Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Jeg har tidligere forsøkt å få hjelp i forumet her. Er litt flau, men prøver på nytt da ingen svarte sist. (Virker som om alle andre temaer er viktigere enn mitt?!) Jeg har blitt tildelt en fastlege som snakker veldig dårlig norsk. Han er sydlandsk eller noe og det går i gebrokkent norks/engelsk. Jeg ammer ennå men har fått en slags sopp eller noe. Har hatt det slik en god stund og det er nå blitt så plagsomt å amme at jeg har måtte gå over til å gi barnet Nan. Problemet er at jeg har fått noe hvite greier jeg skal vaske puppene med morgen og kveld, men det gjør det bare verre. Jeg har vært hos legen flere ganger, men jeg skjønner ikke noe! Har funnet et bilde på nettet som ligner på det jeg har fått: http://www.breastdoc.com/My_Breast_Health/PH_-_Signs_and_Symptoms/SS-F35/ss-f35.h tml Tror legen sier at det kaller valtresopp eller noe sånt. Noe som har hatt det eller har hørt om det? Har søkt masse på nettet uten å bli noe klokere. Vil så gjerne amme igjen.
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg noe særlig.. Kommer ikke inn på linken din heller. Men om du bare blir verre av det du har fått ville jeg kuttet det ut. Spør om du kan få noe annet. Om det er helt håpløst med fastlegen din ville jeg ha byttet. Det kan du gjøre på nettet sånn at du slipper å si det til legen hvis du føler det blir rart. Ellers ville jeg kanskje benyttet meg av legevakt på kveldstid hvis det er så ille. De blir jo ikke så glade for det, men du må jo kunne få ordentlig hjelp..
maisnupp+snuppa Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Uff, så leit. Du kan jo kanskje høre med barselavdelingen der du fødte om råd? En jeg kjenner fikk også veldig dårlig hjelp hos fastlegen, rett og slett fordi ikke alle leger er så gode på ammeproblematikk. Lykke til. Håper det ordner seg.
2 barns-mor :-) Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Prøvd å snakke med helsesøster eller noe da?
marit&fredrik Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Hei!! Stakkars deg!! Jeg blir ganske provosert når jeg leser at pga at du ikke forstår din "ikkenorsktalendelege" får ikke barnet ditt morsmelk. Her må du stå på litt til Er det ikke noe ammepoliklinikk du kan oppsøke? Det skal vel være det på alle sykehus, ellers så er det jo lege på alle helsestasjoner som du kan få time til... Lykke til, håper det ordner seg slik at du kan amme babyen din igjen
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #6 Skrevet 21. september 2006 herregud, det er jo bare til å bestille time hos en annen lege, ingen lov som sier du må bruke fastlege. Og så hadde jeg byttet fastlege i etterkant, du må jo kunne kommunisere med legen din.
groma80 Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 hei føler utrolig med deg. jeg hadde det helt jæ..ig de første ukene når jeg ammet, eller det vil si at jeg måtte pumpe meg en ukes tid faktisk og gav mat på beger. Kan jo fortelle om hvordan det var hos meg om det skulle være noe trøst og kansje det er med på at du ikke gir opp ammingen. det startet med at lillejenta hadde vanskelig for å suge, fikk liksom ikke skikkelig tak, og det førte til at jeg ble utrolig sår på brystvortene. prøvde hele tiden og fikk masse hjelp på sykehuset, men til slutt ble det så vondt at jeg ikke klarte mere. begynte å pumpe melk og gav henne på beger, på eger fordi hun ikke skulle bli forvirret av flaske og pupp, for hadde jo intensjon om å amme når det ble bedre. jeg hadde også ett hvitt belegg på vortene, de på sykehuset trodde det kunne være sopp, men tok heldigvis en bakterieprøve. og det skulle vise seg at jeg hadde gule stafylokokker. (hissig bakterie) og måtte til slutt få antibiotikka for å få bukt med det. heldigvis lærte lillemor å suge ordentlig til slutt, men det tok tid, så ikke gi opp. har du fått tatt en prøve av brystvortene dine? det kan være en ide å gjøre det, for da får en helt sikkert svar på om det er sopp, og det kan også lønne seg å ta en melkeprøve. ikke gi deg, krev å få tatt prøvene, sånn at du vet at du blir behandlet riktig. en ting til som jeg merket når jeg hadde den betennelsen frempå brystene var at det hjalp å vaske dem med lactasyd, mild såpefri hudvask, kan være verdt ett forsøk, og vask dem to ganger om dagen. ble langt dette, men håper du kan få noe ut av det. har du prøvd ammehjelpen foresten? lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 Her er rett link (kløna meg...): http://www.breastdoc.com/My_Breast_Health/PH_-_Signs_and_Symptoms/SS-F35/ss-f35.html Takk for gode tips og råd. Har en gresk nabodame som var innom tidligere kveld. Hun skal ta meg med til en homeopat i Telemark i helgen. Han har visst noe super greier som vi skal prøve å smøre på. Det er bare det at det gjør så vldig vondt når folk holder på med puppene mine!
newdawn Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Sånn hadde jeg med førstemann, da brukte jeg soppmiddel fra apoteket. Etter anberfaling fra helsesøster!Den heter canesten, jeg brukte også brystskjold ei stund, men den kremen var bare fantastisk. Dra på apoteket å kjøp den. Skjønner hvordan du har det nå, kjennes ut som det brenner i puppen når barnet suger. Bare husk å vask av kremen før babyen suger!!Lykke til
fru <3 Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 Hei, er det sopp, såkallet "trøske", du har så er det lurt å behandle både deg og barnet. Har du i tillegg hvit/gulaktig, klmumpet utflod i tillegg så har du sansynligvis sopp i skjeden også, det smitter av og til.(bekalger hvis dette ble litt ekkelt). Stikkpiller og evt. salve mot dette fåes på apoteket reseptfritt.( Canesten.) Bruker du Canesten på brystvortene så trenger du ikke vaske det bort før du skal amme, ifølge min jm, barnet får i seg bare bittelitt og bør uansett behandles, men du tar det jo ofte på etter amming og ikke rett før, et tynt lag! I tillegg bør babyen din behandles i munnen, feks Corsodyl ( 1:3 utbl. med kokt vann) slik at dere ikke smitter hverandre "frem og tilbake". Noen anbefaler blå Farris også til behandling av "trøske", det har jeg ikke prøvd. Men snakk med helsesøster du, det er det aller tryggeste, ikke bare å begynne å behandle, uten å ha fått det som råd av hs. VIKTIG!! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå