Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Er så fryktelig usikker selv..
¤2småtroll¤ Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 eg tenkte eg skulle se hvordan eg takla greiene, og hvor lang prossessen ble, og ta det der fra...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Men kan man bli nektet?? Her jeg bor må man velge mellom badekar eller epuderal. (2 avdelinger) Men være både uten badekar og epuderal, da blir jeg sur!
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 jeg satsa helt og holdent på epidural, men fikk ikke tid til det - og i ettertid er jeg kjempefornøyd med det ) men hadde jeg ligget i masse timer, da hadde jeg FORLANGT det
Tipp topp Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Tror det er bare dumt å bestemme seg for om man skal ha epidural eller ikke før fødselen da ingen på forhånd kan si noe om hvordan denne vil bli og om behovet og muligheten er der. Det kan være greit å lese om de forskjellige typene smertelindring som finnes ved en fødsel så man vet fordeler/ulemper, men så tror jeg det beste er å ta det som det kommer. Ved min første fødsel skulle jag få epidural pga svangerskapsforgiftning, men fødselen tok så kort tid at det ikke ble tid eller behov for epidural. Ved denne fødselen er jeg åpen for at jeg bare skal se hvordan det går og ta det derfra. Det dummeste jeg vet er de som er helt bestemt på forhånd om de skal ha eller ikke.
OktoberTussi Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Hvis fødselen tar lang tid vil jeg ha det. Jeg vil heller ha Epidural enn å bli skremt fra å føde for evig og alltid.
Gjest Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 sist gang fødte jeg med epidural. hadde en laaaang fødsel, kom aldri skikkelig igang, bare masse rier uten at det ble noe åpning. tilslutt fikk jeg epidural og drypp, og det fikk fart på sakene. angrer ikke på at jeg fikk epidural, hadde ikke bestemt meg for noe på forhånd og det er jeg glad for. det er vanskelig å bestemme på forhånd hvordan fødselen skal bli, denne gangen har jeg samme holdning som sist: se hva som skjer. klarer jeg det uten så er det fint, men om jeg trenger epidural så ber jeg om det
Grigri m/3 gutter Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 I mange år tenkte jeg at hvis jeg skulle føde barn skulle jeg ha full narkose og keisersnitt! Nå når det plutselig ble aktuelt har jeg moderert meg til vaginal fødsel og epidural, men jeg er helt klar over at det kan være mange grunner til at jeg ikke kan få det, som at det ikke blir tid, jeg må vente på han som skal sette den og det blir for sent, ryggvirvlene mine er for skjeve til at det går an, eller jeg ombestemmer meg av en eller annen grunn når vi er på sykehuset. Jeg har da lystgass som redning, og håper bare at jeg ikke er av de som ikke liker den. Jeg har tenkt at når jeg kommer inn med rier og det blir for vondt skal jeg først be om lystgass og så se etterhvert om jeg vil ha epidural. Hvis gassen har god virkning på meg trenger jeg kanskje ikke noe mer.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Fikk epidural forrige gang og hadde en kjempefin fødselsopplevelse. Kommer til å spørre om det igjen, men er ikke krise om jeg ikke får det:)
bollenr3 Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 jeg skal ha epidural hvertfall....! jeg skal ha alt jeg kan få av sm.stillende!!! =)
UnePune äntligen hemma! Skrevet 20. september 2006 #12 Skrevet 20. september 2006 Fekk det de to siste timene sist og det var toppers! Kommer til å se an denne gangen om jeg synes jeg trenger det...trenger jo ikke bestemme seg på forhånd =)
Oktober2006_mamma Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 Jeg har hele tiden sagt at jeg absolutt ikke skal ha epidural, men etter å ha vært på fødselsforberedende kurs nå, så har jeg bestemt meg for å ta det som det kommer. Tar fødselen for lang tid, så kryper nok jeg også til korset og ber om smertestillende. Ble litt "lettet" da jordmoren sa at man beholder pressfølelsen man får når pressriene kommer, selv om de ikke er like sterke. Trodde man mistet all følelse jeg. Kanskje noen som har tatt dette før, som kan fortelle litt mer om hva som skjer med kroppen etter å ha fått epidural, for jeg er fortsatt bittelitt skeptisk. Men syns det er et bra alternativ å ha uansett.
