Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Jeg trenger litt hjelp av dere nå. Jeg og sambo skal flytte fra hverandre, og han er ekstremt opptatt av at han skal ha 50-50 foreldreansvar. * Sp.mål nr 1: har jeg hovedansvaret? Vi har bare skrevet under på erkjennelse av farsskapet, og har ikke sendt noe annet til forlkeregisteret. Snuppa er født i 2004. Har vi delt foreldrerett men at jeg har foreldreansvaret?? * Spørsmål nr 2. Hvis han får 50-50, så har ikke jeg krav på noe støtte. Jeg trenger støtte for jeg har 1 1/2 år igjen på skolen og har ikke krav på studielån siste året mitt. Dvs 0 penger og 0 støtte. Kan vi få støtte hvis jeg har 60 % og han har 40 % ??? Han jobber. Jeg kan ikke være i dette forholdet lenger, men er jo redd for at jeg må på sosialkontoret hvis han absolutt vil ha 50-50 fordeling.
Manhattan skyline Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Hei. Først og fremst vil jeg si at det er trist at dere skal flytte fra hverandre. Håper du gjør det rette valget! Noen ganger er det rett og slett ingen annen utvei... Jeg vet ikke svaret på punkt en, men du har krav på støtte dersom dere har 60/40. Så det bør du gå for. Da får du jo overgangsstønad, og det vil hjelpe deg mye. For å være helt ærlig bør egentlig det strengt tatt også være i hans interesse, for det er jo det beste for barnet deres om du slipper å gå på sosialkontoret. I tillegg vil jeg gi deg et råd til: Ta kontakt med familievernkontoret der dere bor, og avtal møte. Det er gratis, og dere får en fin, nøytral tredjepart som hjelper dere fram til en avtale som er til det beste for barnet. Og vær oppmerksom på at de ikke nødvendigvis vil anbefale en 50/50-avtale med en gang. Stå på krava, sier jeg bare!!! Og masse lykke til. Hilsen en som har vært i en del fallgruver... :-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 1. På et av skjemaene på sykehuset, tror det er erkjennelse av farsskapet, skal man krysse av for hvem som skal ha foreldreansvaret. Dette kan du finne ut av ved å ringe folkeregisteret. 2. Familievernkontoret anbefaler ALDRI 50/50 for barn under 3 år. Forskere har kommet til at dette ikke er en egnet løsning for så små barn. Disse har veldig sterkt behov for å bygge trygghet, og det beste er da å ha en hovedomsorgsperson og et hjem å forholde seg til. Videre anbefaler de hyppige og korte samvær, ikke nødvendigvis overnatting i så ung alder, men det kommer an på forholdet til den andre foreldren. Jeg vil ikke anbefale deg hverken 50/50 eller 60/40. Det vil nok være for stor grad av deling for et så lite barn. Be om en samtale på familievernkontoret, så får du vite mer om hva de anbefaler. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå