Reveenka Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Har hatt møte med min kommende vaskehjelp i dag, og hun har en lillesøster som gjerne vil komme til Norge og jobbe som au-pair. Har noen av dere hatt au-pair? Hvordan fungerer det - hva slags oppgaver skal en au-pair gjøre, hvor mye skal hun jobbe, hva må vi tilrettelegge for henne osv. Det må vel gå gjennom noen slags offentlige kanaler? Tror det hadde vært veldig deilig; vi har dessuten plass nok. Ser nok for meg ulempen med at man aldri er helt alene i huset - men akkurat nå står det for meg som en større ulempe at vi aldri har hjelp med noenting, og alltid er litt på hæla med alt som skal gjøres. Kanskje vi hadde fått litt mer overskudd til å gjøre hyggelige ting?
Amiga Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Vi har ikke hatt au-pair, men venter en i desember så vi har akkurat vært gjennom prosessen som skal til for å få henne inn i landet. Se på disse udi sidene: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2651. Her står mye forklart av det du lurer på.
Gummelillan Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Skulle gjerne ha hatt det, jeg, men leier ut hele kjelleren og litt for glad i leieinntekten til at jeg har lyst til å plassere au-pair der... Men har mange venner som har hatt det tidligere, både fra Sverige, Polen, Lithauen og Filipinene. Samtlige har vært svært godt fornøyde med ordningen!!! Lykke til!
Ronja65 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Jeg har haft mange:-)). De har vært fra 2 st Sverige, Finland, 3 fra østerrike og en fra Wales. Vi likte de fra østerrike best da. Jeg har bare ordnet det privat en gang, og det var en av jentene fra Sverige. Vi fikk våre jenter fra Atlantis ungdomsutveksling. Den gang så formedlet de gratis, men nå tar de visst seg godt betalt har jeg forstått. Det er visst mye lettere nå som det er EU. Kommer de fra utenfor EU så tror jeg det må søkes spesiellt. Hvis de ikke kan snakke norsk, så har de bla krav på norskopplæring som du må stå før. Det er også egne skatteregler som kan være lurt å sette seg inn i før hun kommer. Hvis du bestemmer deg for Au-Pair, så har jeg en masse tips og råd, for å undgå en del feller.... Bla annet hva som er lurt å tenke på når hun skal flytte inn. Det er ikke lett og endre på noe, etter at hun har flyttet inn. Bla hva hennes arbeidsoppgaver skal være. Sjekk lit på atlantis hjemmeside, så kanskje du får noen tips. Det er veldig deilig når praktikanten er i hus, og alt fungerer. Vi fikk det til på praktikant nr 2. Men har fortsatt kontakt med den første jenta:-)) Som nå er over 30 og har egne barn... Gud hjelpe meg... som tiden går. Jeg skal ikke ha au-pair denne gangen. Er i grunn veldig fornøyd med at Thyra har fått plass i barnehage. Som sagt, når alt har gott seg til, så er au-pair ikke så dumt:-)) Lykke til.
Ronja65 Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Tenkte bare si at vi likte alle jentene kjempegodt. Det er bare en som vi har sendt hjem igjen. Hun var svensk og hadde dessverre et stort spiseproblem.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Nei dessverre, men har svigermor her nå og da blir det jo både ryddet i skuffer og skap og kjeller, middag på bordet, vasket, tørket og brettet klær osv..... Så jatakk, jeg kunne tenkt meg en!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå