Gå til innhold

Overstimulering av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å vite synes jeg, men hvordan blir barn overstimulert?

Vet jo hva det betyr, men synes det er litt vanskelig.

Har en gutt på 5 mnd. Han kan ligge litt alene og pludre, men synes det er kjekkest med selskap. Jeg har en tendens til å komme med leker, han ligger under bebygymmen, når han ikke sover har han stort sett en leke i hånden el.

Hvordan gjør dere det? Ligger de mye alene og titter i taket, ligger i vognen uten å ha noe å se på ol?

Hvordan merker man om babyen er overstimulert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det har vært flere tråder om dette de siste dagene. Der får du svar på noe av det du spør om.

Barn reagerer på overstimulering ved å snu seg vekk, bli urolig og sutrete. Det er spesielt helt små barn som er følsomme for overstimulering. Andre grupper som er spesielt følsomme er premature barn og barn som har vært utsatt for rus i svangerskapet (da snakker jeg ikke om noen øl før man visste at man var gravid).

Jeg vil tro det skal ganske mye til for å overstimulere et barn på fem måneder dersom man er utstyrt med en viss grad av sensitivitet i forhold til hvordan barnet reagerer. Barnet ditt vil vise deg hva han trenger. Dersom gutten din er blid og fornøyd (stort sett) er det ikke noe å bekymre seg for. Men barn bør selvfølgelig ha litt "slapp-av-tid" f.eks. å sitte på fanget med smokken, ligge i vognen, sengen eller på gulvet litt for seg selv osv. Ro før leggetid synes jeg er viktig både for meg selv og datteren min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...