2nj♥ Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Noen som vet når og om man skal gi de små fluortablett? Jeg fikk ikke beskjed om det på 1-årskontrollen, og har hørt flere si man skal vente md det til 2 år, men så hører jeg andre igjen som har fått beskjed om å starte ved 1 år......
rava Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Vi startet med dette når de var 1 år. Det har jo mange tenner allerede da. Vi fikk og besjed om å strate med flur tabletter ved 1 års alder.
*bokormen* Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Dette med fluor syns jeg er veldig forvirrende. Da min sønn var 1 år fikk spurte jeg min tannlege om jeg skulle begynne å gi han fluor.NEI sa hun, vent til han har vært hos tannlegen når han er 3 år.De vil vurdere om han trenger det. Hun forklarte at de på hennes kontor ofte ser barn med flekker på tennene etter tannfelling- fluoren trekker inn i melketennene, og ned i posene som "passer" på tennene som kommer etter. Vel, vi ventet, og på tannlegehøyskolen der vi var på 3-års kontroll sa at dette var helt riktig. Der sa de at han har perfekte tenner, ingen antydning til hull og ingen misfarging. De sa at de kun anbefaer å begynne med flur hvis det er spesielle problemer med karies- alle barnetannkremer som selges i Norge har riktig flurinnhold og dette holder! Hvis det som sagt ikke har vært hull etc. Jeg fikk bekreftet dette en gang til for en uke siden da sønnen min var på 4-års kontroll. Uansett så har ihvertfall ikke sønnen min antydninger til hull eller andre problemer og vi har ikke brukt det- ei heller på lillesøster på 2 år. Derimot skal man begynne med fluor med en gang den første ordentlige tannen kommer i 7-års alder.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Vi fikk også på helsestasjon på 1 års ktr. Men jeg skal innrømme jeg slurvere med disse tablettene. Jeg har smakt på en selv og syns de er sterke. Det må da være hardt for magen til slike små??
M&T mamma Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 Min tannlege ba meg starte så raskt som mulig med fluor, så fort poden greide å "håndtere" tabletten. Min onkel som er lærer på tannlegehøyskolen prediker også fluor så tidlig som mulig. Han sier at de tidligere (på 90-tallet?) ikke anbefalte fluor til småtasser og at man nå ser forferdelige tenner på denne generasjonen i motsetning til de som er eldre. Så jeg kjører heller fluor på mine barn enn å riskere hull. Ser for meg tannlegeskrekk i ung alder, og det tror jeg ikke er bra for barns tannhelse!
Gjest Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 Var hos legen på mandag, 1 års kontroll. Hun rådet meg til å gi med banansmak, men problemet er jo at dette er 0,50mg og ikke 0,25 mg tabletter... Jeg oppdaget også at Colgate barnetannkrem er uten fluor, så da kjøpte jeg 0,25mg tabl. med peppermyntesmak. Knuste de mellom to skjeer, og blandet de i banan.( går vel i yoghurt el grøt også,) og de gikk rett ned. Men de er sterke! Legen sa at det holdt å gi snuppa fluortabletter annenhver dag. Men jeg tror jeg vil gjøre det til en vane å gi hver dag.
Lille Jumbo Skrevet 21. september 2006 #9 Skrevet 21. september 2006 Begge mine har fått fluor fra de var 6 mnd! Kveldens høydepunkt!!!!
Piipii Skrevet 21. september 2006 #10 Skrevet 21. september 2006 Lille her også begynte når hun var 6 mnd. Er kveldens høydepunkt her også,hehe
Gjest Skrevet 21. september 2006 #11 Skrevet 21. september 2006 gutta mine får fluor i belønning for tannpuss om kvelden, og de elsket fluor fra første stund. Tror ikke magen reagerte.
Annie Bailey Skrevet 21. september 2006 #12 Skrevet 21. september 2006 Jeg spurte tannlegen min og han sa at man skulle begynne med både tannpuss og fluor fra den første tannen kom. Så vi startet med begge deler da gutten vår var 5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #13 Skrevet 21. september 2006 det finnes fluor med banansmak på 0,25 å.. har den vi.. spør om dem kan ta den inn for deg.. selv så fikk vi håre fra 1 år alderen skulle dem begynne med det.. og det har vi gjort.. størsta på 4 år har også kjempe fine tenner..
fox`y Skrevet 21. september 2006 #14 Skrevet 21. september 2006 gutten min får fluor som beløning etter han har pusset tennerne,syns d er kjempe godt han.skriker etter de pillene hehe=O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå