Gå til innhold

Hvor store grøtmåltider - 6 mnd? Trenger mange synspunkter!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye grøt spiser deres 6 mnd gamle babyer. Tenker da helst på dem som allerede er godt i gang med fast føde.

Gutten min spiser 2 måltider med grøt. Lunchgrøten lager vi på 120 ml vann og blander med Holle grøt uten melk. Får vann til også. Ser nå at han ikke er helt fornøyd og har måttet øke til 160 ml vann til grøten. Er dette mye? Han er en stor gutt og har i de siste dagen virket sulten.

Får som følger:

06.30 mme 180 ml

09.30 Grøt på 160 ml vann + vann

13.30 Et lite middagsglass med grønnsakpure (4 mnd) + vann

17.30 Grøt laget på 160 ml vann + vann

18.30 mme 180 ml på senga

Blir utrolig glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja..virker litt mye..men spiser han det så er det vel greit;) her lager vi av 120-150 ml... men om hun da spiser alt ser jeg hun er stappet...

Skrevet

Aner ikke jeg. Jeg bare lager en dæsj i en skål, iblant spiser hun opp og iblant ikke..

Skrevet

Fra 6 mnd alder ser måltidene ut som følger her i heimen:

06.00 Pupp

08.00 Pupp

10.30 Pupp

11.30 Nestle havregrøt med banan-aprikos, 5 sånne skjeer som er i Collett-mme-pakkene

14.00 Pupp

15.30 Et 6 mnd middagsglass

Kanskje litt pupp i 17-tiden

19.00 Nestle risgrøt laget med 100ml mm og litt moset banan

Drikker Nestle babyjuice til måltidene.

Skrevet

Min er 6 mnd i dag og her er vår dagsmeny (ca):

0600: 180 ml mme

10:00 1 porsjon maisgrøt (av 100 ml mme) og så mye melk han vil ha

14:00 Litt fruktmos (el banan, har ikke kommet helt igang med tilvenning enda, så fortsatt bare smaksprøver) og så mye mme han vil ha, varierer mellom 140-200 ml

18:00 Maisgrøt av ca 150 ml mme og melk hvis han orker

21:00 mme, ca 200 ml.

Vi har også gitt han potet/ gulrot/ mme-mos, hjemmelaget men de siste dagene har vi bare gitt ham mais grøt for da spiser han mer.

Han får bare vann å drikke til og utenom måltidene. Må legge til at vi har bare holdt på i 4 uker da, så enda fersk i fastføderutinen.

Skrevet

Glemte å si at han er ganske tynn, veier bare 6775 gram (i går) men spiser alt han orker og går fint opp i vekt.

Skrevet

E slag "regel" er du bestemmer hva babyen skal pise - den bestemmer hvor mye. Men selvsagt tvinger en jo ikke i en baby noen den ikke vil ha - og om en merker at babyen får f eks vondt i magen av "mye" - så gir man litt mindre neste gang - og øker igjen etterhvert

tror nok det er helt greit det babyen din får. "store karer trenger mye energi" vet du

Skrevet

TUSEN takk for svar! Er det så mye da? Virker som om flere av dere som har svart har bebyer som spiser mer? Tenker da på at de som gir mme sammen med fast føde i et måltid. Han er over 10 kg denne karen da ;o)

Skrevet

Og....blir vel ganske naturlig siden han får lite mme at han trenger mer grøt eller?

Ble litt usikker her nå...

Tenker jo at det er bedre med noen grøtmåltider som er litt store og laget på vann enn for mye mme.

Han får tross alt bare 360 ml med mme i døgnet da....?

HI her :o)

Skrevet

Da syntes jeg ikke det er for mye, og som en annen skrev så er de ganske flinke til å si fra hvor mye de trenger. Min lille kar er supersulten!! Har høy forbrenning og har alltid spist mer enn vekten hans tilsier. Så lenge de følger sin kurve er vel alt bra:) Tror kanskje vi gir han litt mye noen ganger for han gulper en del:)

Skrevet

Hei jenta mi er nå 6mnd og vil ha mer grøt. Det har hendt at jeg har ordnet alt fra en halv til en hel porsjon ekstra til henne. (hun får nestle)

Slik er måltidsplanen vår:

ca kl0700. mm

0930: grøt + vann (en porsjon)

11.30:mm

13.30: middagsglass 6mnd (spiser alt) + vann

1600 mm

1800: en til 2 porsj med grøt + vann

koser litt å så får hun mm før hun legger seg kl 1900.

Min jente er heller ikke så tung. hun veide nå 6960g på 6mnds kontrollen.

Skrevet

Tusen takk dere! Stoler ikke helt på at han karen her regulerer det helt selv... Er glupsken og uten bunn, hihi!

Har holdt på å falle av kurven en stund nå, derfor jeg prøver å styre inntaket litt...

Men tenker som så at det er nok mindre kaloririkt med litt mer grøt laget på vann, enn mer mme...?

Skrevet

Mente vel ikke at det var mye i den forstand.... hvis han er mett og fornøyd er det jo passe ikke sant. Mye er et relativt begrep vet du - mulig jeg skrev klønete - har to kranglefanter på 4 -og 6 år....hehe. Gi han det han så mye som han vil ha du uten og tenke så mye på om det er lie el mye ...lykke til

Skrevet

Kikket bak på Holles grøteske nettopp. Der står at en porsjon er laget på 100 ml vann og 100 ml økologisk melk og tilsatt 5 ss grøtpulver. Da er jo mini sine porsjoner små!!?? Så rart! Tilsetter så klart bare vann, men 200 ml totalty, DET ner jo MYE?

Jaja... alt en skal lure på, hi hi

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...