Gå til innhold

Legen! Tar de ikke ubehag og vann i kroppen alvorlig?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte legen i går (eller rettere sagt sekretærdamen/ resepsjonisten, sa at jeg hadde følt meg i dårlig form den siste uken og at jeg gjerne ville komme innom med urinprøve og få tatt div. blodprøver der.

(har vært svimmel, slapp, utafor både psykisk og fysisk og bena er kjempevonde og "full" i vann!)

Hun damen bare sa at hun kunne skvise meg inn hos en annen lege den 21. - for hun var så opptatt hun jeg hadde som fastlege...

Jeg prøvde åforklare at jeg MÅTTE få tatt prøver- med tanke på evt. sv.skapsforgiftning, jernemangel... osv...

(Er det ikke da bare å komme seg inn på laben, liksom???)

Neida! Hun var så sløv hun damen der at jeg ble helt sjokket! Hun tok meg ikke på alvor i det hele tatt! Jeg bare: "Hallo! Jeg er gravid i min 33.uke! Skal ikke slikt følges opp av lege- når man føler seg dårlig på alle slags måter??!!!"

Vet dere hva hun svarte???

"Ehm, jooo... men har du vært her til legen din i forbindelse med svangerskapet tidligere..?"

Å HERREGUD! SELVFØLGELIG HAR JEG DET!

Jeg må bare le av det nå, men jeg ble utrolig frustrert igår... overdriver jeg eller? Etter min mening skal slikt taes alvorligere enn det hun gjorde hvertfall! Og kanskje noen tips og gode råd for at jeg ikke skulle bekymre meg hadde jo vært fint...

Hun var ny der- det er jeg BOMBE-sikker på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk komme med urinprøve. Det er jo bare å få levert en urinprøve, ta en hb og få en annen lege til å målebrodtrykk, burfe være en smal sak å få til for de på labben/resepsjonen.

Skrevet

Nettopp! Det var det jeg også mente!!! =)

Hvordan gikk det med deg?

Skrevet

Du, hvis ikke legen har tid så ringer du til føden! Du ender opp der uansett hvis de mistenker svangerskapsforgiftning...ring til dem, forklar situasjonen og du får sikkert komme inn til en sjekk :-) Så sant du ikke bor 100 mil unna da...

Lykke til!

Skrevet

Trist at det er så stor forskjell på legene, har fleire gravide venninner og alle har forskjellige meiningar om kor godt legen tek seg a dei. Fekk komme inn med ein gang eg da eg hadde kløende utslett... det var i 1.trimester. Håper det ordne seg med deg! Ring igjen og krev å få time, ikkje bra å gå og bekymre seg i tillegg til at du føle deg uvel!

Skrevet

Legen tar nok det alvorlig (ellers har vedkommende ikke peil på hva de gjør og bør ikke ha den jobben de har) MEn det er nok endel av kontordamene som bare synes pasienter er klagete og fæle. Endel av de er jo så sure at de kan få melk til å bli kefir bare ved å gå inn på kjøkkenet. Blæh..Ikke noe hyggelig å støte på sånne når man veit man er dårlig...

Skrevet

Hei - skjønner at du ble irritert, men jeg skjønner også at legen har fullbooket. Jeg er selv sykepleier og har også jobbet for flere leger i tillegg til på sykehus. Man kan ikke lage timeavtaler som ikke finnes hvis legen allerede har fullt. I tillegg så er det heller ikke bare å komme seg inn på labèn og få tatt noen prøver. Det er ALLTID legen som skal ordinere disse prøvene. Å levere en urinprøve eller få tatt en Hb er jo greit, men hvis man har mistanke om svangerskapsforgiftning skal man jo undersøkes av lege både for sin egen del og barnet sin del. Stort sett i hele Norge er det alltid en lege i hver kommune som har vakt og som har plikt til å ta imot pasienter som trenger hjelp samme dag. Ellers har man jo som nevnt fødeavdelingen, jordmor eller ordinær legevakt å henvende seg til. Jeg ønsker deg lykke til og håper du er frisk resten av svangerskapet. Til slutt vil jeg gjerne si at å jobbe som legesekretær eller sykepleier på et legekontor er en veldig utsatt og stressende jobb der man hele tiden står mellom barken og veden - legen og pasienten. Man må prioritere og ta upopulære valg innimellom. De har sine ordre fra sin arbeidsgiver - legen - som til syvende og sist bestemmer. De er legens "buffer" mot strømmen av pasienter som hver dag trenger hjelp. Sorry, dette ble litt langt innlegg, men jeg ble litt engasjert her jeg satt og skrev...

Skrevet

skjønner godt hva du mener.

På legekontoret der jeg går, er det også slike tilsatnder. Den ene vet ikke hva den andre gjør. Og legen min er det alltid sånn 3-4 uker ventetid på. Helt håpløst å få tak på.

Man skulle tror at de som sitter i resepsjonen(tar telefonen) ikke har peiling på noe noen ganger.

Skrevet

....De har nok mer peiling enn dere tror....

Skrevet

Enten det er på et legekontor eller et sykehus så har man rutiner og regler å følge. Det er til tider stort trykk med pasienter og av og til så er det fullbooket og ingen som kan se på deg akkurat når det passer deg selv, men kanskje om et par timer eller i morgen (så fremt det ikke står om liv da).

Hvis du absolutt må sjekkes i dag så får du ta kontakt med legevakten eller fødeavdelingen!

Synes det er dårlig gjort å undervurdre helsepersonellets kompetanse bare fordi de ikke tilfredsstiller dine behov der og da!

Skrevet

Kjipt og høre at folk ikke tar en seriøst, er jo veldig viktig hvis man føler at ting ikke er som det skal. Jeg har vært heldig, går til legen min 1 gang i mnd. (pga. sykemld) og til jordmor en gang i mnd, føles veldig betryggende og alle har vært veldig forståelsesfulle. Normalt hvis man ringer fra morgenen skal det være mulig å få en akutt time om man føler at noe er galt/man er veldig dårlig. Trodde dette var vanlig praksis hos alle leger. Jeg er seriøs utrolig glad i legen min (på en profesjonell måte altså..) Da jeg bodde i en annen del av landet og hadde en annen fastlege som var mindre forståelses full fikk jeg til og med time på dagen hos han!! Skal aldri bytte igjen selv om jeg flytter ..

Skrevet

har ikke jobbet innen helsevesenet, men vil likevel forsvare denne "damen" som du snakket med. enig med hun over her som sier at man kan ikke plutselig lage ledige legetimer, er personen fullbooket den dagen, så javel. ring til fødeavdeling eller legevakt da, disse prøvene må jo ikke tas av fastlegen din.

og spørsmålet om du har vært til legen tidligere: noen går jo kun til jordmor da, så det var nok ikke helt på jordet nei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...