Gå til innhold

Trenger råd!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ny her på denne siden. Er mamma til 2 jenter på 5,5 og 2,5 år. Hadde tenkt å spørre dere andre mammaer til råds om noe her:-)

Eldstejenta mi er blid, utadvendt og har mange lekekamerater. Men i det siste har hun ved et par-tre anledninger nevnt at 2 av venninnene hennes sier hun er tjukk.....Det er hun ikke, har en god rund kosemage, men ellers ikke tjukk. Har sagt til henne at hun er akkurat passelig, hun. Alle er forskjellige og noen er sånn og andre sånn. Hun blir tydelig lei seg av dette.

Nå må det også nevnes at denne ene "venninnen" har vi hatt litt problemer med oppigjennom. Hun har et voldsommt konkurranseinnstinkt, og skal være finest,best, mest,og alt som kan tenkes hele tiden. Og hun har liksom funnet ut at min datter er verdt å rakke ned på. Har tatt dette opp med moren hennes, som er en venninne av meg, men jeg kan jo ikke komme med ALT som irriterer meg heller. Det er jo hennes barn også....Er redd forholdet vårt imellom kan gå skeis. Men helt ærlig, har jeg veldig lite til overs for denne jenta. Det er så fælt å innrømme. Har vært så mange episoder at jeg har fått litt nok. Er såpass alvorlig at barnehagen foreslo å ikke ha så fryktelig mye med denne jenta å gjøre utenom barnehagetid. De prøver også å skille dem litt i barnehagen. Men så har de glede av hverandre også, de er bare så forskjellige. Hva synes dere andre jeg bør gjøre? Bør jeg ta dette opp, eller fortsette å fortelle jenta mi at hun ikke må bry seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ta det opp igjen hvis du allerede har tatt opp en del. Barn sier og gjør så mye rart, og det er ikke så lett å vite alltid hvordan man skal håndtere det. Den andre mammaen er sikkert klar over hvordan dattera er... Jeg synes du skal fortsette med å si til jenta di at det ikke betyr NOE hva andre barn sier til henne, og at hun er den beste i verden og helt fantastisk. Gjør henne trygg. etter hvert, når hun begynner på skolen etc, kommer hun til å få høre de utroligste ting fra andre barn, barn er sånn, men hvis hun er trygg i seg selv og trygg på at hun er den i beste i verden for dere, kommer det til å gå bra. Det tror jeg!

Skrevet

Det å bli kalt tjukk, uansett om du er det eller ei, det kan ødelegge mye i oppveksten, jeg ble mobbet helt fra jeg begynte på skolen og det ødela veldig mye for meg. Beste å få det stoppet så tidlig som mulig før det får utviklet seg! barn begynner veldig tidlig å mobbe hverandre nå for tida...

Jeg har hatt stor nytte å snakke med ped leder på avd i bhg, han gir gode råd. Har hatt noen episoder med datteren min nå, det er vel alderen, med ei jente, men de trives også så godt i lag. Det har ikke vært noe alvorlig, og jeg har god kontakt med jentas mor og vi er begge enige om at de får ordne opp sjøl så sant det ikke blir mer alvorlig enn småkrangling. Syntes kanskje du bør se det ann litt, men om det fortsetter så ta en snakk med ped leder i bhg.

Skrevet

Takker for gode råd:-) Jeg føler nok også at jeg bare må se det an. Barn er ganske så fæle med hverandre, ja, og min datter kan det absolutt hun også. Bare så kjipt at de begynner med sånt noe allerede i barnehagealder....Vet hvordan det er å få høre sånt noe som barn, og det er ikke gøy....Spesielt når man også blir litt eldre oppover i skolealder. Ellers er personalet i barnehagen klar over mye av dette, så de passer vel litt på. Men det er viktig at de kan ordne opp dem imellom så langt det lar seg gjøre også. Vi får bare se det an:-)

Skrevet

Jeg ville prøvd å styre jenta mi unna en slik situsjon. Går de i b.hage sammen, er det nok. Vet du om andre jenter hun kan være sammen med? Jeg ville prøvd å finne en "ny besteveninne". Jeg vet ikke hvilket nettverk dere har, men her hvor forholdene er litt små, ville det være enkelt å være litt sammen med andre barn uten at det ville vært unaturlig. Kanskje en organisert aktivitet?

Jeg er for at barna selv skal ordne opp i konflikter uten at voksne blander seg. Men det er i enkeltilfeller. Ikke slik som her, hvor mobbingen/konflikten blir en gjenganger og tydligvis går en vei.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...