Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Jeg har ei snuppe på 2,5 år. Hun har aldri likt å leke alene. Hele tiden må jeg være med henne, hvis hun skal gjøre noe. Hun har masse leker, men gidder/vil ikke leke med dem på egenhånd. Syns dette er ganske slitsomt. Noen som har hatt det sånn? Tips?
Gjest Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Vi har fått det sånn etter at gutten min begynte i barnehagen. De dagene han er hjemme med meg vil han ikke leke alene. Vi prøvde oss med nye leker, men neida. Det eneste han leker alene med er cd-spilleren hans og når han tegner. Det er veldig slitsomt å ha det slikt. Gutten min begynner å gråte bare jeg må lage middag. Jeg har nå bestemt meg for å bare la ham gråte. Tror vi gjør barna våre en bjørnetjeneste ved å alltid leke sammen med dem. De må jo få lov til å tenke selv og utvikle sin egen fantasi. Mulig jenten din er en mer utejente. Ikke alle barn liker leker. Noen vil mer være ute å løpe, plukke steiner eller prøve ut trehjulsykkelen sin. Har ikke mange tips å komme med. Trenger sårt noen lure ideer selv.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Du er inne på noe der. Hun liker veldig godt å være ute. Lettere å ha med å gjøre da. Ellers så er jeg enig med deg i at vi må gi barna en sjanse til å finne ut av ting selv, kjede seg litt til og med. Det er bare så slitsomt når alt hun vil gjøre er å henge på meg. ;o)
@stronauten med 3 små Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Min jente på 2 år og 9 mnd har heller aldri vært flink til å leke selv. Men det jeg ser hjelper er: - gå inn på rommet hennes og gjøre noe, feks legge klær i skapet. Da følger hun etter, setter seg og leker, og så går jeg litt til og fra, så er hun godt i gang med leken, og glemmer mamma for en stund. - foreslå helt konkrete ting hun kan leke med, ikke bare si 'kan ikke du leke litt, da'. Når jeg sier 'å, nå roper babyen din og vil ha mat' eller 'nå hadde det vært gøy om bygget en bondegård', så blir hun på en måte fristet til å holde på med det. Det var mine tips ;-)
Bratsj Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Lurer litt på om de kommer i en sånn alder jeg? Jenta mi er 2 år og 2 mnd og har da hun var baby alltid likt å holde på og pusle på egen hånd lenge, men siste halvåret er det blitt mindre og mindre og nå skal vi være med på alt hun gjør. Sitter jeg i sofaen når vi kommer hjem fra barnehagen om ettermiddagen, så skal hun klatre på meg og hoppe i sofaen. Hvis jeg går på kjøkkenet (er veldig gravid og hopping og basing orker jeg ikke) så kommer hun etter. Hun kan holde på i maks 15 min. på egen hånd - bortsett fra når hun ser barneTV - hvis det er fasinerende kan hun sitte musestille opptil en halvtime før hun lurer på hvor jeg er.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 Ser ut som det er ganske vanlig. I barehagen sier de at gutten vår på 2,5 er kjempeflink til å leke men her hjemme ser vi ingenting av det. Her hjemme krever han at en av oss leker aktivt med han hele tiden. I går var vi på besøk hos noen med to eldre gutter og da var hen i full vigør hele tiden uten hjelp fra oss. Tror nok bare det er slik å være foreldre, de vil nok være tett sammen med oss når de er hjemme og det er jo litt godt det og da......
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #7 Skrevet 25. september 2006 Takk for mange tilbakemeldinger. Hun er nok ganske normal ja. Leker godt sammen med andre barn, men ikke alene hjemme. Får håpe det bedrer seg med tiden. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå