Hege68 Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Hei! Jeg har så lyst å lese et fint dikt til datteren min under middagen i dåpen. Er det noen som har et fint dikt å anbefale? På forhånd takk! Hvis det er så langt at det er praktisk å sende det på mail, så kan dere få mailadressen min.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Funnet disse to her inne. Så kom du til oss du elskede barn og grep våre hjerter med kraft. Med ett fikk alt mer mening, langt mer enn det noensinne har hatt Du ler så du stråler, din sjel lyser klar Du fanger all ømhet omkring Små føtter og fingre, din hud og din duft, så vakkert skapt allting Ditt liv skal vi følge og finnes for deg og dele din glede og sorg Når skyggene truer ditt solskinn er vi din trygge borg I dag vil vi vise for venner og slekt den gave vi har fått å bevare; Et barn å få elske og beskytte fra vondt, en lykke for stor å forklare Det hender du blir lei, fordi jeg er så liten. Jeg setter merker alle steder, og gjør deg ganske sliten. `Men hver dag blir jeg større, ja, en dag blir jeg stor. Og alle mine avtrykk blir bare svake spor. Her er mitt siste avtrykk så du kan huske og forstå hvor søte hender jeg hadde den gang de var små..
Hege68 Skrevet 24. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2006 Hei! Takker for bidraget:-) Er det flere som har dikt som de kan anbefale, greit å ha noen å velge i?
Hege68 Skrevet 24. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2006 Hei igjen! Vet du hvem som har skrevet det første diktet?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Nei, vet ikke hvem som har skrevet de. Har funnet de her inne før.
bowie71 Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Vi leste "Vesle jente" an Erik Bye. Fantastisk dikt! Les det!
Hege68 Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2006 Hei! Tusen takk for tipset! Har lett vel og lenge på nettet, men kunne ikke finne denne teksten. Kan du hjelpe meg?
Moniken, mamma til 3 Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 Det er et utrolig fint dikt av André Bjerke som handler om den nyfødte, men jeg husker ikke hva det heter. Det er å finne i samlede verker, hvertfall.
Hege68 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Var på biblioteket i dag og fant teksten, og det traff meg rett i hjertet. Kommer til å lese dette til datteren min under dåpen. Håper bare jeg klarer å "holde masken":-) Ble utrolig rørt av det. Takk igjen:-) VESLE JENTE Erik Bye Vesle jente, du som lytter og kan høre. Vesle jente, med to øyne som kan se: Vil du være en konkylie mot mitt øre? En monokkel jeg kan skimte veien med? La oss gå med bare ben langs dine stier, og mens morgenduggen kjøler våre tær, vil du lære meg hva jord og himmel sier til den som uten skam kan bøye sine knær. Du som ser i meg et grånende orakel, om du visste hvor jeg skjemmes i mitt skjegg, når du yr av fryd har fattet et mirakel i en stankelben som kravler på din legg. Du som spør meg om den gode Gud kan tisse og om Jesusbarnet kjører rundt i bil. Vil du lære meg med glade kritt å risse en strek av munterhet i tidens grå profil. Når du gråter litt, og verger deg bak puten mot en natteangst som bare du kan se, ja, hva hjelper det at det er regn mot ruten, og den snille skyggen av det gamle tre? La meg trøste deg og si at det er ingen stygge menner ute. Sov nå inn som før! Men jeg selv kan huse busemenn i bringen. Å, vesle jente, kan du jage dem på dør? Vesle jente, vil du ennå ride ranke? Vil du ennå søke trøst imot mitt kinn? For jeg trenger en revelje for min tanke og en streng som kan få tone i mitt sinn. Noen sier vi må telle våre dager. Noen strir med å få dagen til å gå. Mine beste døgn fant jeg i dine hager og jeg skal skatte dem som jordbær på et strå.
Hege68 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2006 Tusen takk for tipset, skal prøve å finne det:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå