Gå til innhold

"Nattskrekk"?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guten vår på eitt år har den siste veka vore KLIN umulig på nattestid. For å ta forrige natt som eksempel:

Han sovna kl 19.30, uten problem. Våkna kl. 22 og roa seg ikkje ned før han fekk pupp. Så våkna han igjen kl 23.30. Han nekta å ta smokken, sjølv etter meir pupp. Etter ein times tid (der han berre låg og stirra ut i mørket og klappa på meg og prata litt) sovna han, men våkna så snart eg flytta på meg. Så kl 01.30 begynte marerittet. Han våkna skikkelig til og skreik. Hylte. Ilskreik. Heilt rabiat. Litt over kl 2 tok vi han opp og gav han ein paracet, for å sjå om det kunne hjelpe. Det gjorde det ikkje. Hylinga fortsette utover natta, han tok litt pupp og hylte vidare. I seks halv-sju-tida sovna han etter å ha vore oppe ein halvtimes tid. Måtte vekke han kl 9, fordi vi skulle på kontroll kl 10.

Til vanleg søv han frå 19.30 - 06.30 med eit par matpausar (sovnar igjen etter fem minutt).

Eg fortalte helsesøster om dette på kontrollen i dag, og ho nevnte "nattskrekk". Dvs. at hendingar som skjer på dagtid dukkar opp att om natta (i halvsøvne eller i draumar) og fører til voldsom skriking og skikkelig angst. Så vidt eg veit har ikkje guten vår vore utsett for noko traumatisk, men helsesøster sa at det hadde ikkje noko å seie. Berre ein liten detalj kunne utløyse problemet. Ho sa og at dette kunne komme og gå i periodar, så vi får berre prøve å komme oss igjennom denne perioden, og håpe på at det blir lenge til neste gang.

Er det andre her som har eller har hatt same problem? Eller er det kanskje noko som ikkje dukkar opp før dei er rundt året? Får vel høyre på 1-2 år debatten og... Heilt forferdeleg er det i alle fall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på snart 11 mnd har våknet slik som du beskriver, fått pupp, men ikke roet seg igjen og sovnet slik som hun pleier. Hun kan ligge våken i opptil tre laaaaange timer. Helt umulig. Men hun skriker ikke. Det er vel heller lakenskrekk jenta mi har.

Håper iallefall det går over for gutten din snart da :o)

Skrevet

Sånn har Guro vært de siste par ukene også :-/...vi har skyldt på tenner, mens er sant og si ikke noe til de tennene altså. Hun er 8 måneder. Helt ille, våkner og HYLSKRIKER!

Skrevet

Eg og har tenkt at det kunne vere tenner (han var ganske plaga då han fekk framtennene oppe), men i og med at paracet ikkje hjelpte så kan det jo ikkje vere det heller.

Eg har litt dårlig samvittighet for at eg er trøtt og sur om natta når han er våken, spesielt viss han faktisk ligg der og er vettskremt... Men det er ikkje så enkelt å vere blid og venlig når det er 2-3-4 timar hyyyling natt etter natt. Stakkars liten, det kan ikkje vere noko kjekt for han heller. Dei skriker jo ikkje sånn for moro skyld...

Skrevet

Huff, der var det mykje skrivefeil, Marthe-mor...;).

Guten vår (9,5 mnd) hadde ein lightversjon av det du skildrar, Ranveig. Sovna i 19.30-tida utan problem, men vakna i 4-tida i natt og nekta å roe seg. Hyling og skriking. Eg sjekka om han hadde bæsja, men nei. Han er ikkje interessert i pupp lenger, men han roar seg vanlegvis ned berre han får smokken og eit par klapp over håret. Men i natt trur eg det tok bortimot ein time før han sovna, og det verka nesten som om han rett og slett hadde drøymt noko og var redd for å sovne igjen. Sov til halv sju då han først gav seg, men det var ikkje kjekt medan det stod på, nei.

Skrevet

Hihi Vero ;) Går litt fort i svingene her, sitter jo på lesesalen og har tatt meg en pause! Forelesning snart også...

Forøvrig "godt" å høre det er flere i samme situasjon her, begynte å vurderer om vi skulle ta med snella til legen og sjekke om hun var syk på noe vis jeg. Guro sovner også når vi kommer med vann/smokk (er nattavvendt nå) og stryk på hodet, men våkner i det øyeblikket vi forlater senga hennes.

Skrevet

Nattskrekk er et ikke helt uvanlig fenomen, men ikke like vanlig blant babyer. Sikkert fordi de større barna har mer ubehagelige drømmer(?). Gutten din er 1 år, og jeg tror det er ganske vanlig at det starter rundt 1års alser eller litt senere. Det som kjennetegner nattskrekk er at ungen blir rabiat slik du beskriver, og at det er vanskelig å få kontakt med ungen. Legger du inn innlegget på småtroll 1-2år og 2-3år, vil du treffe flere mammaer som har opplevd nattskrekk en rekke ganger, og som sikkert har gode råd for hvordan du skal håndtere det.

Vi har en datter på 2 år som er mye plaget av urolige netter. Hun blir til tider helt rabiat, men vi får raskt kontakt med henne, så det er nok ikke nattskrekk hos oss, kun vonde drømmer.

Skrevet

Takk for svar, Elin!

Skal legge ut innlegget på 1-2 år og, må berre vente til bursdagen i morgon.. Må jo følge reglane *hehe* :o)

Skrevet

Datteren min på 5år har hatt nattskrekk, da sto hun inntill veggen og skreik, men sov... hun kom også ut i stua og hylte. Det har vært 2-3 ganger, hver gan har hun gått i søvne og det har vært ubehagelig for jeg har hatt null kontakt med henne selv om hun ser våken ut!

Hørte at det at babyer drømmer kan ha noe med at de har sett på tv å gjøre...? Aner ikke jeg, men virker som det er en del med babyer på ca like alder som oppleve det, kanskje en fase de får?

Skrevet

Du ga Paracet for å se om det hjalp? Jeg må si at det høres litt skummelt ut. Tenk om han hadde vært alvorlig syk og du hadde maskert smertene?

Skrevet

Alle oppegåande menneske veit at paracet er smertestillande. Dersom han hadde roa seg etter å ha fått smertestillande kunne eg gått ut ifrå at han hadde hatt vondt ein plass, og eg hadde då hatt noko konkret å vise til på kontrollen.

Eg trur ikkje den mammaen finst som er så dum at ho gjev barnet sitt smertestillande dag ut og dag inn for å få slutt på grining, i staden for å ta opp problemet med lege eller helsesøster.

Men på seg sjølv kjenner ein andre...

Skrevet

Det var ikkje meininga å signere med Anonym - eg hadde litt "hjelp" frå ein liten venn som kom forbi :o)

Skrevet

Ja men hvis han hadde roa seg hadde ikke du hatt peiling på hvor han hadde vondt. Poenget mitt er at det kunne vært f.eks blindtarmbetennelse......... Hjelper ikke å ta det opp på kontroll dagen etterpå da vet du...

Skrevet

Han ser aldri på fjernsyn, så det går ut som forklaring. Men det kan jo godt hende at det kan ha ei innvirkning for dei det er aktuelt for.

Skrevet

Hadde han hatt blindtarmbetennelse hadde han ikkje hylt 2-4 timar om natta og vore blid som ei sol om dagen i ei heil veke. Har du lest innlegget mitt i det heile tatt?

Skrevet

Bare noe jeg har hørt, husker ikke fra hvem engang :P

Men vil tro de er for små til å få nattskrekk når de er rundt 1år...

Skrevet

Nei, ikkje veit eg. Det var altså helesøster som nevnte det. Hadde aldri høyrd om fenomenet før eg. Håpar berre det går over, kva det no er..

Skrevet

Vet du jeg syns ikke det høres ut som typisk Nattskrekk, fordi da er ikke barnet våkent og du kan heller ikke få kontakt med det under anfallen

.Sønnen min har hatt nattskrekk, og dessverre er det ingenting man kan gjøre for å forhindre dette.

Man mener at stress eller hvis barnet opplevd mye nytt eller fått mange intrykk kan være med på å utløse hyppigere anfall, men det er ingen sikker teori.

De vokser det som regel av seg. Og anfallen blir sjeldnere og sjeldner jo eldre de blir. Sønnen min blir 18 år i november og nå har han ikke hat anfall på ihvertfall et år.

Men siden min sønn hatt det så lenge så vil det nok følge ham hele livet (kanskje).

Det er helt forferdelig når dette skjer, men det eneste man kan gjøre er å snakke rolig til de, være tålmodig, vær fast og bestemt hvis det ser ut til å ikke villa gi seg, og spør gang på gang om de er våken.

Du merker til slutt når de begynner å svare mer logisk og roligere, da er de våknet, kos og klem og gi litt ekstre trygghet og legg så barnet på nytt. Vel det er min erfaring ihvertfall.

Dette er skremmende og slitsomt, men gudsjelov husker de som regel ikke noe av det.

Men jeg la ut info om dette en gang fra medisinskt leksikon, slkal se om jeg finner linken. Trur det er veldig uvanlig det skjer på babyer.

Skrevet

hs her vet ikke hve det er engang...hehe, får håpe det går fort over ja!

Skrevet

Takk for innspel.

Eg veit som sagt veldig lite om dette, derfor spør eg. Det var ikkje mulig å "komme gjennom" til guten vår då han hylte som verst, men han virka våken både før og etterpå.

Vi får berre prøve å vere så tålmodige som mulig, og trøste han når det står på.

Skrevet

Godt svart! Der overbeviste du meg fullstendig.

;-p

Skrevet

Jeg har nattskrekk! Det er en aktiveringsforstyrrelse som er mest vanlig hos barn mellom 3-6 år, men voksne kan også ha det. Jeg vet ikke om babyer kan ha det. Det er en forstyrrelse av søvnen i de dypeste søvnfasene, hvor kroppen aktiveres i stedet for å sove videre. Man ser våken ut, men sover. Ved nattskrekk får man ikke vekket personen, det blir egentlig ofte verre dersom man blir forstyrret under "anfallet".

Du kan lese mer om det her, forferdelig overskrift på artikkelen, men prøv å over se akkurat det... http://www.helsenytt.no/artikler/barn_sjelen.htm

Det står blant annet at "hvis man ikke foretar seg noe vil barnet etter

5 – 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd. Ikke forsøk å vekke det eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampen og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling". Dette er sikkert ikke lett for deg, og det er jo viktig å vite om det er nattskrekk eller om det er noe annet! Det står også litt om årsaker til nattskrekk, men kan jo legge til for egen del at lite søvn eller uregelmessig søvnmønster forverrer nattskrekken min.

Skrevet

Takk for svar, Isa Naemi!

Eg prøver å tenke etter korleis det er småen har oppført seg når han har "slått seg vrang", og eg meiner at han har vore våken når han begynner å hyle. Men på den andre sida så går jo eg automatisk ut ifrå at han er våken når han har augene opne. Men det var ikkje mulig å "nå inn" til han no i natt som var, då han hylte som verst.

Det vi gjorde var å holde han inntil oss og snakke roleg/synge/stryke han over håret. Men det gav seg definitivt ikkje etter 5-10 minutt.

Nei, det er forferdeleg vanskeleg å vite kva det er som plagar han. Det er likhetstrekk med nattskrekk (i følge dei artiklene eg no har lest om emnet), men så er det og det at det ikkje står noko om barn under tre år, og det at eit "anfall" varer så lenge. Men han er skrik jo ikkje like desperat i tre timar sjølvsagt. Kanskje det berre er vanskeleg for han å finne søvnen igjen om det var noko skummelt som skjedde i søvne...

Vi får berre håpe på at han ikkje blir langvarig plaga av dette, uansett kva det er.

Igjen takk for svar.

Skrevet

Jeg har lest at barn rundt året drømmer mye i tillegg skjer det noe med hjernen deres rundt dette tidspunktet.

Jenta mi har også hatt slike netter å jeg søkte det opp på internett å det var da jeg kom over dette. Husker ikke hvor jeg leste det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...