Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 noen som har noe erfaring med å gi havregrøt? har til nå bare gitt maisgrøt, men klarte å kjøpe feil. hun er 4 og en halv mnd.
Ruske-Sara Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Ungene skal ikke ha grøt før de er 6 mnd! Det høres ut som du har gitt grøt ganske lenge. Det duger med kun morsmelk en måned til.
Dano Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 ruske sara... --- Du aner ikke hva du snakker om.. gå og legg deg. De ambefaler å gi kun mm fram til 6 mnd. men grøt kan man gi om ungene behøver det fra 4 mnd. Så snakk heller om noe du har greie på du.- Til HI, ville ventet litt med havregrøt, siden det er litt mye fiber for magen når de er så små...
Livmor Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Næmen, hva er det for et svar da?! Du, Ruske-Sara, vet da ikke hvorfor hi gir grøt så det syns jeg var unødvendig. De fleste vet jo at det er anbefalt å fullamme til 6 mnd, men det betyr ikke at det fungerer sånn for alle!! Når det gjelder havregrøt inneholder jo den gluten. Hvis du ammer er det fint å innføre gluten forsiktig nå. Mm vil virke beskyttende mot allergi. Hvis du gir mme ville jeg ventet med glutenholdig grøt til over 6 mnd. Da ville jeg innført det forsiktig sammen med mais- eller risgrøt. Så jeg hadde nok kjøpt en grøtpakke til uten gluten.
Gjest Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Vi begynte med grøt da gutten var ca 5 mnd. Begynte med maisgrøt, og gikk over til havregrøten etter et par uker. Det gikk veldig fint. Det eneste jeg merket er at det virket som han ikke syntes den var like god. Og til deg over her: selv om det anbefales å fullamme til 6 mnd er det noen barn som trenger grøt litt før det. Hun hadde et spørsmål ang grøt og da trenger man ikke å svare slik som du gjør.
@nemone Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Ungene kan godt få grøt før 6 mnd, de offisielle anbefalingene så vidt jeg har klart å lese meg til på at ungene bør fullammes til de er 6 mnd, men at man kan gi grøt hvis det er behov for det fra 4 1/2 mnd (da skal tarmen være klar for grøt/middag). Mange gir grøt tidligere enn 6 mnd, det gjelder vel det samme med grøt som så så mye annet - en må se an og bruke sunt vett. Du ser jo selv best om ungen trenger mer næring enn bare melk. Ift havregrøt så er det gluten i den, det bør man vente med til 6 mnd, men hvis du gir mye mme, og i tillegg har gitt annen grøt/middag og det har gått bra, så sa HS til meg at da går det fint å introdusere glutengrøt litt før 6 mnd - bruk smaksprøver og se hvordan småtten responderer. Grøtpakkene holder jo lenge ift datostempling, så det er jo bare å gjemme den til ungen er gammel nok og kjøpe en ny uten gluten?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Dette er HI. Har faktisk fått beskjed fra helsestasjonen om å begynne med grøt fra hun var 4 mnd. pga. hun spiste hver time.. jeg gir bare mme.. jeg kjøpte grøtpakken i sverige.. den heter mild havregrøt og kan gis fra 4 mnd... så ikke noe om at den inneholder gluten på pakken.. så den er kanskje litt annerledes enn i norge? annerledes pakning enn de har her ihvertfall, den er mer trekantet på toppen (nestle)
Livmor Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Havre inneholder gluten uansett så vidt jeg vet. Koster jo uansett ikke mye med en pakke til da, og denne får du jo bruk for senere:)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 nei selvfølgelig:) synes det bare er litt rart at det ikke står på pakken hvis den inneholder gluten!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Gluten er en av bestanddelene i selve havren, så det vil ikke stå som egen oppføring i innholdsfortegnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå