Gå til innhold

Dobbeltnavn eller enkeltnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva syntes dere om dobbeltnavn. Jeg har litt lyst til å gi datteren min dobbeltnavn fordi vi har så vanlig etternavn (og vanlig fornavn også). Mannen min vil ha enkeltnavn da vi ikke kommer til å bruke det andre fornavnet til daglig. (Det blir altså mest på papiret at barnet har to fornavn!) Forslaget er Mina Victoria...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man bruker begge navnene syns jeg det er greit med dobbeltnavn. Har selv dobbeltnavn, og det har aldri blitt brukt, så jeg syns det er bortkastet....

Skrevet

Jeg syns det er fint med dobbeltnavn. Har det selv, og begge guttene har det. Ingen av oss bruker begge til daglig. Jeg har et veldig vanlig fornavn, og hadde et veldig vanlig etternavn før jeg ble gift. Derfor jeg fikk 2 navn. Det var veldig greit å ha da jeg begynte på videregående og vi var 5 stk med samme fornavn! Identifiserer meg veldig med mellomnavnet mitt. Skriver alltid begge på offentlige papirer ol.

Hvis dere bare skal bruke det ene til daglig, kan hun jo ha begge for det.

Vi bruker kun begge på gutta når de ikke hører på hva vi sier:-)

Skrevet

synes dobbel navn er fint jeg. Victoria er jo også et kjempefint navn.

Skrevet

Alle vi 3 i den lille familien vår har dobbeltnavn, som vi forsåvidt bruker mest skriftlig. Men jeg synes det er pent med 2 fornavn jeg da. Dessuten har lillegutt og pappaen samme 2.navn, som er oppkalt etter tidligere generasjoner. Hører liksom med.

Skrevet

Jeg er stor fan av enkeltnavn, men det er bare fordi jeg selv har så vanskelig for å huske dobbeltnavn...:-). I dag skal barna ofte ha etternavn etter begge foreldre og da blir det etter hvert så mange navn. Lurer litt på hvordan det blir neste generasjon, når barna nå ofte har 4 navn (2 fornavn og 2 etternavn). Synes forresten Victoria var kjempefint!

Skrevet

gutten vår har fått dobbeltnavn, men vi bruker bare det første. Pappaen er britisk og jeg er halvt britisk; der er dobbeltnavn tradisjon. I tillegg er det jo greit at vi har et alternativt navn dersom lillegutt av en eller annen grunn ikke liker navnet sitt. ( jeg bruker bare mitt andre navn fordi det første navnet er helt forferdelig hehe)

Skrevet

Jeg er definitivt for enkeltnavn. Har selv hatt dobbeltnavn, hvor jeg mislikte sterkt det første, men det er jo dette folk som regel bruker. Var derfor veldig vanskelig å venne folk av med å bruke det da jeg slettet det fra folkeregisteret.

Synes det er unødvendig med to navn hvis man allikevel bare skal bruke ett i hvert fall

Skrevet

Jeg har dobbelt navn, men bruker bare det ene. Derfor har jeg aldri likt det andre, er liksom ikke meg.

Snuppå har dobbeltnavn, men da bruker vi begge navnene.

Skrevet

Jeg liker både enkeltnavn og dobbeltnavn, men syns ikke det er noe vits med dobbeltnavn hvis ikke begge blir brukt.

Skrevet

vi valgte enkeltnavn + et etternavn, da jeg har et mellomnavn + to etternavn og det syns jeg ble for mye. Jeg bruker de ikke. De er der bare liksom.

Skrevet

Mi meining er at det er heilt greitt med dobbeltnavn, så lenge begge er i bruk. Ser ikkje poenget med å "henge på" eit ekstra navn som berre finst på papiret. Det blir liksom litt for meg som om ein ikjke meiner at det navnet ein har valgt til ungen er bra nok aleine, og at det bør vere "noko attåt".

Synest navnet Mina er så flott at det fortjener å stå aleine.

Skrevet

vi gav datteren vår kun et enkelt navn...hadde lenge tenkt på dobbeltnavn, men visste at det ene kun da hadde blitt brukt, og det ikke var noe vits... men så lenge du vet at begge blir brukt, er det jo greit da:o)

Skrevet

Jenta mi har dobbeltnamn, men vi bruker dei begge. Eg er jo av den formeining at man bør bruke begge namna når man har dei. :)

Skrevet

Her hos oss har alle utenom meg "enkeltnavn", jeg bruker kun hele navnet mitt som "artistnavn". Vi har alle "staute" korte norske navn på max 4 bokstaver og vi har samme "enkle" etternavn alle fem. Vi synest at det er viktig at alle navnene "passer sammen" og ser pene ut på rekke og rad. Sikkert litt sære slik, får mange komentarer på det. =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...