Gå til innhold

MME til frokost - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min virker fortsatt fornøyd med å få en flaske mme til frokost. Utenom det så spiser han tre måltider om dagen. Hvor lenge er det greit å fortsette med dette? Han vokser jevnt, og har gjort det hele veien. (Nesten 14 mnd gammel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne ha sluttet med mme da han var ett år .. Så du kan bare begynne å gi ham vanelig melk når du måtte ønske det :)

Skrevet

sønnen min sluttet med mme når han var 1 år.

han får nå omelett ,grøt med lettmelk til frokost

Skrevet

Du kan venne ham til det gradvis om du vil.. Halvparten vanlig melk og halvparten mme , men det skulle ikke være nødvendig når han er så stor.. Jenta mi ble vent til vanlig melk da hun var 11 mnd (da fikk hun litt pupp og litt lettmelk) hun var lei puppen og da mente hs at vi bare kunne gi henne vanlig melk (til tross for at broren hennes har hatt melkeallergi så skulle det ikke være noe problem å gi henne det ).. Det gikk strålende :)

Skrevet

Her får småtten vanlig kartongmelk til frokost og lunch. Får NAN2 til kvelds av den grunn att vi ikke har kontroll på hvor mye melk han får i bhg. OG det er nå litt ekstra næring i NAN...... Han er 14 mnd.

Skrevet

Drikker han kun vanlig melk til frokost, ikke noe annen mat? For gutten min pleier baer å drikke 260 ml mme til frokost mellom 9 og 10, å så er det brødmat kl 12. Derfor jeg har sytes det har vært greit med mme, for den er jo ekstra næring i....

Skrevet

Jeg gir arvingen pupp og mme tidlig om morgenen...ca 6-7 tiden, så spiser han en skive til frokost ca kl 8.30.

Får mme når han tar en nap kl 10.30 og når han legger seg kl 18-19.

Ellers spiser han alle vanlige måltider og drikker vanlig melk (til frokost og ev. lunch) og vann gjennom dagen.

Funker som bare det.

Gir han mere melk etter hvert, men orker ikke stresse, da det er på en måte blitt så rutine når jeg lager flaska.

Skrevet

Helsesøster sa det var helt i orden at jeg gav gutten min på 15 mnd mme om morgenen enda. Så lenge det var en god rutine som begge trivdes med så var ikke det noe problem!

Men, ca en time etter mme får gullungen litt brød eller frukt som frokost nr 2....

Skrevet

Nikolay har ikke fått mme siden han var 10 mnd... Gikk bare direkte over, vi... Nå får han brød og melk til frokost, ca 1 1/2 - 2 timer etter at han har våknet... Vann eller juice til lunch og middag... Litt melk og brød eller yoghurt til kvelds...

Skrevet

Vi har 50/50 mme og lettmelk nå om morgenen, og ei halv skive med brød :)

Skrevet

Hei!

Her får lillegutt en flaske velling, (altså ikke velling-velling, men veldig tynn småfolk-grøt), når vi har skiftet bleie etter natta, ca, ved 6.30-7-tida. Vi somler nemlig litt på morgenen, så han får ikke brødskive-frokosten sin før 1.5-2 t. etterpå. Så har han både litt "mat" og drikke i magen og virker veldig fornøyd. Han fikk mme før, men gikk gradvis over til velling for, tjaaa, kanskje 1/2 år siden?

Kanskje du kunne gi han noe sånt istedet? Det er vel litt lenge å gå helt til kl. 12 uten noeslags "fast føde"? (Vet jo ikke om dette er noe godt råd, men jeg snakket med hs om det i sommer engang, og hun syntes det hørtes helt fint ut.).

Skrevet

Skal jeg synse litt på dette synes jeg nok at du burde kutte ut mme og heller gi han fast føde...det er alt for lenge at en liten gutt som er så stor ikke skal få fast føde før kl 12...da har sønnen min alt spist 2 måltider han! Selv om han fikk pupp før var dette kun et supplement til en "ordentlig frokost". Du skal også huske på tennene hans som ikke har godt av alt dette melkesukkeret, spesielt ikke i flaske om du gir han det.

Regelen er vel at fra 1 år så er det ikke noe mme med mindre det er noe spesielt, evnt i kopp til måltidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...