Cat.68 Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Sønnen min har dette, og har hatt det siden han var liten gutt.. Han er nå snart 18 år og nå er det lenge siden han hatt noe anfall. Det var en debatt om dette tidligere her en gang og da skrev jeg inn dette som jeg fant i vårt medisinske leksikon. Nattskrekk: søvnterror, psykisk lidelse,kjennetegnet ved ekstrem skrekk og panikk forbundet med intense skrik, kroppslig uro, og forandringer i det autonome nervesystemets aktivitet. Utbredelse: Den eksakte hyppigheten av nattskrekk er ukjent.Forkemst av enkelte episoder med nattskrekk er anslått til 1-6% hos barn og mindre en 1% hos voksne.Lidelsen begynner ofte i 4-12 års alderen og forsvinner av seg selv uten behandling i tenårene. Hos voksne debuterer lidelsen i 20-30 års alderen og blir da gjerne kronisk. Årsak: Opphopning av nattskrekk i familjer gjør at man antar at genetiske forhold spiler en rolle. Symptom: Personen setter seg opp eller står opp med et redselsskrik, gjerne i den første tredelen av søvnen. Noen ganger kan man styrte mot døren som i et forsøk på å unslippe. hendelsen huskes dårlig, eller overhodet ikke, hvis personen vekkes.Lidelsen er forbundet med plutselig økt elektrofysiologosk spenning i hjernen under dyp søvn (REM-søvn fase 3 og 4). Behandling: Barn med nattskrekk har ikke mer psykiske lidelser enn andre barn, og vanligvis er det ikke nødvendig med noen spesiell behandling. hos voksne synes nattskrekk derimot oftere å være forbundet med økt forekomst av psykiske lidelser som kan kreve behandling. Skriver dette fordet da min sønn fikk dette var det ingen informasjon nesten om dette. Fikk bare fortalt av en lege hva det var. Det var laaaaaangt senere jeg oppdaget dette omtalt i blad om barn. Gutten min er nå en mann på 17 år og det er nå veeeeldig lenge siden han har hatt noe anfall.Håper noen kan ha nytte av denne informasjonen.
Ranveig R Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Tusen takk for at du slo det opp! Det ser ikkje ut som om det er det guten vår har, og det høyrest jo rart ut om det skal dukke opp så tidleg som i 1-årsalderen. Men eg går ut ifrå at det finst variantar av det meste. Håpar berre han slepp å bli plaga av kva det no er som plagar han i lang tid.
Luca Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Jøss, så forferdelig da. Håper sønnen din klarer å leve greit med det. Så snålt å se når du skriver at han er en mann på 17 år, for jeg har ei snuppe her hjemme som er like gammel. Snart voksen nå ja:-)
Cat.68 Skrevet 20. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2006 Ja da han har egentlig ikke hatt noen større problem av dette fordi han husker det som regel aldrig. Det er nok verre for de som står på utsiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå