Ronja65 Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 I og med at min mor fått diagnosen brystkreft i dag og reveenka nevnete noe om at hun skulle på mamografi når hun sluttet og amme. Jeg tok like så gott en tlf til mamografiavd på Bærum sykehus idag. Har jo et stort handikapp nemlig helsearbeider:-) Der sa de, at alle kvinner over 40 år, uansett om foreldre hatt brystkreft/ kreft, eller ikke burde ta mamografi. Kvinner fra 50 år blir automatisk? inkalt. Hun sa at det var bare å få en henvisning fra sin fastlege. Da sporte jeg. Kan alle kvinner over 40 få mamografi?. Da bekreftet hun at det var anbefallt ja. Sporte også om amming og mamografi. Da sa hun at det var lit vanskligere og se ev kuler, men ikke umulig. Hun syntes i hvertfall jeg burde komme for en sjekk, siden jeg er 41 år.
love Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Ja, det sa legen jeg går til mammografi hos også. Han er rasende på det offenlige som bare prioriterer de over 50. Han påsto at økningen av brystkreft hos yngere kvinner er ganske høy. Jeg anbefaler Terje Waaland i Sørkedalsveien 10 B på det varmeste. Han har offentlig avtale som innebærer at man ikke betaler annet enn ordinær egenandel (265,-). Han tar både mammografi og ultralyd noe som tilsier at når du går derfra vet du resultatet. Jeg synes det er skrekkelig å vente på brev i posten etter ca. 14 dager. Dessuten er ultralyd og mammografi tryggere enn bare bilder. Lykke til jenter!
Reveenka Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Takkogtakkogtakk! Må man ha henvisning til ham?
love Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Ja, henvisning må du ha ellers blir det sikkert kjempdyrt. Henvisning fikser fastlegen din på 1-2-3. Jeg har tatt mammografi 2 ganger. Jeg er en skikkelig pyse og er slett ikke redd for å fortelle det til legen. Det er derfor jeg anbefaler Terje Waaland for de tar hensyn til at man er redd. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå