fiffimamma Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Har noen tips om nattavvenning til vår datter på snart 6 mnd som får mme? Hun spiser masse grøt om kvelden så hs mener nå er tiden for nattavvenning inne... Men jeg ser det at når man ammer så er det far som skal inn slik at barnet ikke lukter melken av mor.. Men enn når min får flaske.. det er som oftest jeg som gir henne melk om natta, men far har gjort det enkelte netter.... Hva gjør vi? Tenkte vi skulle prøve i natt nå... Noen tips/erfaringer? Mamma til ei lita tulle....
LivetErEnLek Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Så lenge hun får flaske, tror jeg det i grunn er det samme hvem av dere som ordner den avvenningen. Dere kan kanskje bytte på så slipper dere å bli så slitne. Hvordan det skal gjøres kommer jo så veldig ann på snuppa di det, hvor mye hun bruker å spise på natta, når dette bruker å skje, hva slags type hun er rett og slett. Men det er noe jeg lurer på. Er det du, eller hs som mener det er på tide? Hvis ikke du synes det er slitsomt ville jeg ha ventet litt, kanskje minske mengden mme hun får på natten over tid, De fleste slutter helt av seg selv, og da slipper man jo å styre så veldig med det.
fiffimamma Skrevet 22. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2006 Det er hs som mente det kunne være på tide.. jenta mi begynte å nekte bryst allerede fra 2 mnd alder og har fått mme lenge.. Begynte med grøt når hun var 4 mnd så hun spiser mye.. Jeg vet ikke helt... Hadde ikke gjort meg noe å sove hele natten nei, men blir ikke sliten av den ene gangen hun vil ha mat... holder med den gangen liksom så sovner hun bare sekunder etter at jeg legger henne... Men når jeg ikke gir melk med en gang tar hun i å hyler og strammer hele kroppen som en banan hehe....
LivetErEnLek Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Da tror jeg virkelig jeg hadde drøyd det. Hun vil ikke spise mindre selv om du sløyfer måltidet på natten, hun vil bare ta det igjen på dagen. Du kan som sagt prøve å kutte ned på mengden på natten sånn litt etter litt, og se. Da er sjangsen stor for at hun slutter av seg selv. Vet flere venninder som har gjort det på den måten.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 Vil egentlig ikke gi deg råd om du bør eller ikke ta nattavvening, bare dele min erfaring. Vår gutt er 6 mnd og spiser godt i løpet av dagen. Vi har nattavvent. Jeg sov borte siden jeg synes det er så fælt å høre at han gråter og måtte nekte han mat. Pappan er litt tøffere og trådte til. Første natta var det litt gråt i 30 min. Andre natta 5 min, og tredje natta sovnet han straks han fikk smokken. Gikk supert...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Og....det glemte jeg å si....han spiser ikke mer på dagen nå. Nattmåltidet er borte, tar det ikke igjen med spising på dagen.
fiffimamma Skrevet 22. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2006 Oki.. men når vet man egentlig at det er på tide å avvenne? Hun er ikke akkurat så stor heller.. heller det motsatte.. var veldig liten da hun ble født....Og har ikke akkurat skutt opp..lang, men tynn...
Gjest Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 Hei! Vår snuppe har også fått bare mme fra hun var 7 uker gammel, og vi avvente da hun var drøye 5 mnd gammel. Tenkte jeg skulle fortelle hva vi gjorde og hvordan det gikk. Hun har stort sett klart seg med ett flaskemåltid om nettene hele veien, men med tidlig "frokost", rundt kl 4-6. Men så rundt 5 mnd alder begynte hun å våkne litt sånn "strategisk", enten når vi kom og la oss, eller det var andre ting som forstyrret. Hun våknet altså ikke av seg selv, eller av selve sulten. Men hun var vant til å få flaske når hun våknet, derfor ville hun ha det når hun nå begynte å våkne en til to ganger mer pr natt. Dette syns jeg var litt rart, og snakket med HS. Snuppa mi virket nemlig ikke ordentlig sulten, ville bare ha noe, og bare litt. HS mente da at det kunne gå an å avvenne. Men vi bestemte selvfølgelig. I sammenheng med at hun begynte med flere små-små nattmåltider begynte vi smaksprøver på grøt, for å gi henne litt mer mat på dagtid. Kanskje det ville stoppe nattmåltidene. Siden det bare var smaksprøver stoppet det ikke med en gang, og vi bestemte oss for å avvenne henne med alle nattmåltider samtidig som vi økte grøtsmakingen til porsjoner. Det viktigste når du skal nattavvenne (var i hvertfall for oss) er at du bestemmer deg! Vi gjorde det sånn at natten "slutter" kl 06, før det skulle hun ikke få mat. Bare kos, smokk, bamse, kosekluten osv. Vi tok henne ikke opp av senga, snakket ikke så mye til henne, bare var hos henne og roet henne. Egentlig nesten litt før hun hadde våknet ordentlig. Så hun gråt så og si aldri. Bare survet litt og lagde "koselyder". Hun ble aldri oppjaget eller fortvilet eller noe. Så sånn sett var vi nok heldige. To netter med kose- og smokkerunder, og så sov hun natten igjennom. Og det gjør hun fortsatt. Når dere gir flaske, er det ikke så farlig hvem av dere som tar nattavvenningen. Her ble det nok mest meg, for jeg er nok mest bestemt av meg ;o) Pappaen er litt mer soft, hehe. Mitt beste tips er nok å bestemme seg på forhånd for at "nå gjør vi det!". Gjør det når dere har overskudd til å gå på, og når det passer dere. Man vet aldri hvordan det blir. Og vær tålmoooooodige! Hvis dere er rolige og sikre på at dette skal dere få til, så vil tulla deres skjønne det ganske raskt. Sånn virket det i hvertfall her. Litt sånn "nei, her er det ikke noe vits i å prøve seg, kommer ikke noe flaske i natt." Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå