Gå til innhold

når kan man gi velling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det for tidlig å begynne etter en måned? har prøvd mme om kveld og natt for å få litt mer søvn, men poden vil ha mat hver annen time, og jeg begynner bli rimelig sliten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hvis babyen er 1 mnd gammel er det nok litt tidlig ja, det er bare sånn, noen babyer vil ha mat hver annen time, man føler seg nesten som en melkeku...Men du bør nok vente til 3 - 4 mnd alder med å gi velling.Du kan jo trøste deg med at det er ikke sikkert poden hadde sovet lenger for det.

Husk å sove når babyen sover, det vil gå seg til ettervært

God helg!

Skrevet

man får kjøpt velling fra 6mnd. skal introduseres på samme måte som grøt. tarmene til babyen din er nok ikke modne nok for det enda.

helt normalt å amme/gi mme hver time de første mnd, så det er nok bare noe vi mødre må leve med......går seg til etterhvert.....

Skrevet

Den eneste vellingen de har i butikkene her i Norge er 8mnd`s velling. Så du må nok vente litt med det.

Selv om man gi barna/babyene mer mat melk om kveld betyr ikke det at de sover noe mer. Noen gjør det kanskje men absolutt ikke alle. Har en på snart 11mnd, han har knapt sovet en hel natt enda.

Skrevet

Hipp har velling fra 6 mnd ... selges på obs ... hør med helsesøster om hva du kan gjøre

Skrevet

Du må ikke finne på å gi velling til en bebi på 1 md! Tarmene til bebien er ikke utviklet til å fordøye annet enn melk før TIDLIGST 4 mdr. Dessuten er det helt normalt at en bebi på 1 md vil ha mat annenhver time, det er en del av dealen med å få barn det...Og helt normalt å bli sliten og trøtt også. Prøv å få avlastning og sov når bebien sover.

Skrevet

takk for svar dere, var egentlig det jeg trodde også! at man ikke kan begynne enda.. så da får jeg vel bare holde ut!

Skrevet

Hei

Skjønner godt at du er trøtt, det tar jo vanvittig på å skulle amme annenhver time, i tillegg til alt det andre nye man skal ta innover seg med et lite knøtt i heimen.

Som de andre her sier, er nok ikke løsningen å begynne med velling allerede nå, men kanskje kan du gjøre noe annet for å få knøttet til å sove litt lengre om gangen? Hvis det har fin vektoppgang, kan man jo i hvert fall gjøre noen snille forsøk på å forlenge søvnperiodene litt.

Hos oss funket det å begynne med smokk, og kanskje pappaen kan være "smokksjef", sånn at knøttet ikke kjenner lukten av mat hver gang det våkner. Etterhvert vil det kanskje våkne sjeldnere.

Kanskje får barnet mageknip av mme'en, og våkner ofte av den grunn, eller hvis det sovner ved brystet, og ikke får rapet skikkelig, kan luftsmerter være grunnen.

Noen babyer liker å ha det veldig trangt og lunt rundt seg i starten, du kan jo ogaå prøve å legge mini på tvers i senga, og f.eks. rulle sammen et helseteppe og legge det som en hestesko rundt barnets hode (ikke for tett, selvsagt), slik at senga blir mer som et rede.

Bare noen ideer, håper dere finner ut av det, og om det skulle bli lite sammenhengende søvnfremover, så vær flink til å benytte deg av pappaen og andre du måtte ha rundt deg, slik at du i hvert fall får noen timer på dagtiden gang i blant.

Lykke til!

Skrevet

er så glad jeg fikk vite dette med velling.. stemora t sambo driver å maser på at jeg må gi tassen min velling.. jeg nekter det er ikke noe ho kan bestemme.

men ho har visst gitt ungene sine det fra de var 2uker gamle!!!!!!

men ho er da sprø i huet!!

selv om ho har hatt 4babyer så føler jeg meg litt mer flinkere enn ho.. selv om jeg bare er førstegangs mor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...