Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Hei! Ett vennepar av meg fødte for en liten stund tilbake en bitteliten baby, over 2 mnd før terminen. Alt har gått bra, men jeg undrer meg sånn over at ingen har fått sett lille nurket enda.. Jeg vet at h*n pustet selv helt fra starten.. Noen av dere som vil dele erfaringer med meg rundt dette.? Føler jeg maser når jeg spør om de ikke kan sende meg bilde av nurket, jeg vet jo selv hvordan jeg var når jeg fødte, alle som ville ha fikk :-) Og hva kommer til å skje med de fremover nå..? Hvor lenge blir de på sykehuset, osv..? Velger å signere med anonym ...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 jeg fikk selv en gutt 2 mnd før tiden. jeg sendte rundt bilde fra tlf min da jeg lå på barsel ,da hadde jeg ikke sett lille nurket mitt sjøl enda bortsett fra bilde pappaen kom med som de på intensiven hadde tatt for å ta med til meg.. men etter noen dager da jeg kom meg på fotene og var mye sammens gutten på intensiven var det faktisk ikke mange som hørte ifra meg . det er et sjokk å få barn så tidlig.,å selv om han puster godt selv så kan det være andre ting. det er en stor påkjennelese å føde før tiden . jeg ble faktisk veldig lei av allle som ringte og sendte mld dagen lang så jeg la igjen tlf avslått hele dagen,slo den på på kvelden for å ringe mamma og gubben eneste... det kan som sagt ligge veldig mye bak som gjør at de trekker seg unna. tror ikke jeg villa ha maset mere jeg . heller vente til den dagen du får en mld.. latt henne få tid på seg til å fordøye alt =)=) vi lå på sykehuset i nesten 2 mnd vi ....
Guttemamma x 3 Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 På sykehuset ligger barna med overvåkningsutstyr på nyfød-intensiven/avdelingen mens mor ligger på intensiven/barsel. Sannsynligvis må de sondemate de første ukene fordi den lille er for liten til å spise nok på egen hånd. IKKE MAS på foreldrene de har mer enn nok med å forholde seg til det som foregår på sykehuset. De fleste premature kommer hjem fra sykehuset rundt termin +/- 2 uker. Prematurbarn blir lett overstimulert så i den første tiden hjemme må de gjerne skjermes litt for besøk. I tillegg vil vi gjerne skjerme dem for sykdom ettersom de er så små (min var 2,2 kg. da vi kom hjem).
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Først - godt å høre at alt går bra På intensivavdelingen jeg lå, var de veldig strenge med besøk. Det var selvsagt bestemte besøkstider, men de ønsket ikke alt for mange om gangen. Og legen/sykepleier kunne faktisk si nei i noen tilfeller (veldig liten og trang avdeling). Så vi hadde kun besøk av besteforeldre og søsken. Andre besøkte oss, men vi tok de ikke med inn på intensiven for å se mini. Mobil var det ikke lov å bruke, så det tok lang tid før vi fikk ordnet med bilde på mobil. Vanlige bilder ble det ikke ordnet med for å sende ut. Vi hadde rett og slett andre ting å tenke på, enn å tilfredsstille venner og andre. Selv om vi forstår at "alle" hadde lyst til å bli kjent med dette lille vidundret. Når vi da først sendte ut bilder (etter en måned) var vi selv veldig opptatt av hvordan det såg ut - vi ønsket ikke å vise til hele verden lille frøkna med alt mulig av overvåkingssutstyr, intravenøs, c-pap etc etc. I avisa for nyfødte ville vi heller ikke si noe om størrelse, bare hilste til de vi kjente og sa at lille jenta var født og alt stod bra til. Vi er forskjellig - vi ville skjerme jenta vår (og oss selve) - mens andre har et større behov for å fortelle om sine opplevelser. Vi var på sykehuset til to uker før termin. Er veldig varierende hvor lenge de må bli, men sjelden de skrives ut før 37. svangerskapsuke. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden de fødte, men gi de tid. Å oppleve en prematur fødsel kan være traumatisk og dramatisk de første ukene. Før man aksepterer virkeligheten, ser at babyen i kuvøsen begynner å vokse, for selv bearbeidet litt følelser - DA er man klar til å møte verden og venner/familie. Kan godt være at akkurat nå har de nok med seg selv og babyen Vær ei god venninne, gi de tid, støtte og vær en samtalepartner når _de_ føler at tiden er moden. Håper alt går bra med dere alle :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå