Gå til innhold

Hvordan nattavenner dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan gikk det? Min bebis tar ikke flaske, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Skrek de mye når de ikke fikk pupp?.. Gruer meg til å vnne av og utsetter det nok litt pga av at jeg gruer meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke begynt å venne av enda.. lurer på andres erfaringer med det.

Skrevet

Prinsippet med avvenning er jo å la babyen grine helt til den gir opp. Fælt.

Skrevet

er det virkelig det som er greia? for da vil ikke jeg gjøre det iallefall...

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan folk gjør det, og vi har ikke kommet så langt selv heller.

Men jeg tenkte jeg bare skulle si at kanskje jenta di greier å bruke tutekopp istedet for flaske, det gjør nemlig min gutt.

Så dersom du hadde ønsket å gi henne flaske istedet for pupp så kan du kanskje bruke tutkopp?

Skrevet

Ja det går jo ann å prøve ;o)

Skrevet

Nei nei nei, nattavvenning handler ikke om at babyen skal grine helt til den gir opp.. herregud, det gjør man da ikke! (i hvertfall ikke vi)

Nattavvenning kan skje når barnet øker frekvensen på nattmåltidene merkbart - men klarer seg med bare en liten sup før det sovner igjen. Barnet våkner kanskje ikke egentlig fordi det er sultent, men av andre ting/forstyrrelser i søvnen og søker mat fordi det er vant til at det er det som kommer "når jeg våkner om natten". Da kan man fint avvenne!

En annen grunn vil være om barnets behov for mer mat melder seg, og i begynnelsen skjer det kanskje om natten. Kan da være lurt å begynne med litt grøt på dagtid, tilvenning og slikt i begynnelsen selvfølgelig. Samtidig som man øker grøtporsjoner på dagtid, kan man slutte å gi mat om nettene/barnet krever ikke lenger mat da fordi det økte behovet dekkes av mer mat om dagen.

I begynnelsen vil kanskje barnet våkne "av gammel vane" og lure på hvor i all verden det blir av maten?! Ikke ta det opp, la det ligge i sengen sin, ikke snakk så mye til det, bare roe det ned med kos/stryke det forsiktig, gi smokk hvis det bruker smokk. Noen vil gråte, men forhåpentligvis sovne igjen etter en stund (alt fra 5-45 minutter..).

Det jeg sier her er basert på egne erfaringer da vi nattavvente, og det gikk kjempebra. Jeg kan ikke snakke for de som slet litt; noen går det greit for, andre ikke så greit. Noe av det viktigste er at når dere skjønner at det kan være greit å nattavvenne, så bestem dere for at det er nå det skal gjøres. Sett gjerne et klokkeslett for når "natten slutter", og barnet kan få en tidlig frokost. Vi hadde og har fortsatt kl 06 som den magiske grensa.

Det virker hardt og brutalt å ikke gi de noe som helst, ikke ta de opp osv, men etter et par-tre netter virket det hos oss! De skjønner fort tegninga! Det nytter ikke å være soft og tenke "jammen stakkars liten h*n vil jo ha mat jo.." Dersom de får nok mat om dagen TRENGER de ikke mat om natten. Og når de forstår det, så har de faktisk kjempegodt av å sove hele natten. Og dere også :o)

Lykke til! Det kommer til å gå så fint så :o)

Skrevet

Det du beskriver her er jo akkurat det samme som å la ungen grine til den gir opp. Gråte i 45 minutter fordi den vil ha mat og til slutt sovne av utmattelse.

De forstår aldeles ikke at "Åja, jeg spiser jo nok på dagen ja...trenger egentlig ikke mat om natten jeg da....".......

Skrevet

Vi nattavvenner på den naturlige måten... Altså at babyen selv slutter å be om mat/kos når han er klar for det. :) Så langt går det strålende, selv om han får ofte mat om natten nå for tiden (10,5 måneder).

Nå er vi inne i en periode der jeg må ha litt barnevakt noen dager i uken, og derfor våkner han mer på natten. Før han begynte med barnevakt så sov han 6-8 timer i strekk pr. natt (fra 7 måneder). Så jeg vet at han kan :) Merker forøvrig også at han våkner oftere når han får tenner eller er på vei til neste trinn i utviklingen. Men det er jo helt naturlig, og jeg vil helst la det gå sin gang uten å tukle med det jeg da.

Skrevet

Nei, jeg skriver "NOEN vil gråte(...)".

Har snakket med HS om nattavvenning, og JO, de forstår!! Om man tar de opp noen netter på rad, venner de seg til det. Om man lar være å gi de mat noen netter på rad, vil de spise mer på dagtid, og etter hvert ikke trenge mat om natten!

Vi spiser ikke om natten, og etter hvert trenger ikke barn det heller!

Skrevet

Vi gjør det på samme måte som dere, Halloweenmamma. For oss er det absolutt det riktigste, både i hodet og i hjertet. Lillegutt på 21 mnd sov natta gjennom da han var ett år, det samme gjorde eldstegutten min. Har ingen illusjoner eller ambisjoner om at veslejenta kommer til å sove rundt noe særlig før. Sånn er det bare:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...