Gå til innhold

Poteter!!!!Tilbredningsforslag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode måter å tilbrede poteter på?? hehe... kan koke, bake,gratinere...Båter, steke... Noen flere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

grille!!!

blir jo som innbakt da... hehe... ;oD

Skrevet

skrubb dem og skjær dem i syltynne båter med skallet på.. skaff ei dusjflaske med olje, og ha på litt, pluss salt og pepper.. de blir vanvittig gode, blåser seg opp og blir sprø.. mmm..

Skrevet

Jeg legger til å blande i pesto til tuonela sitt forslag (=

Skrevet

Hei har en oppskrift på potetkroketter, men har ikke testet den ut selv ennå. Dog har jeg smakt slike kroketter før og jeg elsker det. Det er endel jobb med disse og ikke er de magre heller, men helt herlige.

4-5 porsjoner

1 kg faste poteter

125 g smør

5-6 eggeplommer

1 eggehvite

50 g strøkavring

salt

pepper

muskat

Kok potetene og damp de tørre. Mos dem og ha de i en kjele med smøret, litt salt og krydder. Varm opp under omrøring. Deretter avkjøles mosen litt før en og en eggeplomme røres inn. Til slutt tilsettes eggehviten.

Legg mosen på et bakepapir på et stekebrett el lignende. Poenget er å smøre mosen utover i et jevnt lag, for deretter settes kjølig en stund (Gjerne over natten) Mosen vil da være ganske fast (som en deig)

Skjær mosen opp i avlange stykker, rull de ut som pølser eller en annen fasong. Bruk hvetemel til utbakingen. De vendes så i hvetemel, deretter i sammenvispet eggehvite og til slutt strøkavring.

Til slutt frityrstekes herlighetene til de er gyldenbrune.

Jeg har smakt dette før, men da smaksatt med masse ost og bacon i mosen også. Dette er jo en oppskrift som man kan forandre etter smak på. Personlig ville jeg nok knepet litt inn på smørmengden og heller krydret litt mer.

Ikke hverdagsmat men skikkelig artig å severe til gjester, enten som en forrett med en dip eller som tilbehør til middagen.

Skrevet

Spanske saltpoteter.

Sett ovnen på 200g.

Kok små partypoteter eller små mandelpoteter med skall i VELDIG salt vann i ca. 10 min.Ta av vann og damp opp.

Hell litt olivenolje i en ildfastform eller langpanne, strø salt i bunnen, mye.....

Legg over potetene, hell på litt mere olje ved behov. Rør rundt slik at potetene blir dekt av olje og salt. Stø deretter litt mere salt over hvis det blir for lite....

bakes i ovnen i ca.20 min.

Serveres til alle salgs kjøttretter, fondue,grillmat.

Jeg lager en dippsaus til disse potetene av 1 beger rømme, 1-2 fedd hvitløk og ganske mye karri.

Dette er en hit når vi har gjester...alt blir borte og de spør gjerne om oppskriften ;)

Skrevet

Jeg synes Røsti er veldig godt. Da rasper jeg rå poteter, litt gulrot og løk, blander dette, og klem dem godt sammen til små kaker (enten en stor som dekker hele pannen eller små lapper) i stekepannen med litt smør i. Stekes godt på begge sider slik at det blir litt sprø på utsiden og myke på innsiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...