Gå til innhold

Andre med barn som nekter å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på ni mnd vil ikke ha annet enn mm. Begynte å gi ham fast føde ved fem mnd etter råd fra hs siden han var så matglad(!). De første ukene spiste han kanskje fem skjeer grøt en gang om dagen. Tenkte det ville øke mer med tiden, men nei. Prøver å gi ham flere ganger hver dag, men maks fire skjeer går inn. Er jeg alene om dette?? Er det normalt? Vanskelig å få slutt på nattamming på denne måten, og når han i tillegg nekter flaske, begynner jeg å bli utålmodig. Har prøvd alle matsorter jeg kan komme på. Virker ikke som han misliker smaken, men totalt uinteressert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men dette ligner mistenkelig på vår datter. Hun spiste ingenting første året, kun mme på flaske. Spiste ikke skive før hun var over tre år, bare babygrøt eller yoghurt med grøtpulver i. Nå har hun blitt 6 år, og er fremdeles "vanskelig" i matveien. Vil ikke ha noe som gir henne tyggemotstand.. Vi har nå en babygutt på 6 1/2 mnd, og jeg er sikker på at han har spist mer på den måneden han har fått fast føde, enn hva hun gjorde hele første året tilsammen. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å prøve å IKKE stresse med det, selv om jeg vet at det er kjempevanskelig.

Hilsen fra

Skrevet

Takk for svar du, bra å høre at det ikke bare gjelder min baby iallefall. Har egentlig ikke blitt så stresset før nå i det siste, hører at andre tømmer middagsglass når de er seks mnd, mens gutten min aldri har klart å tømme noe som helst før utgangsdato, he.

Off, godt han var lubben i utgangspunktet. Flere tips?

Skrevet

Da datra mi var ca ni mnd spiste hun omtrent kun kjøttkaker og pølse og stappe...

Det er kjempevanskelig når de ikke spiser, hadde ikke trodd det skulle være så energikrevende av oss som foreldre. Vi var så dumme at vi begynte å gi henne skive med nugatti for å få henne til å spise brød. Den feilen gjør jeg ikke igjen. Nå spiser hun ikke skive dersom hun ikke får nugatti på, og siden jeg nå har sluttet å kjøpe det, blir det lite brødmat på jenta.. Tror hun tester oss for å se hvem som kapitulerer først, men skal prøve å holde meg. Kun knekkebrød med smør på til skolemat. Ikke noe å vokse seg stor og sterk på akkurat.

Lykke til

Skrevet

Ja, har gutt på 11 mnd som ikke vil spise. Vi holder på med utredning for reflux. Fullammet ham til han var ni mnd. Fant så ut at han manglet B-12 og fikk injeksjon. Begynte da å spise godt, men nå er det slutt igjen. Hvis han fortsetter bør han vel utredes??

Skrevet

Ja, har tenkt på det, men visste ikke om det ville være hysterisk å gjøre det allerede, derfor jeg ville høre her om det er veldig unormalt. Hva går den utredningen dere holder på med ut på? Kan lite om dette. Sist jeg snakket med helsesøster, for ca. en mnd siden, ba hun meg bare være tålmodig. Hun bekymret seg ikke siden han er så stor. Men jeg vet jo at han er stor av genetiske årsaker, pappaen er stor og tung i benbygningen, må jo spise fordet. I tillegg har han gått litt ned i vekt, har jo begynt å krabbe siden forrige veiing, men likevel. Heller ikke dette bekymret helsesøster da han ligger på toppen av vektkurven (tidligere lå han over). Tusen takk for svar. Skal be om utredning til uka jeg, ikke noe vits i å drive å bekymre seg.

Har du, Trine R, også hatt utredning, eller har det ikke vært nødvendig? Håper du vinner nugattikampen din, hehe. Kan tenke meg det falt i smak ja.

Skrevet

Kun fått undersøkt om hun har store mandler.. Ingenting galt med henne. Bare sta (lik meg), og veldig bestemt ung dame. Verdens kjekkeste jenta på alle andre områder, heldivis

Vinne nugattikampen skal jeg. Bare dumt at vi ikke kan ha det i hus, for avogtil er det jo bare kjempegodt med nugatti på skiva for en godtesjuk mamma!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Vi har det på samme måte. Datteren vår er 11 måneder nå, men problemet har vart et par måneder og ble særlig ille da vi satte sele på henne i stolen. Hun trives ikke og kjeder seg fort med mat. Jeg tror ikke det er smaken hun reagerer på. hun har knapt lagt på seg siden hun var 8 måneder.

Vi har hatt litt fremgang og dette er det vi har prøvd:

Alle sitter sammen rundt bordet og snakker koselig sammen. Hver gang hun tar mat i munnen får hun masse oppmerksomhet. Når hun blir lei, får hun gå. Matstundene skal bli positive opplevelser.

Vi har selvfølgelig ikke anledning til å sitte sammen så ofte, så et par måltider til dagen gir jeg henne mat mens hun kryper rundt og leker. Kanskje jeg vil angre på det senere.

Jeg ammer mye slik at vi kan ta det med ro og ikke falle for fristelsen å mase, eller lure i henne maten.

Hun får prøve selv, selv om det blir mye grising.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar til deg også! Er så bra å høre om flere altså.

Kanskje la ham prøve mer selv ja.. Enig i å unngå for mye mas ja, men må innrømme at jeg har gjort det et par ganger. Men ikke mye altså. Forsøker å "lure" ham litt noen ganger ved å sette meg og småspise av maten hans. Det hender det vekker interessen hans, så kommer han krabbende. Men så tar han bare en bit eller to før han er lei igjen.

Skrevet

Jeg tror trikset består i å slappe helt av. Ikke pes noe med det, ikke gi dem ekstra oppmersomhet på noe som helst når det kommer til mat. Det er ingen barn som sulter i hjel med vilje. Har da aldri hørt om barn fra sultområder som nekter å spise?

Skrevet

Neida, sikkert ingen krise, men uerfaren som jeg er er det greit å forhøre seg litt bare. Kan jo være grunner jeg ikke har hørt om e.l. Som hun over f.eks, der barnet manglet et vitamin. Men er samtidig veldig enig i å ikke stresse det altså.

Skrevet

Akkurat det samme her.Jenta er 7 mnd, er ikke glad i fast føde, elsker mm, har prøvd alt mulig av mat som deg.hun tar heller ikke noe fra flaske, kun PUPP:-)

HS sa det ikke var noe å stresse med, det går seg til etterhvert.Får i henne noen ts grøt og litt banan hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...