Gå til innhold

HJELP! 12,5 mnd og spiser 6-8 måltider om dagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at snuppa begynte i barnehagen har vi hatt problemer med å finne rytmen med måltider til henne:(

Hun får

-Pupp i 6-7 tiden

-Grøt ca. 8.30

-Brødlunsj i bhg kl 11.15

-Brødmåltid og frukt i bhg kl 14.30

-Middagsglass kl 16.30

-Smaker mye av middagen vår 17.30

-Grøt kl 19

-Pupp før hun legger seg 19-20

Tror verken hun eller jeg er klar til å slutte med puppen ( er ikke så mye hun får hver gang, bare 1), frokosten kan hun jo ikke droppe og de 2 måltidene i bhg må hun jo være med på....Problemet blir da middag. Hun har spist med oss noen ganger og da spiser hun ikke nok til at det metter nok, så da må hun ha middagsglass...

Hva er deres måltidsrutiner i løpet av en dag???

Hun ligger på percantilen både på vekt og høyde ifht alder, men alle kommentere at hun er god og rund og har stor mage....Hun har ganske stor mage, for alle bukser (og bleier) er stramme i livet, men alt for lange...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det hørtes fint ut jeg. Vi hadde omtrent samme opplegg da vesla vår var på samme alder og hun har fulgt percentilen sin helt fint, ikke lagt på seg mer enn hun skulle eller motsatt.

Skrevet

Er ikke dette fint da? Eller synes dere det blir for tett med måltider på kvelden?

Her får snuppa på 14,5 mnd en yoghurt eller en brødskive/lompe/ett eller annet mellommåltid når hun kommer hjem fra bhg ca 15:30 (de har også frukt og resten av matpakka kl 14:30), så spiser vi middag sammen en gang mellom 17 og 18, og hun får kvelds før hun legger seg kl 19. Blir mer eller mindre sulten til kvelds ettersom hvor mye middag hun har fått i seg, og det synes jeg er greit.

Puppen teller vel ikke som måltid lenger, det er vel mest kos? Men jeg ville kanskje sluttet med middagsglass og heller vent henne til å spise vanlig mat..

Skrevet

Det var jo i tetteste laget på ettermiddagen. Hun spiser jo klokken 14.30 i bhg så jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke prøver å fjerne middagsglasset kl 16.30. Tre timer ml måltidene er jo ikke ille. Vi har 4 timer mellom måltidene. Altså 4 måltider i døgnet og så en frukt eller noe lignende utenom.

Skrevet

Tulla mi på 12,5 mnd spiser 4-5 måltider.

0800 frokost 1-2 skiver brød og extra lettmelk og litt frukt

1200 lunsj 1-2 skiver brød og extralettmelk

(13-14 tiden yoghurt og litt juice) droppes av og til

1600 middag og vann

1830 kvelds grøt og extra lettmelk

Det viktigste er jo at de får det de trenger av næring.

Syns det høres helt greit ut jeg, slik som ditt barn spiser!

Lykke til!!

Skrevet

Du kan sikkert kutte ut middagsglasset? Hun trenger sikkert ikke to middager? Vi gir kun middagsglass hvis vi skal spise noe som ikke passer for barn, f eks sushi eller sterk thaimat.

Skrevet

Tenker også at du kan kutte middagsglass. Det er mye bedre med deres mat - det er den hun skal begynne å venne seg til nå uansett. Om dere lager mat som du tror er for krydret e.l. - ha en liten kaserolle ved siden av hvor du putter de samme ingrediensene utenom det du tror blir for sterkt.

Skrevet

Tusen takk for alle råd. Har de 2 siste dagene kuttet ut middagsglasset og hun viser ikke tegn på at hn blir fortere sulten, så da får hun nok nok i seg gjennom vår mat:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...