Gå til innhold

Lurer ang mat, sovetid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye melk dattern min Mina på 11 dager får i seg da jeg ammer henne. På sykehuset fikk jeg beskjed om å amme henne hver 3 time på dag og natt. Noen ganger så vil hun ha puppen oftere på dagen og det gir jeg henne.

Hun ble født med gulsot og var veldig slapp og trøtt. Så hadde vanskeligheter med å ta puppen, for hun ville bare sove. Nå tar hun puppen veldig fint.

Hvor ofte ammer dere? Hvor lang tid bruker dere på å gi pupp( et måltid? Hvor lenge lar dere babyen sove sammenhengende? Vekker dere de når det er mat, eller lar dere de sove til de våkner? Evt hva gjør dere om nettene? Vekker de eller lar de sove til de våkner da også??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med lille Mina! Er en stund siden min var så liten, han er snart ett år.. Jeg ammet han ca hver 3-4.time. Men jeg vekket han aldri for å gi han mat. Han sov stort sett 2-3 timer i strekk, men noen ganger 5-6 timer også.

Det er veldig forskjellig hvor lang tid barnet bruker på å tømme brystene. Noen suger raskt og effektivt mens andre tar seg bedre tid. :) Min baby var av den glupske typen som var ferdig på 10 min med begge brystene..

Gutten min sov natten gjennom fra han var 8 uker, så jeg var heldig der.. Du trenger ikke vekke Mina om natten for å gi mat hvis hun legger godt på seg.

Masse lykke til amming og alt annet! :)

Skrevet

Grattis med baby- vi har ca like gamle babyer:) Jeg ammer jenta mi når ho vil ha pupp- som er veldig ofte egentlig. Men hun er ikke så flink til å holde konsentrasjonen lenge nok til å spise seg mett med en gang så derfor blir det litt ofte inni mellom. Jeg lar henne sove til hun våkner som regel- men ikke mer enn 3 timer på dagtid. På natten ammer jeg kun hvis hun vil ammes. Min hadde også gulsott den første uken- men det gikk seg til. Tiden hun bruker på å spise er alt fra 10 min til en halvtime.

Skrevet

Hei:) Så lenge hun legger fint på seg, og virker frisk og rask, kan hun få styre måltidene sine selv. Her var det helt selvstyre så lenge ønsket om puppen var der:)

Gikk så fint så:)

Gjør det du føler er rett for dere:)

Vi vekte ikke for mating nei.

Så lenge de/den lengste søvnperioden er på natten trenger du ikke vekke. Han her har styrt det meste selv, vi klarte ikke å lure han til å sovner tidligere enn han var klar for selv. Lot han styre alt, og nå er det legging kl1900, og opp ca kl 06:)

Ikke stress, men nyt:) Dette går så fint så:)

Skrevet

Syntes det var kjempevanskelig å vite i begynnelsen. Da jenta mi var ca to uker kunne hun bruke opptil en time på et måltid, og spiste gjerne oftere enn med tre timers mellomrom. jeg har latt henne sove og spise som hun selv har ønsket.

Virker hun ellers i fin form, og har våkne perioder? hvor mange bleier har hun i døgnet? Bør ha 6-8 tunge bleier, det er tegn på at hun får i seg nok.

Virker hun fornøyd etter måltidet, eller er hun urolig og gir tegn til å ønske mer mat?

Dersom du er usikker, stikk på helsestasjonen og vei henne. det er utrolig kjipt å være usikker på hvor mye bebbisen får i seg og legger på seg. Særlig mtp gulsotten, er det nok lurt å være ekstra påpasselig med det.

Skrevet

gratulerer med ditt lille vidunder :-)

mi tulle hadde også gulsott. Stresset noe verre med ammingen. Mat "hele tiden" . På sykehuset tror jeg ikke det gikk mer enn tre timer mellom, men når vi kom hjem, gjorde det nok det om natta iallfall. kansje fem timer..husker ikkeheltjeg.. 8 mnd nå.

Lurt å ta en kontrollveining på henne ja, vi var flere ganger. Gjerne før og etter amming, da ser du hvor mye hun tar på ett måltid, ca...

Vi brukte også veldig lang tid på hvert måltid, faktisk opp imot en time. Men når de har gulsott, så orker de jo ikke så mye...Men heldigvis går det over. Og vips, så er tulla de blitt stor jente. Lykke til videre, og kos deg med Mina.

Skrevet

Gjør som du har fått beskjed om på sykehuset inntil videre. Fint at du gir oftere på dagen når hun vil ha det. Gå på ekstra vektkontroll på helsestasjonen. Hvis hun legger godt på seg får du sikkert beskjed om at det ikke er nødvendig å vekke om natta.

Sykehuset gir individuelle råd, så når mange her sier de ikke vekker så er det kanskje fordi de har barn i annen vektklasse eller uten gulsott….

Skrevet

Gratulerer med prinsessen:-)

Selv fikk vi en prinsessen 11.aug, og fikk beskjed på sykehuset å gi mat hver gang hun ville ha det. Om det så var hver time, så ville vi nyte godt av det senere. At hun kanskje ikke fikk mat i seg, tenkte jeg ikke så mye på - for hun tok puppen lett, og kunne i begynnelsen suge i en halv times tid.. De første ukene følte jeg hun lå ved puppen hele tiden. Hun spiste stort sett hver time på dagen, og ca hver 2. - 3. time på natten.

Har aldri vekket henne for å gi henne mat.

I begynnelsen ga jeg henne mat hver gang jeg hørte hun var våken om natten - trodde hun våknet fordi hun var sulten. Men en natt jeg våknet, lå jeg litt å hørte på henne - og syntes ikke hun hørtes så sulten ut, så jeg la meg til å sove igjen - våknet 2 timer senere og da ga jeg henne mat selv om hun ikke virket så veldig sulten da heller, men hun var våken og det hadde da vært 4t siden sist. Etter denne natten spiser hun stort sett bare 2-3 ganger i løpet av hele natten ( fra 22 - 06 )

Har aldri vært noe problem på dagtid. Hun fikk mat nesten hver time, selv om hun sov mye - våknet hun når hun ville ha mat. Etterhvert syntes jeg hun spiste så lite, og var redd hun ikke fikk i seg den gode næringsrike melken, så da prøvde jeg å dra ut tiden litt. Det har funket kjempebra, og hun spiser nå sjelden mindre enn 2t mellomrom.

Helsesøster var på hjemmebesøk etter 2 uker, og hun hadde da lagt på seg 615g siden vi kom hjem. 2 uker senere var vi på ny vektkontroll, og da hadde hun lagt på seg ytterligere 600g, så det var 300g i uken, som både jm og hs sa var veldig veldig bra. Så jeg fant ut vi bare fortsetter som vi har gjort.

Hun styrer fortsatt døgnet, men prøver så smått å komme inn i litt mer rutine mht mat og søvn..

Hvor lenge hun ligger på puppen varierer fra 10-30min her også..nå ser jeg litt på hvilken farge melken har når hun slipper. Er den veldig hvit har hun kommet til næringsmelken - tror hvertfall dette er en grei måte å se det på... om hun har fått i seg "riktig" melk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...