Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig...


Anbefalte innlegg

Skrevet

... for svigermor at snuppa sover hele natten?

 

Det har vært det store samtaleemnet siden dag 1!!

"er hun snill?"

"sover hun hele natten nå da...?"

 

Heldigvis er det sønnen sin hun driver å spør ut da, jeg får bare med meg bruddstykker av samtalen, og er sjeleglad for at det ikke er jeg som må svare - hadde antageligvis klort ut et eller annet. Er møkk lei de spørsmåla.. I dag ble til og med han irritert.. hehe. For søstra han hadde vært sååååå glad når barna sov hele natta da.. ja, og så???

 

Hvorfor er det så viktig at jeg som får penger av staten for å være hjemme et år for å ta meg av det viktigste i livet mitt sover hele natten, når det faktisk er greit for meg å nattamme 1-2 ganger?

 

Skjønner ikke det.. skjønner heller ikke hvorfor det er så interessant å vite for henne... Før eller siden, når snuppa ikke vil ha den kosen lenger (det er ikke fordi hun er sulten for å si det sånn), eller når jeg begynner å jobbe igjen og vi tar nattavvenning, vil hun sove hele natten..

 

Eller er det noe viktig jeg har gått glipp av?? Bør babyer på 7 mnd sove hele natten for sin egen del??

 

Forøvrig sa jo Expat i et tidligere innlegg her at å sove hele natten er 5 timer i strekk, og den kategorien faller vi inn i .. men vi har ikke noe 19-7 barn nei..

 

HUn vil jo sikkert bare vårt/mitt eget beste, men ærlig talt.. Er det virkelig så interessant??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstemann, og nummer 6 i rekken, sover ikke over natta enda. Han er 11 mnd gml.

Men det kommer nok en vakker natt =)

 

Gleder meg til å våkne etter ei hel natts søvn for første gang etter fødselen, men akkurat nå ser jeg vel på det som du gjør.

 

Og det er ikke mye vi kan gjøre med det. Enten er de sovedukker, eller så er de det ikke.

Jeg er ikke mye for skrikekuren,. og har aldri vært det.

Så da fortjener vi kanskje å amme dem 2-5 ganger per natt?

Men så er det nå litt koselig også, da =)

 

De blir fort store!

Skrevet

Er så hjertens enig med deg! Hvorfor er alle så interessert i spørre om akkurat det? Og dersom jeg synes det er helt greit, til og med koselig, med nattamming, hvorfor skal folk synes synd i meg?

 

Å være foreldre til et lite spedbarn innebærer etter mitt syn å være foreldre døgnet rundt ved behov, uansett om barnet behøver mat eller "bare" kos og nærhet.

 

Og ja, vi nybakte foreldre får faktisk "betalt" for å dekke våre barns behov uten å måtte tenke på å være opplagt for å gå for jobb - heldiggriser er vi!

Skrevet

Godt innlegg. Har opplevd og tenkt det samme selv.

Skrevet

Jeg er helt enig, vi får betalt for å være hjemme med det viktigste og største i livet. Fikk "kjeft" av mamma fordi jeg spurte for lite om hjelp, til barnepass og husarbeid, fordi jeg var litt sliten den dagen hun kom på besøk. Det er klart jeg blir sliten, men ikke mer sliten enn det jeg kan takle! Det er mitt valg, og selv om det er godt ment, er det mitt valg, og jeg kjenner mine begrensninger selv.

Skrevet

Veldig menge 7 md babyer sover jo ikke gjennom natta, naturlig nok. De er ikke klar for det, de trenger mat, kos og nærhet.

 

Helt enig med deg, det burde være totalt irrelevant for andre om barnet sover fra sju til sju eller ikke. Jeg koser meg med nattammingen jeg, det har jeg gjort også mens jeg har jobbet. For en periode tåler jeg å være trøtt:-)

 

Har heller ingentimg til overs for skrikekurer, sovingen kommer når de er klar for det. Plutselig er de tenåringer og gidder og orker ikke å stå opp....

Skrevet

jeg er helt enig... jeg har absolutt ikke noe i mot å amme på natten...slenger jo bare puppen ut og sover videre... syns det er deilig jeg at hun ligger godt inntil meg og koser..;) huff, blir trist når hun en gang ikke vil ha pupp mer....

Skrevet

jeg er helt enig! men det jeg reagerte på var: "er hun snill?" SNILL?? er spedbarn noen gang slemme???

 

Skrevet

Sønnen vår sov ikke hele natten (og da virkelig HELE natten, 19-08) før han ble 10 mnd og fikk eget rom.

 

Tidligere våknet han ca 4-5 ganger hver natt og sov generelt mye mindre.

 

Å sove rundt tror jeg er veldig individuelt.

Skrevet

Enig. Jeg var på 4 mnd kontroll her om dagen og helsesøster synes det var sååå rart at hun ikke sov natte gjennom (hun er flaskebarn). Men hun sovner jo 1800, så det blir ganske mange timer om hun skal sove helt til morgenen..

 

Hadde hun sovnet klokke 2200 og sovet til 6 hadde jeg jo sagt hun sov natten over. Men når hun sover fra 1800 og vil ha mat klokke 0200.. da er det liksom så problematisk...

Skrevet

HI her (var ikke meningen å være anonym forresten)

 

Takk for alle støttende svar :)

 

Fikk forresten spørsmål fra en venninne av ei venninne i dag om hun er snill....

 

Tror dere jeg klikka da eller?? hehe.. de blei litt fornærma da, fordi jeg reagerte på ordbruken...

 

"Ja, men hva skal vi si da...?"

"Det er jo bare sånn man sier det vettu.."

 

Og hvorfor er det interessant for denne venninna av venninna om dattera mi er snill? Når snuppa er 7 mnd kan man vel heller spørre om hun har begynt å gå, snakke, krype, bable, sitte, spise grøt osv.. eller? Er hun snill?

 

Jeg må ha noen barselshormoner som ligger meget latent i kroppen enda tror jeg.. er ganske så hårsår på snuppas vegne :) Mannen blir litt oppgitt noen ganger (selv om han og blir irritert når mora spør om hun sover hele natten...)

 

Skrevet

Helt enig! Jeg ammer ikke men må likevel opp en gang om natta og gi han mat. Synes det ikke gjør meg noe. Det er utrolig hvordan man venner seg til mindre søvn.

Skrevet

Helt enig med dere, det plager ikke meg at hun våkner om natten og vil ha mat eller ny bleie. Jeg gir mm og mme og da sover hun som regel alt fra 5 til 9 timer i strekk, og noen ganger mindre. Men jeg blir litt irritert jeg også når jeg blir spurt om hun sover om natten og om hun er snill....har aldri hørt om en baby som ikke er snill.

 

Våkner hun om natten, så er det jo en god grunn til det...kan ikke akkurat si .."nei hun var ikke snill i natt fordi hun våknet kl 02 og var sulten"....

Skrevet

Jeg tror bestemødre sier dette, fordi det er noe relevant man kan si, og forøvrig kalte jeg mitt barn for "brukervennlig". Snill impliserer at babyer kan være slemme, og det er jeg imot.

Skrevet

Jenta mi sov ikke natta gjennom før hun var 8mnd. Men det var fordi ho ikke spiste nok på dagen. Begynte med fast føde når hun var 6mnd men hun ville ikke ha før ho var 7mnd så vi hadde ikke rekki å kommet opp i fulle posjoner med grøt og middag.

 

Jeg nattammet frem til 8mnd, men jeg må jo innrømme at det var deilig å få sove hele natta igjen. Men så lenge du trives med det så er jo greit. Å du skal ikke på jobb igjen nå snart så da er det jo ikke noe å¨stresse med.

 

Jeg fikk også masse pes pga nattamminga. Men jeg lot snuppa få pupp om natta så lenge ho ville.

Nei kos deg med det så lenge du har lyst :)

Skrevet

Tror dette er standard spm som folk stiller. De tenker ikke over at man har fått spm hundre ganger før. Er han snill? Skriker han mye? Hvor ofte våkner han om natta? Kan være irriterende. Skal svare neste gang at han er i hvert fall ikke slem:)

Skrevet

Var innom jobben i dag - hadde forberedt meg på å få spørsmålet, og på å ikke bli irritert..

 

Ikke en eneste som stilte det spørsmålet.. men heller...

Går det bra?

Koser du deg?

Lengter du tilbake til jobben?

 

Koselig spørsmål, som er koselige å svare på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...