Gå til innhold

Verre eller bedre av morsmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min signaliserer ofte at hun vil ha pupp når hun har vondt i magen. Ofte er pupp det eneste som roer henne. Men blir hun egentlig bedre eller verre i magen av det? Jeg er klar over at morsmelk og selve ammingen virker beroligende på barnet, men hva med den stakkars magen hennes? Jeg kan ikke helt forstå at den skal bli bedre av å bli enda mer stappfull. Noen som vet?

Og ja - vi har selvsagt prøvd med sukkervann, minifom, smokk (i tilfelle hun bare har sugebehov), kroppskontakt, vugging, bilkjøring, vogn, bleieskift, å synge og snakke til henne, gå med henne i bagen, rape, bad, mer eller mindre klær, vippestol og å bære henne mens hun ligger på magen og å legge henne over knærne og stryke henne på ryggen, samt å ta knærne opp mot magen når hun ligger på stellebordet. Hehe.

(Flere tips?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir pupp da :-) Så han roer seg ned :-) Får han til å rape, går litt med han i stuen. Så pakker jeg han godt inn i ett teppe og legger han i vugga :-) Sover da kjempegodt :-)

Skrevet

Hei hei.

Akkurat det problemet hadde vi også med lillegutt. Han plagdes med sterke kolikksmerter, og det eneste han ville var å ligge til puppen å spise. Det var omtrent den eneste tiden han ikke skrek, så jeg lot han bare ligge myye til puppen. Vi prøvde omtrent alt for å hjelpe han, men ingenting hjalp. .ikke kiropraktor en gang. Men legen på helsestasjonen anbefalte oss å lage mer rutiner på matingen da han var 6 uker, fordi det som oftest bare gjorde saken verre når magen hele tiden måtte jobbe. Da prøvde vi det, og han ble mye bedre i magen sin. Da han var 7 uker var kolikken så og si borte. Kan jo ha flere sammenhenger, men jeg er sikker på at det er en stor årsak til det. Jeg hadde om "regel" at han fikk mat med rundt 2-3 timers mellomrom. Minst 2 maks 3. Men var selvfølgelig rund i kantene, og lot han få tidligere dersom han viste tegn til at han trengte det (feks for å roe han til å sove osv).

Lykke til

klem

Skrevet

Vi hadde samme problem så vi tok med veslegutt til kiropraktor. Etter tre behandlinger syns vi at han ble litt roligere. Kjente med hånda på magen hans at lufta passerte(!) faktisk, helt snålt. I tillegg så er vår en slik som helst vil ligge ved puppen hele dagen. Jeg tok dette opp med helsesøster og hun sa at dette ikke går an, at jeg blir totalt utslitt av det og at det ikke har noen hensikt. Hun sa at jeg skulle gi han bryst maks ti min på hver side (dette er nok til at han skal kunne tømme de) og etterpå skulle jeg blande en litt tynnere mme å gi han. Vi har gjort dette og har fått en helt ny gutt som kan være våken uten å skrike og som nå får mat hver tredje fjerde time og ikke hele tiden som før. Får sikkert negative reaksjoner på dette men dette har da fungert for oss. Han virker mye roligere og tilfreds og jeg får hendene litt fri i og med at han kan ligge våken litt alene nå som han ikke har vondt :)

Gratutulere med veslejenta forresten!

Skrevet

Så konklusjonen er at litt pupp mot magevondt er ok og ikke gjør det verre?

:)

Skrevet

Vi hadde nøyaktig samme problem her - og prøvde alt som du også har prøvd (men ikke testet kiropraktor/østeopat).

Nå er jenta 3 mnd og alt dette har gitt seg, som det ofte gjør når de er blitt så gamle. Tror egentlig det bare er å holde ut de første månedene så godt man kan, "ri av stormen", for det vil nesten uten unntak gi seg når de blir 3-4 mnd.

Man kan jo bli gal av å prøve ut alt mulig, analysere alt man spiser og gjør. Jeg ble i hvert fall ganske sprø av det! Det spørs jo selvfølgelig hvor vondt det virker som hun har det da..

Skrevet

ja, ofte er det pupp som skal til for å roe dem - så blir hun ikke verre så gjør du det.

Skrevet

Du har prøvd mye ser jeg, men her er et par tips til som kan hjelpe på luftsmerter:

-Du kan amme liggende slik at hun ligger på sin høyre side, da går ikke luften så lett ned i tarmene, kommer lettere opp i form av rap.

-Du kan drikke fennikel te, evt. gi bebien litt før måltid, lettere å rape + bra for fordøyelsen.

-Ligge henne på magen ca 1 time etter måltid så kommer det kanskje flere rap.

-Massasje, se babytv.no

-Kiropraktor

Skrevet

Pupp hjelper mot alt! Jeg gir pupp hvis det er noe, og det er det jo titt og ofte.

Skrevet

enig med deg Aga :-)

Skrevet

Også enig...

Men gutten min er bare to måneder, da... Tror kanskje jeg kommer til å redusere puppingen når han blir litt større. (Men man har jo mange meninger før man faktisk står oppe i det! ;o)

Skrevet

Jeg har prøvd det meste jeg også. Men har også prøvd soneterapi og kiropraktor. Kiropraktor hjalp i et par uker, men nå er hun verre enn noen gang. Soneterapi er jeg litt usikker på, nesten som om un fikk mer luftsmerter etterpå. Hvor gammel er babyen din? Håper dette gir seg snart, før vi blir gale. Min er 11 uker, grein hele tiden frem til uke ni, var bra i to uker, og nesten værre enn noen gang nå. Skjønner ikke hvor lenge dette skal vare jeg altså. Det eneste som hjelper her er støvsuger, eller intens rugging.

Skrevet

Jeg har prøvd alt!!!

alt du nevnte pluss kiropraktor, amme te, streng diett for meg, probiotika, massasje, amme babyen sittende(lufta går lettere opp)

nå har han fått homeopatimiddel og litt akupunktur, nesten helt bra :)

... men det med pupp, hjalp ikke her. ble bar enda verre rett etterpå, og masse gulp.

ikke at jeg ikke har tro på å amme i situasjonen da, men det kommer nok helt an på hva som gjør at det er vondt, hva som hjelper..

hos oss var det nok ømfintlige og umodne tarmer, som nå er blitt ´modnet´

hvi de har låsninger som stopper lufta så hjelper kiropraktor.

min kiropraktor sa at det ikke var vits med flere beh. fordi han hadde ikke låsninger så det kunne ikke være grunn ti luftproblemene.

Lykke til!!

Skrevet

Skjønner ikke at man bare kan gi pupp i hytt og pine. Magen får jo aldri ro.

Selv har jeg ingen pupp å tilby for det kom aldri noe melk i dem. Må bare ty til nærkontakt og vugging.

Skrevet

Hei Dodge

Jeg ser at du har fått mange svar, og at det er bred enighet om at pupp ikke gjør vondt verre. Det kan godt stemme for de aller fleste, men hos oss har jeg merket at det noen ganger bare bidrar til å forlenge skrikeperioden, fordi snuppa svelger så mye luft når hun er oppkavet i utgangspunktet, og hun klarer heller ikke å drikke lenge om gangen når hun har vondt.

Men det er jo vanskelig å vite da, når skriker de små fordi de er sultne, og når skriker de fordi de har vondt i magen? Senest i går natt gikk jeg i fella med å gi snuppa mat hver gang hun våknet, bare for å ende opp med fryktelig mye gråt både i går natt og i dag. Til slutt var likevel løsningen å drøye neste måltid i tre timer.

Håper du finner ut av hvordan dere kan løse det best mulig for deres del, det er jo slitsomt og vondt for alle parter med slik skriking.

Skrevet

Hei Dodge,

Vi hadde det på samme viset som du beskriver... I tillegg prøvde vi kiropraktor og ammete, synes egentlig ikke det hjalp så veldig. Merket bedring etterhvert som lillegull ble litt eldre (fra 10 uker), da begynte omgivelsene å bli såpass interessante at han var lettere å distrahere...Må vel si at jeg endte opp med å puppe veeeldig mye i denne perioden siden det var det eneste som hjalp...fant ut at det heller fikk være sånn en periode at jeg konstant gikk med puppen ute (og prøvde å tenke sånn at jeg var ihvertfall heldig med at det var NOE som hjalp..), ble ihvertfall mye mindre skriking av det...En ting er ihvertfall sikkert og det er at når man har hatt en litt tøff start, så blir alt bare bonus og veldig deilig fra 3 mnd og utover :) Og selv om det var tøft mens det sto på, så glemmer man veldig fort, føles lenge siden nå selv om lillegull er bare 4 mnd. Stå på og lykke til!! Snart går det seg til :D

Skrevet

Takk for alle svar. Ser mange har fått inntrykk av at hun har mye vondt i magen, men hun har ikke det, altså. Det har bare vært litt den siste uka. Og da prøver man jo gjerne hva som helst for å slippe å se på at de har vondt. Til dere som har spurt om det - snuppa er 5 uker gammel i dag.

Skrevet

På barsel sa de at mm virker smertelindrende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...