Tiasmas Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 har et skrivebord, en krakk og litt forskjellige møbler jeg har lyst til å male... er det farlig? Kjærsten mener jeg ikke skal gjøre det... men kan det være så farlig? er jo ikke akkuratt som å pusse opp... noen som har erfaring eller vet hvordan "regler" det er for dette.... er 30 uker nå:-)
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Jeg ville ikke gjort det, men..Skal du stå ute og det er litt trekk bør det vel være OK. du kan også få kjøpt maske på monter for å forhindre pusting av gassen- den koster ca 500,- (de små hindrer bare støvpartikler)
Tiasmas Skrevet 19. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2006 hm.. takk for svar:-) jeg får vel høre på kjæresten også da! Bare holder på å gå på veggen... har lyst til å få gjort noe, så kanksje vente tiden ikke blir så lang...hihi.. jeg får vel se å kjøpe meg noe strikketøy. er jo ikke noe som MÅ bli gjort... er vel bedre med en annen hobby da!
dansejentes mamma Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Heller prøve strikking. Vi har nettop kjøpt nytt hus, sjølvsagt er det mykje eg ville gjort, men har gitt meg sjølv to år maleforbud. Vil bruke oljemaling, og ser ikkje for meg at det er så bra for ein baby med fersk maling heller.
nr3 i mars Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 Du kan få kjøpt masker som beskytter mot gasser, og den får du blant annet kjøpt på Clas Olson. Jeg har brukt det, og når du maler kjenner du absolutt ingen malinglukt, så jeg syntes de fungerte veldig bra. Men pass også på å luft ut godt, og ikke som i rommet hvor det er nymalt. Jeg spurte jordmoren min på forhånd om dette, og hun syntes det var helt greit :-)
Motoko Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 For et par mnd siden hadde jeg også utrooolig lyst til å få malt soverommet, kjøpte grunning, maling og diverse annet nytt, men fikk ikke lov av kjæresten å stå der og trekke inn malingslukta, så det endte med at han malte hele rommet.. hehe, fint ble det også.. malte senga også, så eneste jeg fikk lov å fikse var gardiner og lamper. Måtte selvfølgelig sove på et annet rom og lufte ut godt i et par ukers tid før vi tok soverommet i bruk igjen da..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 hei. selve malingen er ikke farlig lenger. det er bare tull. de har sluttet med alle stoffer som var giftig for babyen i all maling til soverom. kan anbefale lady. den er glimmings. lukter lit men er ikke farlig. men jeg tror helst det de mener med at man ikke skal male er at du skal slappe av og nyte tiden. jeg maler i vei jeg. pusser opp kjøkkenet og jeg har 14 dager igjen:) jeg er 3 gangs fødene og tro meg ikke førsta gang jeg pusser opp. det er nesten ett kikk jeg får når jeg er gravid
Turbotrollmor Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 Jeg malte faktisk noen møbler til soverommet til størstejenta nå i helgen. Jeg stod ute og malte de, så det var godt med trekk. Også brukte jeg en type oljemaling (Lady) som er vannblandet. Denne lukter mindre enn den vanlige oljemalingen og avgir visst mindre av den skadelige gassen. Malingen er ment for lister og interiør, og sitter like godt som gammeldags oljemaling. Jeg tror det vil gå fint om du maler litt, men jeg ville ikke stått inne i et lite rom og malt. Jeg ville heller ikke malt vegger. Vi gjorde det også for noen uker siden, men det var det mannen min som gjorde mens jeg og datteren min sov et annet sted i noen dager.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Jeg er ikke så redd for akkurat det å male. Da kan man jo lufte godt, bruke maske, stå ute etc etc. Mere redd for gasser i ettertid jeg, vannmaling gasser jo i en mnd etterpå, mens oljebasert maling lukter sterkere, men gasser i kortere tid etter hva jeg har fått fortalt. Så lenge det er møbler det er snakk om har du kanskje mulighet til å lagre dem en plass etter at du har malt dem så de ikke står på stua å avgir gass i en mnd. Med vegger hadde jeg vært litt mere forsiktig da det tar ca 1 mnd å få ut alle gassene(ved bruk av vannbasert maling) Vi pusser selv opp nå, begynte rundt påske og da fyrte og luftet vi konstant. I sommer har det stått på lufting hele tiden, nå fyrer vi på harde livet for å bli kvitt det som er av gasser, så lufter vi godt mens vi er der oppe selv. Vi er ferdig med maling heldigvis så innen vi flytter inn skal det ikke være igjen noenting av gasser håper jeg:) Finnes sider på nette med info om dette, lett å finne også.
litagod Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 har snakket med både jotun og malerforretningen og fikk samme svar: bruk vannbasert maling, der er de farlige stoffene erstattet med vann og dermed helt ufarlig. men likevel oppfordrer de til å lufte uansett. jeg har malt masse og med god samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 Jeg har malt både med vannmaling og oljemaling. Spurte lege, jordmor og de i malebutikken. Alle sa det ikke var farlig så lenge det var for en liten periode og man luftet godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå