Gå til innhold

Premature og senskader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg ligger på sykehuset pga kort cervix og fare for for tidlig fødsel. Har nå nådd uke 31+1. Jeg er forbredt på at de kan komme for tidlig og positiv i den forstand at de sikkert kommer til å overleve. Jeg klarer imidlertid ikke å la være å bekymre meg for senskader. Hva slags senskader kan de egentlig få? Har det gått bra med deres barn?

Man blir rimelig sugen på solskinnshistorier når man står forran en mulig prematur fødsel =0) Når det er sagt, så kan jeg jo risikere å holde på de til termin også, men føler jeg må forbrede meg som best jeg kan =0)

Venter forresten en gutt og eï jente (termin 26 nov

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tvillinger selv i uke 31-1. De ble tatt akutt med keisersnitt pga morkake løsning. Det ble ett opphold på fire uker på nyfødt intensiven, men alt har gått fint så langt.. Nå er de ikke mer enn 4 mnd da så senskader har jeg ikke merket noe til, og fikk beskjed om at det var ikke noen grunn til at de skulle få det siden vi var passert uke 29, men man har jo ingen garantier. Det gjelder nå forsåvidt fullbårne også. Jeg ville ikke lest så mye om hva som kan gå gale, og heller ta problemene hvis de skulle komme. Var mange barn som var født i samme uke når vi var der, og alle de gikk det fint med. Lykke til i allefall, og håper at du får gå lengst mulig m dine to små.. Tvillinger er foressten helt herlig så du har mye å glede deg til..

Skrevet

Fødte en gutt i uke 32. Nå er han 20 mnd. og vi har hittil ikke merket noen senskader. Legen på sykehuset sa at det vanligvis ikke blir noen senskader på så "store" premature.

Lykke til med ventingen.

Skrevet

Tusen takk for fine svar =0)

Det er som dere sier....man får ta ting når de dukker opp og forsøke å la være å bekymre seg for ting før de faktisk skjer. Godt å høre at det går bra for deres barn i allefall. Jeg blir litt mindre engstelig.

Jeg så det var en liten her som var født i uke 22....så da kan man vel kalle premature i uke 31/32 for "store"... =0) Godt å lese litt på disse sidene om hva man kan vente om de kommer for tidlig. Har ikke funnet så mye litteratur enda.

Klem

Skrevet

Jeg har to barn som begge er premature. Ei jente i uke 27 og en gutt i uke 30. Jenta er nå blitt 8 år, mens gutten min bare er 4 mnd. Jeg merker stor forskjell på gutten og jenta på baby-stadiet. Jenta var svært urolig og gråt mye, gutten min smiler og er stort sett rolig og fornøyd. Jenta mi har problemer på skolen og er innunder BUP mtp ADHD. Jeg ber til høyere makter at gutten min ikke blir like urolig. Jenta mi har alltid vært aktiv, men det var først når hun begynte på skolen at vi så problemene for alvor.

Jeg tror at de ukene som skiller de er av stor betydning mtp senskader.

Ønsker deg lykke til videre og tror ikke du trenger å bekymre deg for senskader. Men risiko er det jo alltid enten man er prematur eller fullbåren.

Skrevet

Hei!

Har ei jente på 2 år og 9 mnd, som ble født i uke 27 +3. Selv mener jeg at hun var 28+ 3, men det er jo u.l.termin som teller.....

Hun har en liten skade på den ene lungen, som tilsier at hun aldri vil bli maratonløper, men kan fungere som "normalt". Hun bruker ingen medisiner for dette, og vi merker det bare når hun er forkjølet, og da med hoste. Utenom dette er hun 100 % frisk. Hun ligger faktisk noe foran alderen i utvikling (har vært til psykologtest), og er over gjenomsnittskurven når det gjelder vekt og høyde. Hun går i barnehage, og er sosial og aktiv på et normalt nivå. Hun er blant de barna i barnehagen som er minst syke, så heller ikke de spådommene holdt mål. ( "Hun kommer til å være veldig lett mottakelig for infeksjoner o.l.")

Du spurte etter solskinnshistorier, og det har selv legene på sykehuset uttalt at datteren min er, fra A-Å. Når man da tenker på at du er i uke 32 nå, tror jeg du kan ta det ganske med ro. Jeg har bevisst unngått å lese om premature og hva som kan skje, og trøstet meg med at ingen vet, selv om barnet er født til terminen heller.

Lykke til, håper du holder barna i magen lengst mulig! :o)

Skrevet

Hei og gratulerer med to i magen.

Jeg har selv tvillinger på 16 måneder. De er født i uke 33-6. De hadde lav fødsels vekt, men klarer seg veldig fint. Vi var 5 uker på sykehus etter fødsel.

De er fortsatt små, men ellers er de som alle andre jevnaldrende. Jeg fikk høre at tvillinger ofte blir "tidligere ferdig". De klarer seg ofte bedre enn enlinger født i samme uke. Så lykke til :) Dette kommer til å gå helt fint. Heldig som får tvillinger!

Skrevet

Hei. Vi har ei jente som ble født for 3 år siden i uke 27 + 2 p.g.a. morkakesvikt.

Hun er en frisk og rask 3 åring i dag, som ikke bærer preg av å være født prematur, bortsett fra at hun er liten og tynn for alderen. Vi har hatt et svært problemfritt forløp med henne, hun har vært finspist hittil, men utviklingsmessig ligger hun på høyden med sine jevnaldrende. Lå bittelitt etter på grovmotorikk en stund (begynte å gå ganske sent), mens hun lå foran på finmotorikk og forståelse.

Ingen tegn til konsentrasjonsvansker og lærevansker foreløpig, men det er for tidlig å si hvordan dette vil være ved skolealder.

Jo lenger ut i svangerskapet du kommer, jo større er oddsen for at man ikke får store problemer. Lykke til med tvillingene!

Skrevet

Heisann.

Takk for veldig fine svar =0)j

Nå er jeg 31+3 i dag, og synes egentlig at ting ser lyst ut. Neste tirsdag skal jeg måle tvillingene og cervix igjen og er veldig spent på utviklingen og hvor lenge jeg kommer til å gå. Uansett gleder jeg meg veldig til å se de.

Uansett når barna deres kom, må det være veldig deilig å ha kommet dit hen at man kan si at "alt gikk jo egentlig bra".......uansett om det har fulgt med noen små bivirkninger....

Klem

Skrevet

Hei.

Tøtta mi er prematur/dysmatur, født i uke 32, var vel 1,3kg og 39cm.

Hu er nå 11 måneder, og de eneste "senskadene" hu har fått er:

Hu må bruke briller pga langsynhet/hornhinner/assymetri.

Hu "tåler" ikke mat med klumper i.

......og at tøtta mi er blitt så "flink" som hun er, skyldes bl. a veldig god oppfølging fra vår faste fysiodame ;)

Skrevet

har ei som ble født i uke 31.. hun er 4 år no.. er ingen sen skader her nei.. hun henger ikke etter noe som helst.. heller litt raskere enn de på samma alder.. det har hun hele tiden hvert..no har hun tatt igjen søskenbarnet sitt i lengde å.. han er 6 mnd eldre enn henne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...