Gå til innhold

Om pappaen sitter i fengsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen til datteren min sitter i fengsel.. Er det noen her inne som har noen erfaringer med det??

Jeg vil gjerne ta en DNA-test fordi.. Altså, jeg vet at det er han som er faren til jenta mi, men HAN er litt usikker. Fordi var ikke sammen på det aktuelle tidspunktet og han kan så klart ikke vite hva jeg har drevet med når jeg ikke har vært med han, så jeg forstår akkurat det der. Men hvordan skal jeg få gått frem nå som han sitter inne?! Er det noen som vet noe som helst om det??? Er litt fortvilet her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært borti det, men jeg hadde snakket med legen, politiet og barnevernet.

Noen der må jo vite noe.

Skrevet

I alle fengsler i Norge er det jo ansatt helsepersonell. De (enten lege eller sykepleiere) vil kunne ta en slik prøve og sende den til en fastlege eller til laboratoriet for gjennomføring av sjekkTa det opp med din egen fastlege og finn ut hvordan dere kan sende separate prøver av barnet og faren.

Skrevet

Ang DNA-test: Jeg mener at så lenge han ikke har skrevet under på at han er far til barnet kan han kreve en dna-test. Dersom han har skrevet under på at han er far må han selv betale for testen. Du kan søke litt på nettet, hør med helsesøster eller noe for å få vite akkurat hvordan du eller han går frem for å fremme krav om dna-test.

Ang fengsel: Har du fått pratet med pappaen om dette? Er det mulig å få besøkstillatelse og møte han, eller at han ringer deg? Eventuelt kan du sende han brev. Han skal ha tilgang til alt av helse og sosiale tilbud, og ha mulighet for å stille til dna-test.

Skal han sitte lenge? Skal han ha samvær med barnet under soning?

Skrevet

Hei. Jeg er fengselsbetjent og dersom du ikke er straffedømt har du mulighet til å besøke han i fengsel "på vanlig måte". Når det gjelder DNA så kan bare faren til barnet ditt gå til legen som jobber i fengslet og si at dere vil ta en slik test. Så ordner sikkert han muligheten for det. Siden dere begge er enige om det, tror jeg det er vanlig at man deler kostnaden. Men dersom han allerede har skrevet under farskapet skal det mye til for å få gjort om det tror jeg. Lurer du på noe så kan du bare spørre meg. Når det gjelder fengsel altså.

Håper det ordener seg.

Skrevet

Foreningen for fangers pårørende: www.ffp.no

Skrevet

HI her..

Tusen takk for svar! :)

Nå har det seg slik at jeg ikke har født enda, så han har ikke skrevet under på noen papirer. Tenkte bare å stikke innom her for å høre litt om hva jeg har i vente, med tanke på å få tatt dnatest osv..

Og kjempe flott med svar fra en fengselsbetjent!! :) Da blir jeg jo nesten nødt til å høre med deg ang disse berømte farskapspapirene også; Når den tid kommer at han skal underskrive disse, skal jeg bare sende han dem? Eller vil legen gjøre det..? Jeg mener, "dem" skal vel ha det arket tilbake? Huff, er helt grønn på dette området jeg..

Han soner foreløpig en dom på et og et halvt år, han ble fengslet nå i sommer. Jeg vet ikke hvor ofte besøk vil bli aktuelt, da han soner et stykke unna.. Men selvom han sitter inne, så føler jeg ikke at det er riktig å nekte han omgang med datteren sin. For hennes skyld! Det er ikke hennes feil at han sitter der. Han vil jo etterhvert få en del permisjoner, noe som vil gjøre ting litt enklere.. Han har akkurat kommet på soning, fra varetekt. Vet ikke hvor lang tid det vil ta før han kommer på perm.. Men nurket kommer jo i disse dager, er over termin for lengst.

Men ang. dnatesting så er det altså bare for han å kontakte en lege der inne? Som da vil sende det til min lege..? Eller..?

Huff, for en situasjon hehe..

Skrevet

Hei!

Vi tok DNA test da Emma ble født, i vårt tilfelle var det jeg som ville ha testen fordi jeg var litt usikker på om det var han som var faren.

Jeg tok kontakt med trygdekontoret her jeg bor, og sa jeg ville ha DNA test, så fikk jeg papirer av de som jeg tok med meg til legen. Hun tok da blodprøve av meg og barnet, og sendte det til rettsmedisinsk institutt. Faren for sin del nektet å samarbeide, og ble etter en runde i byretten hentet av politiet og kjørt på sentrallabratoriet for å ta blodprøve.

Før dere avgir blodprøve, må dere ha det skjemaet fra trygdekontoret som må fylles ut sendes med blodprøvene til rettsmed. institutt...

Lykke til!

Skrevet

hei. betjenten her igjen. dersom det er slike at dere er venner og alt fungerer sånn sett, så er det ikke noe i veien for at han kan søke om noe som heter velferds permisjon slik at han kan være med på fødsel. Men hvis du vil kan du sende meg en e- mail på : [email protected] så kan jeg snakke mer med deg, og eventuelt hjelpe deg og høre mer om situasjinen din der, lover jeg holder taushetsplikten min.

klem.

Skrevet

Takk for mailadressen! Sender deg nok en mail ganske snart! :) Setter kjempe pris på hjelpen!

Men siden jeg først er her inne.. Ja, vi fungerer som venner! Og å kunne ha han tilstede under fødselen ville jo vært supert.. Men da må jeg bare spørre, hehe, det er jo umulig for meg å vite nøyaktig når fødselen vil starte! Jeg er jo et stykke over termin nå, regner med at det vil ta en uke til.. Men hvordan vil jeg, om velferdspermisjonen går igjennom, kunne kontakte han når fødselen står for døren?

Skrevet

oj, da må du forte deg. Hvor sitter han? Det du må gjøre da, er å få en bekreftelse fr alegen din om at du er gravid og når du har termin. Du kan sikkert også få legen til å skrive at du vil ønsker barnefaren med på fødselen. Det du kan gjøre da er å ringe fengslet og spørre om å få snakke med avdelingslederen på den avdelingen faren sitter på, så forklarer du situasjonen, At du vil ha med han, ( og da fakser du papirenen fra legen), så ordner nok de papir arbeidet faren må skrive. Når du da går i fødsel ringer du bare fengslet, så regner jeg med at de har en plan. At de da slipper han ut på kort varsel... vet det har blitt gjort i stort sett alle tilfeller ved oslo fengsel hvertfall.

lykke til.

klem

Skrevet

Hei igjen! :) HI her.. Må nesten være litt anonym, man kan fort bli dømt både nedom & hjem av denne situasjonen! Men jeg setter KJEMPE pris på hjelpen fra deg! :) Tusen, tusen takk!

Han sitter på Ullersmo, så det skal jo være mulig for han å kunne komme! Jeg mener, en fødsel tar jo ikke en halvtime.. Jeg fortalte han om dette, at han kunne søke om velferdspermisjon og han ble kjempe glad! Så da er det bare å vente å se om vi får dette i boks! Vi krysser fingrene her iallefall! :) Nå fikk jeg jo ikke ringt i dag, ville først høre med han om dette faktisk var noe han kunne tenke seg å bli med på.. Og hadde litt flaks, for han ringte meg i dag! :) Han skulle iallefall høre med avdelingslederen der om dette var mulig for han!

Og vi har jo bitte litt dårlig tid, hehe! Er førstegangsfødene, så er nok noen dager til igjen! Håååper så inderlig at vi rekker dette! :)

Men igjen, tusen takk for hjelpen! Det vil føles mye bedre med han tilstede! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...