Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Hva kom de fram til i programmet i går? Fikk ikke sett det!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Tror det var at det er påvist sterk sammenheng mellom babysvømming i klorvann og astma/allergi (faren min så programmet og ringte meg sporenstreks). Det skulle gå i reprise i dag, tror jeg, kanskje ved 10-tiden (da er det isåfall for seint allerede..) Hvis du kjenner sterk klorlukt, bør du unngå babysvømming der. Jeg undersøkte en del før vi begynte, og kom fram til at det ikke er farlig. Økt risiko hvis det er astma/allergi i familien fra før, men ingen påvist sammenheng ellers, var det jeg fant ut, iallfall. Her jeg bor, foregår dessuten babysvømmingen oftest i basseng med minimalt med klor. Tildes mamma
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Fikk ikke med de første minuttene, men innholdet var omtrent slik: En belgisk forsker mener å ha påvist at det er en sammenheng med bruk av basseng og utvikling av barneastma. Det er ikke bassengbading i seg selv som er farlig, men de gassene som produseres når man bruker klor i badevannet uten å ha skikkelig ventilasjon. Dvs når det lukter klor i svømmehallen skal man være på vakt frem til barna er 5-6 år gamle. Man skal være ekstra forsiktige med atopiske barn da disse er mer sårbare. Han viste blant annet til tall som viste solide sammenhenger mellom antall svømmehaller i et land og barneastma. I England hvor det er mange basseng har ca 20 pst av barna astma, i Russland med få basseng er tilsvarende tall 3 pst. Hvis man tenker på hvor ille forurensingen er i mange russiske byer er jo det ganske oppsiktsvekkende. Jeg syntes innslaget virket troverdig og ville ikke avvist tanken. Veksten i forekomst av barneastma i Norge har jo vært enorm
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Tusen takk for grundige svar dere to!!! Ja, da blir det ikke mer bading på oss. Har vært en gang. Kjente klorlukt men ikke voldsomt. Paapaen har astma og mini tendens til atopisk eksem, så vi styrer unna. Kjipt - men enda kjipere om mini får astma og vi lurer på om det kunne vært unngått :-/ Supert at dere tok dere tid! Tusen takk igjen :-))
Sina73 Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 Jeg så ikke programmet men ut i fra forklaringen her skal man ikke kjimse av det. Der vi går er det minimalt med klor i vannet når det er babysvømming. Det vet jeg fordi jeg badet i det samme bassenget i svangerskapet pga bekkenløsning. Da stinket det klor av meg hele dagen. Nå kan jeg så vidt kjenne lukten av det etterpå. Det spørs om ikke det er regler for hvor mye klor man kan ha i når det er babysvømming?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Hei Andemor og takk for svar til deg også! Jo, burde vel være noen regler? Synest ikke det luktet noe særlig klor av vannet der vi var, men er jo litt skeptisk likevel jeg...
petiteM's Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Gå inn på hjemmesidene til "katta" på NRK, så får du sett innslaget der. En av Norges beste barneleger på astma og allergi, Sverre Slørdahl ved St. Olav, ga en kommentar til påstandene. I Norge er teorien på at den økende forekomsten av astma & allergi kommer av bedre hygiene og for "rene" omgivelser/ lite eksponering for potensielle allergener. Denne teorien er det veldig mange studier som underbygger, ikke en enkelt forsker som hypotesen om kloreksponering. Vær litt skeptiske til hva dere hører, folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå