Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Jeg har høyere utdanning - men ikke så mye arb erfaring ( har noe ) søker jobber som bare det- uten noe resultat til nå. Jeg har selvfølgelig økonomiske forpliktelser - hva skjer hvis os peridoen går ut - og jeg fortsatt er arb søkendne? Må barnehageplasses sies opp? Blir vi husløse? Jeg tar kanskje bekymringene på forhånd - men jeg vet at sos kontoret ikke dekker lån som er tatt opp ( skulle bare mangle også) men det hjelper ikke meg- blir jeg feks tvunget til å selge? ( bor veldig billig - får ikke noe billigere uansett) Noen med konstruktive svar? Er bare litt bekymret ..:/
winneboo Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Dagpenger? Du kan få det om du er arbeidssøkende tror jeg? Tror neppe sossen gir deg penger for å nedbetale en eid bolig Har selv kjøpt bolig å er på en måte litt redd for fremtiden, om at jeg f.eks mister jobben å blir stående der på bar bakke. Prøv å hør med aetat. Om du ikke får en jobb du er utdannet til så må du nok ta en jobb som er litt lengre ned på gulvet, bare for å få betalt regningene. Å heller søke etter jobber du har utdannelse til mens du jobber ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Ja, det er bra at du tenker i de verste tilfellene. De færreste gjør dessverre ikke det, og sitter der etter 3 år når os går ut og skjønner ikke noe. Sosialtjenesten kan gå inn og dekke avdragene, men ikke rentene på huslånet. De kan gi deg livsopphold, og strømtilskudd. Så på ett vis klarer du nok å bli boende i boligen. Har kun ett halvt år igjen av os selv, og begynner bli stressa. Har vært jobbsøker i over ett år nå, og håper jeg snart får napp. Bor på en plass hvor industri er hovedarbeidsmarkedet, men jeg har ikke den utdannelsen... Kommer nok til å sette meg på skolebenken, eneste mulighet jeg har til å berge oss. Dagpenger får du nok ikke, siden du har vært student. Men du kan søke om ett halvt år ekstra med os pga jobbsøker-statusen din.
Gjest marie-s Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Om du ikke skulle ha krav på dagpenger så kan du "mase" om å få et kurs gjennom Aetat, da vil du kunne få kurstønad samt at du da kan få muligheten til å få praksisplass og senere utvide dette til at du jobber der og får vanlig lønn, men Aetat dekker halve lønnen din. Sier bedriften ja til dette så forplikter de seg også litt, de bør etter endt periode ansette deg og ikke noen andre, for da kan de risikere å måtte betale tilbake støtten.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Takk for svar alle sammen - jeg får bare STÅ PÅ - ikke annet å gjøre. Fælt og måtte bekymre seg slik! ( Ringte nettopp til en organisasjon/ skulle få noen prøvevakter bedre enn ingenting...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå