Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør dere med frokost til barnen i helgene??

vi pleier og gi litt snadder i helgene til datter 1 år.

Da varierer vi mellom f eks nugatti og syltetøy som pålegg, og så får ho loff og saft....må ju få kose seg når det er helg de små og.Eller???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel jeg er ikke enig. De er for små til å i det hele tatt skjønne dette. Vi spiser helt vanlig frokost alle sammen her. Han får sunt pålegg og grovt brød. Som dessert får han frukt. Men det gjør han resten av uka også. Så det er ingen forskjell på helg og hverdag her. Han er kjempe glad i frukt. Så vi ser ikke helt poenget med å putte i han masse sukker. Hver fredag har vi pizza. Da får han det til kvelds.

Skrevet

Jeg tror at "hun skal få kose seg i helgene" er like mye eller mer ditt behov enn hennes.

Hvorfor må "kose seg" bety noe søtt?

Skrevet

Vi koker egg, steker grove rundstykker, drikker juice (gjør ikke det ellers) og koser oss med godt pålegg som blåmuggost, skinke og annet godt.

Skrevet

Forslag til helgekos, frokost:

- Stek grovt halvstekt eller grove rundstykker i stekovnen. Fersk brød er alltid snadder!

- Kok egg, evt lag eggerøre

- Litt ekstra godt pålegg; røkelaks, kyllingpålegg, gode oster, fersk leverpostei

- Skjer opp paprika, agurk og tomat å ha på et serveringsfat.

- Kald melk eller fersk appelsinjus til drikke, evt også kaffe til de voksne

Gjør det hyggelig med å tenne levende lys, ha servietter og legg pålegget pent på en tallerken.

La barna hjelpe til med å dekke til frokostbordet.

God frokost:)

Skrevet

Hos oss er forskjellen på hverdags- og helgefrokost det at alle er samlet og vi har pålegget på bordet i stedet for å smøre ved kjøkkenbenken. Kanskej litt ekstra snadder pålegg (skinke, egg, røkelaks, vanligvis har vi leverpostei, kaviar og makrellitomat). Selv har jeg så og si aldri hatt tilbud om sjokoladepålegg o.l da jeg var mindre, gubben hadde det men likte det ikke, men satte vel så stor pris på selve kosen (stemningen rundt bordet) og det å kunne bruke god tid. Tenne stearinlys og sånn :o) Satser på samme helgevaner til snuppa. Lørdagsgodt får hun når hun begynner å spørre etter det, og i moderate mengder. Det betyr ikke at hun ikke har fått smake heller altså, men det er alltid etter hun har bedt selv. Er hun like happy med en nektarin som en kakebit får hun heller nektarin.

Skrevet

skinke, ferskt grovbrød,eggerøre, fersk leverpostei etc, alt det varierer vi i ukedagene...og at det er for min egen kos er helt gfeil..spiser aldrig nugatti eg, veldig sjeldent syltetøy. men husker når eg var liten at det var kjempe stas og få det på skiven..

Skrevet

men du husker det neppe fra du var 1 år

Skrevet

Vi pleier å ha ordentlig kosesøndagslunsj. Då bakar vi baguettar, koker egg/lagar eggerøre og set fram godt pålegg - skinke, italiensk salat, røyelaks, agurk og paprika. Og så er det juice til dei voksne. Småen er strålande fornøgd med vatn og pupp, så det får han.

Skrevet

Ja, og poenget med å gi nugatti og loff er?

Det er der problemet starter. Barna lærer seg til at kos=usunn mat. Man behøver jo ikke trylle i seg nugatti, syltetøy og loff for å ha det kos?! Hva med å lage god og rimelig sunn kost til helgefrokost?

Snuppa di er jo ikke mer enn 1 år, og før du introduserer det for henne vet hun jo ikke hva ting er.

Vi tenner lys på bordet og spiser sammen hele familien. Vi koker egg som snuppa får sammen med brødskive med smør på. Også drikker hun enten melk eller eplejuice blandet med litt vann. Det går også an å dekke fint bord og dekke på med pålegg og brød i en kurv. Lag en god stemning rundt bordet og det går an å bruke oppskjært frukt som kos også... :o)

Bare tenk på det.. Hvilke matvaner vil du gi ungen din? Er kanskje ikke så moro for ungen din når hun begynner å bli overvektig pga et dårlig kosthold... Og jeg vet selv hvor sulten og fysen jeg blir etter at jeg har spist mye sukker!

Skrevet

Mye sukker??? det er ju måte hvor mye sukker de går an og få i seg av 1 SKIVE med syltetøy eller nugatti.....stå på erten og KOS dere i helgene på deres måte

Skrevet

Det er ikkje det at ein får så mykje sukker i seg av ei skjeve med nugatti som er problemet for meg i alle fall. Det er meir det at eg ikkje har lyst å lære ungen min at når vi skal KOSE OSS, så tar vi fram usunn mat. Synest det er viktig at dei lærar at det går an til å lage ekstra god mat utan at den er usunn.

Skrevet

Jenta mi er 16 mnd. og hun får to brødskiver hver dag, som regel en med leverpostei eller makrell i tomat og en brødskive med syltetøy. Da spiser hun godt, og det er viktig for meg. Dessuten er bær sunt. Masse antioksidanter i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...