Tiddelidu Skrevet 20. september 2006 #14 Skrevet 20. september 2006 Jeg fødte for to uker siden og fikk epidural. Helt fantastisk! Min fødsel startet med 4 min mellom veene, så to min og ett min da jeg kom til sykehuset, det gikk så fort på, og jeg hadde så fryktelig vondt. Jordmor spurte meg om jeg hadde tenkt på smertestillende, og det hadde jeg jo, så anestesilegen kom og satte epidural. Veene ble hverken svakere eller stoppet opp, men jeg merket dem ikke lenger. Pressveene kjente jeg, men da hadde jeg hatt en "pause", og det var det bare å presse på! Fødselen varte fra kl 20 med første rie, til gutten kom 0048. Hadde det ikke vært for epiduralen så hadde jeg mistet helt kontrollen siden det gikk så fort. Anbefales
mammaja Skrevet 20. september 2006 #15 Skrevet 20. september 2006 Jeg vil ha epidural. Det ville jeg sist gang også, men fikk det ikke selv om det var 5 timer der jeg kunne ha fått det. De hadde ingen tilgjengelig anestesilege.
Rabalder "Fødeklar" Skrevet 20. september 2006 #16 Skrevet 20. september 2006 Fikk det under sist fødsel og satser på epidural denne gangen også ja....
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 20. september 2006 #17 Skrevet 20. september 2006 Vanskelig å si egentlig før man er midt oppi det. Har lyst til å prøve uten, men drøyer det for lenge eller blir for ille, så er det mulig jeg ber om det ja. Men har ikke bestemt meg på forhånd om at jeg skal ha det.
CiljaS Skrevet 20. september 2006 #18 Skrevet 20. september 2006 Kommer an på hvor fort det går. Men jeg har ikke tenkt å ligge å lide unødig og rett og slett slite meg ut. Med epidural får en ofte en finere opplevelse pga mindre smerter og har da mye mer overskudd etterpå.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #19 Skrevet 20. september 2006 Har ingen som helst plan om å få epudiral. Forhåpentligvis kun akupunktur og badekar. Fødte uten smertestillende sist og overlevde det så..... Enda fødselen min var ganske så lang.
2høstjenter og 1sommergutt Skrevet 20. september 2006 #20 Skrevet 20. september 2006 Jeg håper å slippe epudiral. Sist hadde jeg akupunktur, lystgass og varmepose i ryggen. Satser på det samme denne gangen :-)
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 20. september 2006 #21 Skrevet 20. september 2006 synes det er håpløst å skulle plasnlegge sånt på forhånd- hva er poenget med det? Kanskje ting føles helt annerledes når man er midt oppe i det? Det er ikke alltid man får det heller, så det ville jeg tatt som det kom gitt
Gjest Skrevet 21. september 2006 #22 Skrevet 21. september 2006 jeg vil prøve ALT før jeg evt kaster inn håndkleet og tar epidural. vil i utgangspunktet ikke ha det
snøbaby Skrevet 21. september 2006 #23 Skrevet 21. september 2006 Tar det som det kommer....ikke alltid lett å planelgge slike ting...har bestemt at dersom jeg trenger smertelindring er det i alle fall ingen skam å be om det...ikke sikkert at en har noe valg heller....hastekeisersnitt eller at fødsel skjer superfort....
Sunniva- og Majamamma Skrevet 21. september 2006 #24 Skrevet 21. september 2006 Såfremt det er tid nok, skal jeg ha det denne gangen. Sist nektet JM meg epidural for hun mente det kom til å gå så fort. Der tok hun skammelig feil (det kreket), så denne gangen skal jeg stå på krava :-)
snøbaby Skrevet 21. september 2006 #25 Skrevet 21. september 2006 Jeg fikk epidural sist...hadde lang fødsel og fikk det på slutten (da etter anbefaling eller skal jeg si forlangelse fra leger og jordmor)....den tar kun toppen på riene (kjenner dem jo fortsatt) og pressriene skal den ikke ta...det gjorde den ikke heller. Ville nok følt med litt snytt for alt da. Men har jo hørt om dem som overhode ikke kjenner noe etterpå....de har nok fått litt større dose enn dem skal.... Trenger man smertelindring så trenger man det...ingen skam...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå