Gå til innhold

Melkeallergi/intoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har det kan man få masse luft i magen av det?

Oppblåst mage?

Lille Snupp drikker ikke melk (liker det ikke) men får yoghurt.

Blander litt melk i grøten til kvelds, men ofte blir hun urolig om kveldene. Kan det ha noen sammenheng. Som site opplysning så måtte jeg kutte ut all melkemat, inklusive sjokolade, da jeg ammet henne. Kolikken var som blåst bort da jeg la om kostholdet da hun var baby.

Noen med efaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan helt klart ha sammenheng. Er man allergisk/reagerer mot indirekte melkeprotein (nedbrutt via morsmelk) som er en mye "mildere" variant enn ekte vare vil man fort være det mot all melkemat også.

Symptomene høres kjente ut. Det kan jo hende at hun ikke er så veldig kraftig rammet slik at det bare er melk/yoghurt og andre rene ikke kokte eller bearbeidede melkeprodukter hun reagerer på. Men hvis hun er veldig ømfintelig, vær klar over at det er melkeproteiner i veldig mye, fra enkelte brødsorter, via de aller fleste pølser og fiske/kjøtt blandingsprodukter til posesupper osv osv. Skal du få det til å fungere kan det være greit å prøve å kutte ut alt i alle fall i en periode for så å se hvor mye som kan gå greit.

Skulle du trenge full diett har jeg noen gode råd og alternativer, det finnes en god del melkefrie produkter (blant annet mye sjokolade:-) - men nå ammer du jo ikke lengre) som er uten melk

Skrevet

Tusen takk, kan jo kutte ut melka i grøten da.

Jeg levde på melkefri kost 15 15 mnd mens jeg ammet henne. Ble ganske kreativ etterhvert :o) Ser ut som om hun tåler bearbeidet mat med melk i, bortsett fra litt utslett på kinnene som jeg mistenker kan være melkeutslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...