Gå til innhold

Verken dåp eller navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er fra utlandet og i mitt land er vi ikke vant med navnefest som alternativ til dåp. Min mann er forresten norsk. Vi er ikke kristne, heller ikke familien hans og skal derfor ikke ha dåp. Og siden jeg ikke har noe forhold til navnefest, føler jeg heller ikke behov for å ha det. Min mann er ikke så opptatt av navnefest. Hva tenker dere, bør jeg ha navnefest fordi vi bor i Norge og for at familie og venner skal kunne oppleve det? Gjerne deres meninger!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det overhodet ikke er noen grunn til at du skal ha navnefest om du ikke føler for det, med mindre din mann insisterer sterkt selvfølgelig. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg heller bare invitert familie og eventuelle venner hjem en kveld om du har et ønske om å samle folk for å ønske den lille velkommen til verden.

Skrevet

Vi skal ikke ha noen av delene. Synes det er helt feil å døpe hvis man ikke mener noe med det - man avgir jo faktisk et løfte til kirke&prest, og jeg har ikke tenkt å stå der og hykle. Skjønner ikke at folk faktisk gjør dette av "tradisjonsgrunner".

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med dåps selskapet. Samle famlie og hilse på den nye babyen. Vi har derfor en privat navnefest (ikke HEF sin). Vi har et selskap og holder en tale. Vi har også valgt faddere. Jeg tror det blir en fin markering. Ikke så høytidelig som i kirke, men vi prøver å gjøre litt ut av det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...