Katta & Lille Plom Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Mor bør la være å spise: hvete, kumelk, reker, jordbær, kål, løk, erter, bønner, sitrusfrukter/juice, brus, sterkt krydder, posemat(inneholder ofte løkpulver), sjokolade (sikkert flere ting enn det som står på på denne listen som andre vet om) Det kan hjelpe om mor drikker/spiser: amme-te, lindeblomst-te, vann, karve, dill, persille Du kan gi baby en teskje: (hør med hs for sikkerh. skyld) Amme-te, kamillete, sukkervann, peppermynte-te, Du kan helle i badevannet til baby: avkok(sterk te) av lindeblomst, kamille, amme-te eteriske oljer av lavendel, kamille(to dråper er nok) Du kan massere magen og ryggen til baby med: en dråpe kamilleolje til en spiseskje basisolje(f eks mandelolje) en dråpe lavendelolje til en ss bas.olje, Massèr magen forsiktig i store sirkelbevegelser med klokken. Du kan forsiktig og rolig presse høyre kne, så venstre, så begge knær opp mot ribbena til baby. Dette frigjør luft i tarmen.(Bør ikke brukes på barn med hoftedysplasi) Pass på at barnet får rapt fra seg etter mat.
Lillebror og stoerebror Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Mange gode råd hvis jeg får kolikk baby neste gang å Jeg prøvde å massere babyen slik du beskriver, med klokka og prøvde med sykkelbevedelser. Dette hjalp. Når lillegutt skulle rape strøyk jeg han over ryggen og rumpa, jeg hadde nemlig hørt at man ikke skulle "klappe" og det virket også litt. Merket at lillegutt også roet seg i bilen, når jeg bar ham (men kunne ikke bære mye pag bekkenløsning) og i vogna. Siden vi kun har en bil og mannen måtte ha den til jobb kan du tro det ble mye trilling og byssing i vogna. Fant etterhvert ut at han også ville ligge på badet når vaskemaskinen var på. Mine tips, men det er jo verdt et forsøk, kan uansett ikke skade. Forresten lot jeg han ligge mye på magen oppå meg når jeg så på tv. JEg lå sånn halvveis nede (mellomting av ligge og sitte). Tror det var godt med trykket på magen.
mamamaria Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Ikke alltid det er kolikk når babyen gråter mye. Det som skjer ganske ofte under fødselen er at en av virvlene i nakken får litt ekstra trykk og kan da klemme på en nerve. Babyen har da vondt v visse bevegelser (eller hele tiden). Et (eller kanskje 2) besøk til en osteopat er da som regel nok. De kjenner på virvlene, og er det noe som trykker, så retter de på virvlene, uten at det gir ubehag for babyen. Vår sønn trodde vi var kolikkbaby. Fikk anbefalt å ta en tur til osteopat, gutten min var litte skjev i nakken, ikke sånn at vi kunne se det, men osteopaten kjente det. Han rettet opp på det mens gutten halvsov, ingen grining ingen ubehag. Etter dette ble han en annen baby! Lærte noen øvelser av osteopaten og som kan brukes om en baby virkelig har vondt i magen. Prøvde det når babyen virket til å ha luft i magen, og vips.. der slapp han noen store fis ) og gutten virka fornøyd igjen ;-)
erika06 Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 hvis du har lite melk, prøv å pumpe deg og sjekk, kan barnet patte mye luft fra puppen og dermed få vondt i magen. prøv å pumpe deg og gi på flaske for å se om det gjør noen forskjell, evt erstatning på flaske. kan hende det hjelper litt i alle fall!!!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Legge barnet med magen oppå din skulder og vippe frem og tilbake.....dette lærte vi på riksen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå