Gå til innhold

Gulping - igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver igjen å få andres erfaringer på denne fronten, da jeg skal på helsestasjonen i morgen, og føler jeg må være godt forberedt til prat med hs (hun er litt rar).

Linea gulper mye i perioder. Nå er vi inne i en sånn periode og den fortoner seg på følgende måte. Etter måltidet legger jeg henne til skulderen og det kommer gjerne rap først og så en foss med gulp (i flere omganger). Dette forekommer noen ganger på dagen, men spesielt ofte på kvelden. Hun er ofte urolig ved puppen først så jeg legger henne på skulderen og hun gråter og klager og det virker som hun plages skikkelig, på samme måte som når vi voksne spyr. Etter gulpingen kan hun godt fortsette å spise (virker som hun trenger litt trøst, gråter litt fortsatt og er lei seg), men det kommer gjerne mer gulp ved neste raping. Tilslutt sovner hun. Jeg har nesten ikke lyst til å rape henne, men jeg vet at hun da kan våkne etter kort tid for å rape/gulpe igjen. I sted holdt vi på i en og en halv time med amming og gulping... Det kan da umulig være sånn at hun skal ha SÅ vondt når hun gulper!! Synes så synd på henne og blir litt frustrert selv. Føler jo at hun drikker meg tom for å så gulpe det opp og be om mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det på samme måte som du - i tillegg til kolikk - ikke moro! Det er vel bare slik at noen er gulpere, men bør sjekke med lege hvis det varer lenger en 6 mnd, tror jeg (sjekke reflux - gastroesophagual reflux diease (GERD) eller noe slikt) eller hvis barnet ikke har vektøkning. Her var det en gledens tid når gulpingen var over - og alle tepper ble kastet!

Skrevet

En ting er barn som gulper masse i hytt og vær. Det er forholdsvis normalt, men jeg har aldri hørt om noen som gråter intenst i forbindelse med gulpingen. Gjorde ditt barn det?

Vi har også hatt litt antydning til kolikk, men det har vel i grunnen roet seg. Hadde en periode med gulping for to uker siden og det varte en uke, var så deilig når det var over, men så kom det altså igjen nå!

Skrevet

Hei! Jeg har en gulper jeg også og han er 5 og en halv mnd. nå. Helt fra han var nyfødt har han hatt slike gulpedager. Jeg hadde mye melk og den kom ekstremt fort, så jeg tror det var noe av grunne til at det kom opp igjen. Ble mye trykk ned i magen når han spiste! Nå spruter ikke melka fra puppenlenger, men det er fortsatt nok til fullamming og i dag har vi hatt en flott gulpedag!! Han er også veldig urolig på puppen og klager og sutrer når jeg tar ham opp, helt til han har gulpet. Andre dager kommer det nesten ingenting og han er fin og rolig! Kanskje du skulle prøve å gi henne litt lengre pause mellom ammingene, slik at hun ikke får i seg så mye på kort tid ? Hun synes jo sikkert det er kjempekoselig å ligge ved puppen, men en og en halv time blir kanskje litt mye? Er heller ikke sikker hun har vondt når hun gulper, men at hun synes det er ubehagelig.

Har egentlig ingen råd til deg, bare sympati!! Og når det gjelder rare helsesøstere så, ja de er visst ikke alltid som alle andre har jeg fått inntrykk av!! Min mente at jeg burde la gutten smake på brødskiva mi til frokost! Jeg har ikke starta med grøt enda og den anbefales det å gi som velling de første gangene..., men brød, ja det går sikkert ned!!!

Ta kontakt med www.ammehjelpen.no du, hvis ikke helsesøster har noe fornuftig å si. De har kjempemye erfaring og tips å gi deg!

Lykke til iallefall!

Skrevet

Våre gutter har også vært noen eksterme gulpere! Fikk beskjed på helsestasjonenen om at så lenge de vokste og trivdes så var det ingen fare. Noen gulper mer enn andre. Det kan komme av så mye. Tror problemet hos våre har vært at de har drukket for mye og for fort. Du har nok allerede vært på helsestasjonen og fått mye god info. der=)

Skrevet

Ja hun skrek intenst, men hadde altså kraftig kolikk, så hun skrek intenst ganske mye (både når hun gulpet og når hun ikke gulpet). Gulpet sikkert 50 ganger om dagen, minst.Og det kom store mengder opp, men hadde vektøkning likevel. Virket som gulpinga ga seg når kolikken ga seg. Så kanskje det hadde en sammenheng. Hvis svelger fort og får i seg mye luft så får de kanskje vondt, og skriker og gulper. Håper du får hjelp hos hs, hos oss bagatelliserte de det bare (som med alt annet). Vi prøvde med mindre og oftere måltider også, hører det kan hjelpe hos enkelte. Men hos oss hjalp det ikke. Kanskje noe ikke var helt ferdig utviklet....

Skrevet

det er ikke rapen som gjør vondt for henne da? at hun slite med å rape??

småen her også gulpet masse!!! men gikk over etterhvert... snakket med hs om det, og hun sa at så lenge det var fin vektøkning var det sikkert bare at hun spiste for mye for fort, og så sa hun at mange babyer har umoden lukkemuskel, derfor gulper de ekstra mye...

jeg ville tatt en prat med hs om dette var jeg deg.. hun kan evt henvise deg videre til undersøkelser av lege om hun eller du mener det er nødvendig...

Skrevet

Hmm, synes det var litt snodig at hun skriker/har vondt når hun gulper, når hun ikke har kolikk eller luftsmerter? Har du forresten prøvd Nestragel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...