånne ting..:) Iallefall papirer som tilsier at du er gravid og når du har termin....sånn...hehe..:) Ikke lett å skrive det man tenker :)

Skrevet

Dette har jeg aldri gjort før? er det virkelig ingen automatikk i dette?

Skal jeg kontakte TK eller arb giver for dette?? Ingen her som har hatt sv sk perm før..

men NOEN må jo bli den første!!

Skrevet

Jeg gruer meg så innmari til å fylle ut disse papirene, jeg havner nemlig litt utafor den A4-gravide, så det er ikke helt enkelt å finne ut hva jeg skal skrive hvor osv på de skjemaene... det jeg har tenkt å gjøre er å skrive ut alt jeg kan finne av relevante lovtekster osv, ta med meg alt av skjema og papirer, og møte opp personlig på trygdekontoret for assistanse når jeg skal fylle ut. Det vil jo spare dem også for tid, så de slipper å måtte returnere papirer som er feil eller for dårlig utfylt. Jeg er andregangs, men har ikke hatt permisjon før fordi jeg fikk lillejenta mi under studier og kun hadde krav på engangsstønaden.

Er det bare jeg som syns det er vanskelig å finne frem i regel/skjema-jungelen?

Skrevet

Du kan gå inn på trygdekontoret sine sider på internett. Det går ganske greit hvis man tar punkt for punkt og arbeider seg nedover. Forrige gang jeg var hos Jordmor fikk jeg beskjed at jeg fikk bekreftelse om termin etter uke 28 (tror) jeg, den skal ligge ved søknaden din. Det betyr at det ikke kan forventes at du sender inn noe før den tid. Du må også gi beskjed til arbeidsgiver. Jeg gjorde alt dette for litt under to år siden og har termin i desember så nå må jeg gjøre det igjen. Det var uproblematisk sist og det går ann å endre betingelser i ettertid har jeg erfart.

Skrevet

Det er jo motsatt av det som står på hjemmesidene til trygdeeaten: hvis først f.eks. dekningsgrad eller tidskonto-løsning er valgt i søknaden så kan det ikke endres i etterkant...

Skrevet

joda, det skjemaet har jeg allerede liggende utprintet (i to eksemplarer for sikkerhets skyld), men det jeg er usikker på er hvordan jeg skal fylle det ut. Jeg er nemlig ikke "vanlig" arbeidstaker, jeg er vikar i engasjent på kontraktsbasis, delvis sykemeldt, med varierende inntekt, med en mann som nettopp har begynt i ny jobb og ikke er helt sikker på hvor mye fri eller permisjon han har krav på osv... Jeg vet ikke når jeg skal begynne permisjonen enda, siden jeg enda ikke vet når kontrakten min går ut (og når den går ut har jeg krav på kr.0,- i dagpenger), hvordan fødselspengene blir regnet ut osv - hver gang jeg ringer trygdekontoret med spørsmål får jeg forskjellige svar, det er mildt sagt en forvirrende situasjon. Det eneste jeg VET er at jeg skal ha 10mnd med 100% lønn, fordi vi ikke har råd til noe annet.

Skrevet

Jeg byttet arb giver 1. sept og det gjør at jeg og samboer kanskje ønsker å dele det mer enn jeg ønsket i utg punktet.. At jeg tar 6 mnd og han tar resterende, eller tidskonto eller noe.

har jo ikke stadfestet og offentliggjort det, selv om jeg hinter litt hver gang de nevner fredagspils... Menn, de skjønner ikke.. jeg har ikke brukt teskje enda ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...