Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Det er ikke alltid så morsomt å være "dårligst i klassen" på sånne kontroller. Det er klart det er fint med barselgrupper, men de kan man jo møtes med hjemme. På HS blir det så leit når babyen din ikke kan det de andre kan, skriker mer, er mye mindre, mye større etc. Jeg ble faktisk veldig lei meg sist jeg var på ktr, av slike grunner. Og når man diskuterer ulike emner, er det alltid noen som skal skryte uhemmet av den flinke fine babyen sin som kan og gjør og er akkurat det din egen ikke kan og gjør og er. Det er greit at man bør tåle sånt noe, men det er tross alt en veldig sårbar og slitsom tid dette her. Bare sitter og verker etter å spørre helsesøster om det vi sliter med, men orker ikke å synliggjøre det enda mer. Kanskje jeg som er svak.... Jeg vet at jeg er en god mor, men i sånne fora føles det nesten som det er min feil at lillen oppfører seg som han gjør. Litt lei meg jeg da...
3tettesmå Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Skjønner hvordan du har det! Jeg er i en barselsgruppe der alle har babyer som sover "perfekt". Babyene sovner av seg selv - både på dagtid og på natta - og de sover i lange strekk. Jeg må bysse, trille, amme osv for å få gutten min til å sove og ikke blir det lange søvnperiodene heller. Jeg har stort sett prøvd "alt" - og syns ikke det er noe artig å sitte og diskutere dette med 5 mødre som syns det er et problem at ungene trenger smokk for å sove, evt må putte inn smokken 2-3 ganger før babyen sovner. Jeg hadde blitt lykkelig hvis sønnen min sovnet med kun smokk, for å si det sånn;-) Hos oss er det også ei mor som har en prematur datter. Jeg skjønner ikke hvorfor hun har kommet i samme gruppe som oss. Hun er født ca samtidig som de andre babyene, men i forhold til termin er hun ca 2 mnd yngre. Jeg vet at moren ikke syns det er så artig at datteren blir "sammenlignet" med de andre som selvfølgelig er kommet mye lengre i utvikling og vekst. Hun vet jo godt at hun egentlig er 2 mnd yngre, men samtidig forstår jeg at det må være litt sårt å hele tiden bli minnet på det. Syns det er litt rart å ha slike gruppekontroller faktisk... men det er sikkert noen som har glede av det - i hvert fall de som har det "bedre" enn de andre... hehe..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Det er rart at ikke folk tenker seg litt om synes jeg. Men det er vel gøy når babyen din er den "beste". Jeg har jo verdens skjønneste gutt, og det er ikke min feil at han er litt irritert og utålmodig. Er tross alt personligheten hans. I tillegg er det bare jenter i tillegg til han på gruppa.
Gjest mphs Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Der jeg er er det heldigvis ikke gruppekontroller. Høres slitsomt ut. Kan du ikke be helsesøster om å få egne timer?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Skal ha neste gang. Blir godt. Er vel pga kapasitetsproblemer tenker jeg. Kunne sikkert ha fått egne timer, men jeg vil jo helst følge gruppa også da. Og da må vi jo så ofte på HS.
Snorkfrøkna Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Skjønner deg godt! Jeg er glad vi ikke har slike gruppekontroller på min helsestasjon. Er sikkert koselig, sosialt etc, men det blir jo fort sammenligning, da! Min Snupp er "tregest" på barselgruppa... Er to gutter som begge er tidlig ute (den ene går med støtte, 8mnd gammel, rullet før 4 måneder etc). Min rullet ikke før 6 måneder (helt normalt!, men sammenlignet med de andre...), er ikke i nærheten av å krabbe en gang (helt normalt det også!). Selv om man VET at det er innenfor normalen, selv om man VET at det er store forskjeller mellom babyene, selv om man VET at det ikke har noe å gjøre med om babyen er smart (flink), selv om man VET at det ikke har noe å gjøre med at en er en dårligere mor enn mødrene til de babyene som er tidlig ute, så er det ikke til å komme i fra at det ikke er spesielt morsomt å ha en tilsynelatende "treg" baby sammenlignet med de rundt...! Iallfall ikke når de snakker masse om hvor tidlig ute babyene er, hvor flinke de er til å krabbe når din knapt har rullet. Jeg synes du skal be helsesøster om å få timer alene med henne, og forklare hvorfor. Kanskje kan hs bli flinkere til å presisere at det er forskjeller mellom babyer, at det ikke gjør noe etc??
84 mamma Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Eg forstår deg godt. Her har me ingen form for barselgruppe eller gruppekontroll. Det er ikkje rett at du skal føla det slik. Men det er lett for at ein samanliknar babyane. Spør etter eigen time der du kan snakka med hs, og diskutera dei problema dåke måtte ha...
Gjest Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Det er akkurat slik jeg var redd for å ha det, så jeg takket nei til tilbudet om det jeg..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Følte ikke akkurat at de hadde noen alternativer...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Jeg takket ogaå nei pga nettopp dette. var redd det skulle bli nettopp sånn....og nå er gullet 9 mnd, og har ingen tennerm ikke ruller hun, ikke åler hun.....ja hun er treig. Snakker jo med de som er med i gruppa.og det er ikke måte på hvor flink deres baby er........................ Glad jeg ikke er med i gruppe..............
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Prøv og ikke bry deg om det.(vet det er lett å si...)men jeg har vært borti det samme.Alle sryter så av at barna spiser, brød, grøt, middag.Sover hele natta,Kan klappe osv.Gutten min vil helst bare ha pupp og litt grøt.Han "gjør" ikke noe enda.Men det kommer i hans tempo."Lukker" øra når de begynner jeg...
Sina73 Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Jeg er helt enig med deg. Synes det er tull å sammenligne babyer og jeg synes det tas opp litt vel private ting. Jeg blir nesten flau på andres vegne fordi jeg må sitte å høre på det andre tar opp. Mye av det synes jeg er en privatsak mellom helsesøster og mamma/baby.
LivetErEnLek Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Jeg vet ikke helt, men er mange av dere førstegagsmødre? Jeg husker også å føle det sånn da jeg fikk førstemann, og dette til tross at han var tidlig ute med det meste. Med snuppa nå, så bryr det meg lite, enda hun nok ikke er av de som er først ute med alt mulig rart.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #15 Skrevet 18. september 2006 Det har du nok helt rett i. Jeg er førstegangs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå