Gå til innhold

Kan det være genetisk?


Ildfluå

Anbefalte innlegg

Mistet babyen vår to dager før termin. Obduksjonsrapporten viser ingen feil på indre organer. Ingen funn i forstervannsprøven som ble tatt etter at det ble konstatert at det ikke var liv.

 

Både pleiere, leger og vi reagerte på at hun hadde litt spesielle ansiktstrkk. Veldig liten nese og kanskje litt stor panne. Vi fikk ikke noe svar på hva det kunne være. Om det var noe heller forsåvidt. Legen var enig i at "det var noe", men dødsårsaken var sannsynligvis akutt morkakesvikt, det var funn som tydet på det.

 

Hva med et eventuelt neste av.skap? Jo, jeg vil få god oppfølging. Inagsettelse 2-3 uker før termin.

Men om dette nå var et syndrom, kan det skje igjen?

Siden de ikke fant noe, vet de heller ikke hva de skal lete etter?

Skjer slike ting sporadisk? Genetisk?

Det begynner å bli noen mnd siden. Savnet etter henne er stort. Tanken om å prøve å få en baby til begynner å komme, men jeg lurer jo veldig på om vi er disponerte for å få et sykt barn.....

 

Under nicket mitt ligger UL bilder av henne i uke 24. Jeg reagerte alerede da på at nesen var litt liten, men ingen andre sa noe.

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Kondolerer. Fikk dere ikke snakke med en spesialist/professor? Jeg fødte i uke 28 en gutt som hadde nyrefeil mv. (tilfeldig oppdaget på UL) vi gikk gjennom obduksjonsrapporten med professoren som forklarte oss at dette ikke var genetisk, men noe som rammer 2 av 5000 fødsler. Han sa videre at dette kommer ikke til å skje igjen, så har dere lyst på flere barn så er det bare å sette i gang om 3 måneder. Jeg ble gravid 1 år etterpå og fikk en veldig god oppfølging fra sykehuset. Fikk en nydelig gutt som dessverre kun ble 9 måneder gammel, han døde i krybbedød så vidt vi vet så langt. Vi lurer så mye på om fødselen ble for lang/tøff for ham og om det kan være en hjertefeil. Vi hadde dessverre en jordmor som ikke skjønte alvoret i situasjonen (jeg ba henne hjelpe meg flere ganger da jeg kjente at han sto fast og at veene stoppet opp, men neida hun gikk bare ut, heldigvis kom det et par ganske ferske jordmødre på neste skift som satte meg på fødestol og han kom på første pressri)så dette kommer til å få konsekvenser for sykehuset. Uansett håper jeg vi får et svar vi kan leve med når obduksjonsrapporten er ferdig en gang i februar. Vi kan ikke gi opp håpet om å få en som blir hos oss så vi prøver igjen. Stå på og lykke til videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. så trist å høre at dere mistet den lille. Var inne på albumet ditt, og hun var jo utrolig nydelig da:) Kan vel egentlig ikke hjelpe deg med det du lurer på. For å finne ut om det er noe genetisk, så er det nødvendig å ha en diagnose.

 

Nå er det jo slik at spedbarn har liten nese, men jeg så at hennes kanskje var noe mindre. Det første som slo meg var Williams syndrom. Har dere hørt om det? Om det er det, så er det svært liten sjanse for å få et barn med den feilen igjen, så da er det bare å prøve på nytt:) Men dette blir jo bare ren spekulasjon, og kanskje ikke så lurt å drive med det.

 

Lykke til videre til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en datter som hadde en kromoson feil, hun hadde ekstra gen materialet på det 8. kromosonet. Jeg avbrøt i 27 uke da det ikke var forenelig med liv. Dette måtte dyrkes frem på labratoriet. Svaret på at hun hadde riktig antal kromosoner kom raskt hun hadde 46. Men altså for mye på det 8 kom det frem senere. De testet oss for evt genetiske "feil" men vi er begge tilsynelatende friske... Jeg har fra før et friskt barn. så jeg vet vi kan få det til. Mistet tre ganger etter henne i uke 8, uke 15 og da uke 26 så man kan jo begynne å lure.. men er gravid idgjen nå og håper virkleig at denne gangen.....Vi fikk iallefall god oppfølging av gen folk på ullevål i tillegg til riksen. Lykke til videre.

 

Dere vil nok ikke oppøleve dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...