Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min datter på 8 1/2 mnd kan ikke å tygge.

Brødskiven suger hun på til hun forsvinner, det samme med kjeksene som Hipp har fra 6mnd-alder.

Problemet er middagsglassene for 8mnd. hun spiser ikke mye, men det hun spiser, svelger hun rett ned (og brekker seg deretter) Bleien er full av hele maiskorn og andre biter...

Hva kan hun få å tygge på som hun kan lære seg å tygge av? (Og som hun ikke greier å rive eller suge i stykker?)

Mvh

Tone

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Det er derfor babymaten er most, vet du :) Tror ikke du trenger å lære henne å tygge, for strengt tatt vil det nok komme tidsnok. Gutten min blir veldig fascinert når jeg trygger tyggis, og da beveger han kjevene sine litt også for å herme..kanskje du kan prøve det? :)

Men det jeg skulle si er i hvert fall at maisbiter og andre biter kommer hele ut igjen i bleien til min gutt på 10,5 måneder også!

Og jeg kan sverge på at den ene bajsebleien hans i dag luktet AKKURAT som middagen vår i går!! Så jeg tror det har mest å gjøre med at fordøyelsessystemet til de små jobber så kjapt at ikke all maten rekker å bli "processed" før den kommer ut igjen. Samt at enkelte matsorter er vanskelig å fordøye dersom den ikke tygges svært godt (bl.a. mais), selv for oss voksne!

Men du kan prøve å koke litt grønnsaker og kutte i passelige biter som hun kan holde og spise selv. Min gutt likte godt brokkoli og asparges i den alderen :)

Skrevet

Ved hjelp av tålmodighet. Hun lærer det nok av seg selv, herming og som en naturlig konsekvens av at du serverer mat med mer klumper etterhvert.

Mais er super-tungt-fordøyelig... det kommer nok helt ut hos deg og om du ikke tygger dem fullstendig!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...