Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Hei:) Jeg har planer om å begynne å legge min gutt på 2 mnd til fast tid om kvelden. Hvordan skal jeg gå frem? Og hva er et passelig tidspunkt å legge han på? Takknemlig for alle svar:)
LivetErEnLek Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Det kommer litt ann på hvordan leggingen forgår nå.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 nå legger han seg når vi legger oss. jeg ammer han og så sovner vi. så han sover i samme seng som oss. synes d er slisomt og litt risikabelt,derfor vil jeg begynne å legge han i egen seng til fast tid. H.I
LivetErEnLek Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 For det første, så kan det være lurt å legge inn en rutine, noe som gjenntar seg hver kveld før legging. Hos oss er det bad, masasje med samme cd, mat, og så natta hver eneste kveld. Det at dette vender tilbake hver kveld, er med på å hjelpe dem å skjønne at nå er det natta. Det er lurt å ha det stille hjemme, gjerne med dempet belysning når dette skjer. Etter badet og masasjen snakker vi svært lite til henne, bare som en slags visking og sier bare ting som "nå skal tuppa til mamman sove" osv. Ikke for at jeg tror hun sjønner hva jeg sier, men for at det virker beroligende. Vi er heldige og har ei tuppe som da finner søvnen med en gang, men det kan nok hende du må hjelpe til og bysse h*n i søvn. Hvis det trengs, er det lurt å ikke avslutte brått, men trappe gradevis ned, med mindre og mindre bevegelse. Legg h*n deretter i sengen/vogga si, men sørg for at h*n ligger lundt og godt, gjerne med en varmeflaske og et plagg eller lingende som lukter av deg. Når det kommer det leggetid, så er det nok lurt å ikke ta det to timer tidligere sånnmed en gang. Prøv med ett kvarter av gangen og se hvordan det går. Er også lurt å starte dagen tidligere, og til nogenlunde samme tid hver dag selv om det kan være fristende å bli liggende når ungen somver søtt klokken 10 på morgenen... Når alt dette er sagt, er det ikke sikkert at ditt lille gull reagere på dette. Noen babyer er lette å få inn i en rutine allerede fra fødslen, de skaper den nærmest selv,mens andre ikke er klar for det før rundt 4mnd alder. Men sånn jeg ser det, er både foreldre og barn tjent med dette dersom det fungere. Lykke til *sss*
Silverpilen Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Vi begynte tidlig med rutiner og har kommet frem til en som fungerer bra for oss. Planen er å få knøttet i seng til 20, så vi begynner gjerne kl 19 med pupp, så bader vi han, steller og på med pysj, 1/2 skje med tran og en liten pupp tilslutt. Etter dette legger vi han i senga si, da er han enda våken, så synger vi samme nattasang som alltid, sier god natt og går ut. Han ligger og prater litt med seg selv før han sovner. Er så glad for rutinen vår, for leggingen går på skinner, og vi får litt tid for oss selv etterpå.
mamma og my Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 enig med frøken trøtt. vil bare legge til at det er viktig å se hele døgnet i sammenheng når du skal skape faste rytmer. Vekk barnet til samme tid hver dag- det er om morgenen døgnrytmen begynner, og faste sovestunder utover dagen. en baby på to mnd finner ikke alltid rytmen fullstendig uansett, må kanskje vente litt til for å bli veldig regelmessig. Så ikke stress altfor mye! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Barn har forskjellig søvnbehov og familier har forskjellig døgnrytme: Passe tidspunkt er: [Klokkeslettet du vil stå opp] minus [antall timer han sover om natta.] Eks. Du vil stå opp 06:00 Gutten sover 10 timer om natta = leggetid 20:00
Gjest Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Når gutten vår var to mndr la han seg i 22 - 23 tiden. Gradvis har det blitt tidligere og tidligere på kvelden. En stund var det kl 21, og nå legger han seg 19. Han bestemte dette selv.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Ikke enig i at man skal vekke bebien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå