Gå til innhold

Røyking, meninger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det styggeste jeg ser er gravide som røyker... Det hadde aldri falt meg inn å ta en røyk og vite at det kan skade den lille.. Egoisme heter det!! Jeg er selv ex-røyker.. Las røykeboka og sluttet på dagen, har ikke lyst på røyk lenger.. Dette klarte jeg på eget initiativ, og ikke fordi jeg var gravid.. Hvordan personer da får seg til å røyke og vite at det kan skade det lille barnet, klarer jeg faktisk ikkje forstå.. Det er vist ultralydbilder av barn meden mor tar en trekker, dei får krampelignende annfall... Og som jeg såg en annen innlegger skrev så kan morkaka løsne for tidlig og føre til at barnet dør, g jeg håper alle røykere ser morkaken etter fødselen, den er missfarget og ekkel, normalt skal den være rød og fin.. Ikke for å tenke på senere i livet... Det er bevist at barn av røykere gjennomsnitlig er senere i utviklingen enn andre barn, de er mer disponible for astma og andre sykdommer... Og dette er dere villige til å utfordre skjebnen på???? Forstå det den som kan, EGOISME!!!! Det er rart, etter en fødsel så skjermer en barnet fra røyk, men tenker ikke folk på at under svangerskpet går det rett i blodet til den lille...Klart dette kan gå bra med dere og barne, men dere har ikke gjort det dere kan for at det skal gå bra.. En god venninde av meg røkte i svangerskapet, mistet helt i slutten av at morkaken løsnet, neste gang misset hun i 12uke.. Røkte begge gangene, hun sluttet, ble gravid igjen og nå har hun en liten gutt på tre år, frisk og rask.. Var det røyken?? Det vet vi ikke, men kanskje det var det.. En annen jeg kjenner har kolikk barn, dette er også mer utbredt hos barn med røykende mødre.. Lykke til med røykeslutt, håper dere klarer det.. Hvem vil vel ikke gi barne den beste starten på livet....eller??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg ble gravid på pillen i nov. i fjor. Det er ingen unnskyldning, men jeg klarte ikke å slutte pga blandede følelser. Jeg trappet ned fra 20 om dagen til 3 om dagen. Legen sa det var bra jeg klarte å trappe ned, og målet mitt var seff å slutte.

 

Jeg hadde en MA i uke 13! Det kan ha vært hva som helst som forårsaket dette, men klart man får en form for skyldfølelse!

 

I morgen slutter jeg å røyke! Da er IKM dagen her! (testet pos i dag!)

Jeg nekter å gjennomgå en ma med påfølgende utskrapning, og med masse styr etterpå pga rester og faenskap pga røyking. Jeg skal IKKE røyke i dette sv.skapet!! Tro meg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også gravid på p-piller som 17 åring og var røyker. Og tro meg når jeg sier at det var med blandete følelser. Jeg sluttet samme dag som jeg fikk vite at jeg var gravid, det finnes ingen gode unnskyldninger for å fortsette å røyke. Det er det mest egoistiske som finnes, så enkelt er det. Jeg har liten sympati med at du har skyldfølelse for en MA, det skulle jammen bare mangle at du ikke har det. Og hvorfor slutte i morgen når du har testet pos i dag...??!! Hva er det for noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke selv lenger, har sluttet for ca tre år siden. Jeg vet hvor vanskelig det er å slutte. Det viktige er å ikke fordømme de som ikke klarer å slutte, men heller prøve å komme med råd og hjelp. Det er klart de gjerne vil slutte!! Er slettes ikke så enkelt. De som tror det er gjort i en fei er trangsynte og eier ikke empati for andre mennesker. Er selv bare noen uker gravid med min første og er veldig glad jeg har klart å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lurer på hvem som legger inn dette innlegget på hver eneste terminklubb jeg! Er det en lege, eller? Jeg er også i mot røyking i svangerskapet (og ellers, he he), men denne personen er nok veeeldig opptatt av dette. Dette innlegget har fått sterke reaksjoner i andre terminklubber, så blir spennende å se her!

 

Grunnen til at jeg er inne og kikker på flere terminklubber er at jeg skulle hatt baby i april, men mistet desverre. Da jeg var gravid syntes jeg det var spennende å se hva som ble diskutert i de terminklubbene der hvor de var kommet lenger på vei enn meg!

 

Men, du som skriver dette innlegget- hvorfor signerer du ikke med nick? Man skal vel ikke være flau over sine meninger? Man må tørre å stå for det man skriver:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...