Gå til innhold

Prater alle 1åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sier nemlig ikke så mye annet enn mamamma og dada, samt om man legger godviljen til takktakk, hei og 'adet.. Resten er uforståelig babbel.. Syns det er mange her inne som har 1åringe som sier mye mer....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sier: ...ikke rent da selvsagt men jeg hører det godt: ballen, pusen, koppen, pappa, mamma, ta på, sko på, nei, ja, papir, vov vov, eple, pære

altså for koppen sier hun feks kappa....og for pusen ...puse, pære, pæææ, eple , ævle...

kommer masse rare ord ut av den lille luringen og det utvikler seg dag for dag. kjempekjekt å være hjemme med hun

Skrevet

Har selv en gutt som har vært lite snakkesalig, men nå kommer det nye ord nesten hver dag. Han er nå halvannet år. Så bare vent - språket kommer!

Skrevet

Mi sier bare mamma, se der og voff hun er akkurat fylt 1 år.

Skrevet

Han sier:

tatt - takk

der

mamma

pappa

se

sss - pus

tattoj - traktor, dagens nye ord som vi er såå stolte over!!!!!

Tror det er veldig forskjellig det der... Men veldig spennende også!

Skrevet

Bra det ikke bare er min som ikke prater som bare det da. Ja jeg venter spent på forståelig ord og gjensidig kommunikasjon..Det er en flott tid som vi går i møte.

Skrevet

Min sa bare hei når han var 1 år. Nå er han 15 mnd og prøver seg på et par ord til. Tror det er fordi hei fungerte så bra for han. Spesielt overfor gamle damer på kjøpesenter.

Skrevet

Guten vår har ikkje så mange forståelege ord, men han har eitt "universalord" som betyr veldig mykje - alt ettersom kva han ser på når han seier det. Ordet er "pus" og variantar av det (bus, buss, puss bos). Det kan bety pus, lys, blomst, pupp, buss, hund osv.

Av tydelege ord seier han: mamma, bæ (når han ser bilete av ein sau), bi-bi-bi (når han ser bilete av ein kylling) og i dag slo han til med "bov-bov" då han såg ein hund i levande live.

Men eg går ut ifrå at ordforrådet vil utvikle seg ganske fort framover.

Skrevet

vår sier heller ikke så mye.. men jeg har jo hørt etter tydelige ord...da min mor kom og sa at han sa litt.. som hun oppfattet. jeg har liksom ikke tenkt over at det er ord så lenge jeg ikke hører bil.pus osv. .men han sier vist bl til bil og hei,hade,mamma,pappa. nenene til nei nei nei og ganske tydelig ja. og ellers går d mye i øøøø, nå an ser noe som f.eks en av kattene vårs ute. eller noe an vil ha. ma sier an og til komme.d forsto jeg helt selv haha.. for han strekker hendene opp og sier ma..er jo litt artig at jeg ikke har tenkt på d sånn men,nå hører jeg mer etter etter ord som kan ligne på ting også:)

Skrevet

Jenta mi er 14 mnd, og har ingen ord! Ikke engang mamma. Men hun gjør seg veldig forstått likevel, peker osv, de eneste lydene hun har er enslags "apelyd" når hun blir ivrig, og i det siste har hun begynt med en slags billyd når hun leker. Har aldri bablet særlig mye heller - men hun er veldig fysisk av seg!

Skrevet

Jenta mi (13 mnd) sier noe som ligner på pappa og muligens mamma. Ellers går det i DÆH (peker på forskjellige ting) og ISHH (som jeg ikke vet hva betyr).

Har også tenkt så smått at hun snakker lite, men sjekka i boka hvordan det lå an med broren på den alderen - og han sa ikke så mye, han heller. I 18-mnd-alderen løsna det derimot, da ble han rene trekkpapiret når det gjaldt å lære nye ord.

Så jeg tar det i alle fall med ro.

Skrevet

Gutten min sier bare se se se se for tiden hehe,alt er spennende ja:)

Ellers sier han mamma,pabba,se der,oi,æsj,nei,bade .

snakker ikke så mye enda altså...

Skrevet

Gutten min på 13.5 mnd sier heller ikke så mye, men nå de siste dagene har han lært seg å takke! Eller, det vil si, han sier "..ja", men vi vet det er takk :-)

Skrevet

Mi sier

mamma

pappa

se

hadde( ha det)

ha

ta

hei

neinei

ååååh og peker

Skrevet

jenta vår på 1 år sier:

takk takk

pappa

mamma

se!

der!

hade

hei

baba (bestefar)

disse ordene sier hun helt tydelig, mens resten er babbel!

Skrevet

Min pode på 14 mnd sier følgende:

Hei, mamma, pappa, hysj, nei, ja, ball, bil, bade, sko, bye bye, takk takk, nam

Dette er ord han bruker ofte. Ellers har han noen som han sier en sjelden gang som, sko, tante, pølse og endel fler.

Han klarer ikke å uttale alle ordene helt rent enda, men vi forstår hva han prøver å si.

Skrevet

Jenta mi på 15 mnd sier:

Mamma

Pappa

vova ( Hund) + voff

se der

bade

tisse

tutta

bleia

sko

ball

pupp

nam nam

Tja det var iallefall det jeg kom på i farten som hun kan si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...