Babykilo Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Mannen min jobber og det er travelt for tiden. Han jobber 1 t overtid hver dag og har masse, masse avspasering som han aldri får brukt fordi de har en travel periode. Greit nok. Når han kommer hjem er han selvfølgelig sliten og han har også behov for litt egentid og avslapningstid. Men på den annen side får jeg hetta av å ha 24 timers babyvakt. Han deltar jo. Gutten er 3,5 mnd. Jeg vet liksom ikke hvor mye jeg kan stå på krava, føler at jeg blir litt egoistisk. Hva gjør dere med deres partnere?
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Greit med travle dager og alt slikt. Men , jeg mener det er mulig å være litt sammen med barna slik at mor ikke rakner i sømmene. Det er viktig at mor ikke blir utslitt også. La han ta ham mens du feks stikker på butikken en tur. Det var det som reddet meg mange dager:) Trenger ikke å være så lenge i ganen. Hjelper masse:)
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Skal ikke så mye til nei.. La han ta badet/kveldsstellet og legginga f.eks. Hjelper masse bare det. Har hatt det litt som du beskriver vi også, men jeg sa fra. Orket ikke å la det hangle sånn. Ble bare til at jeg irriterte meg grønn på han og ble veldig sliten. Har sagt til han at det ikke er det at jeg ikke vil være med gutten vår hele tiden, men det er godt at noen andre har litt ansvar for han av og til så jeg slipper å passe på konstant. Og dessuten trenger pappaene å være med babyene for sin egen del også. Hvordan skal de ellers bli godt kjent? Stå på krava mener jeg:)
bejb25 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 samboeren min jobber mye han å.vi hadde en krangel her for litt siden for jeg var dritt lei av å ikke få noe tid for meg selv. han gadd ikke passe på lillegutt når jeg dusjet en gang.jeg sa klart og tydelig i fra at han må ta litt del i gutten han å. første bleie han skiftet så var babyen 6uker. nå skifter han hvis jeg spør veldig pent om det. jeg ammer ikke,menn samboer virker ikke interessert i mate gutten noe særlig. syns dette er synd. jeg har lyst til å ta en tur ut med venner en kveld,men vil ikke pga jeg vet ikke sikkert om faren takler å være alene med bebisen. jeg syns ikke du er egoistisk i det hele tatt. vi er hjemme med ungene hele dagen,mannfolka er på jobb. når begge foreldrene er hjemme skal det være like mye begges ansvar.
Babykilo Skrevet 18. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2006 Ja, jo. Men mannen min er glad i å leke med gutten altså. Jeg er bare lei av alltid å måtte be om det... Takk for innspill.
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Da sier du akkurat det til han. At du synes det er naturlig at han selv gjør det uten at du må be han om det. Jeg sa det, og han har visst skjønt det nå
mamo82 *2 jenter* Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Mannen min er i omtrent samme situasjon som din - jobber masse og har en del overtid. Han pleier å sette seg i sofaen med jentungen når han kommer hjem, så fikser jeg maten mens han tar seg av henne. Han passer henne også gjerne dersom jeg skal vekk etpar timer på ettermiddagen, slik at jeg får litt barnefri i blant. Han tar ofte kveldsstell eller bading. Dette er ting som han gjør uten at jeg må be ham om det. Han ønsker å tilbringe tid med jenta, så jeg føler ikke at jeg må "kreve" noe av ham. Du kan jo prøve å gi ham babyen, og rett og slett si at "Nå trenger jeg litt baby-fri, kan du ta over en stund?" Også går du å gjør akkurat det du har lyst til i en time eller to..
snupie Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 ok, han jobber mye ute, men har du tenkt på at du faktisk jobber 24 timer hjemme med ungen??? Å slippe å måtte be mannen din om å ta seg litt av sin egen unge for at du også skal få litt egentid syntes jeg burde være en selvfølge! Hvorfor er det så mange av oss jenter som ser på ungen som sitt ansvar og når pappaen tar seg av ungen sin så PASSER han den FOR deg?? han er vel ikke barnevakt for sin egen unge?? Nei, hos oss er det en selvfølge at han tar seg av ungen når han er hjemme, eller at vi da gjør ting sammen. Du er da virkelig ikke egoistisk fordi du krever at han skal være litt pappa i praksis også, ikke bare i biologien!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Det var jo nesten som å lese tankene mine... Mannen min jobber og overtid, og når han kommer hjem, legger han seg helst på sofaen foran tv'n eller foran dataen.. Jeg føler meg og ego, men av og til er jeg så utslitt at jeg bare føler at han kan ha dattera vår litt og.. Er liksom usikker på hvordan jeg skal si det til han, men prøver å tulle litt og si at vi skal ta annen hver bleie, og at "nå kan du ta henne litt..". Er ikke lett, men tror det blir bedre når barnet blir større egentig. Eller, håper jeg hvertfall. Fordi de fleste mannfolk er ikke like begeistra for disse spedbarna, de liker de som det går an å tulle litt med etc. Jeg tror hvertfall det, for han begynner å fatte litt og litt mer interesse ettersom hun vokser:) Selv om han er VELDIG flink med henne, og bryr seg mye mer enn sikkert den gj,snittlige mannen i dag gjør.. Dattera mi er forresten 5 mnd..
Northernlights Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Jeg forventer at en pappa skal gjøre alt mamma gjør, -bortsett fra amminga, som han jo ikke kan. Ellers bør oppgavene være fordelt, ja. Min mann er mye syk, så han kan av den grunn ikke gjøre så mye som meg, men det er jo en annen sak. Han kan ikke bade knøttet, så det er min oppgave. Men stort sett gjør han alt jeg gjør,ja.
mukle Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 Jeg tror også som noen over her at endel menn kanskje vil komme srerkere på banen når babyen er litt større og mer håndgripelig.. MEN- jeg tror også at man skaper noen viktige mønstre i denne perioden, og at disse møstrene (altså hvem som har mest ansvar for barnet) er mer seiglivede enn man tror. Og at vi kvinner kanskje gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å si at "han blir vel mer interessert i barnet når det blir eldre"..Barnet et jo ikkke noe man skal være mer eller mindre interessert i - det er pappas ANSVAR like mye som mors! Vi mødre ville jo ikke kunne bare velge vekk barnet de dagene eller gangene vi ikke "er så interessert i det", og de fleste av oss vel dager vi kunne tenke oss annet enn bleieskift og amming og gulp. Slik sett er jo amming en stor utfordring for likestillingen i hjemmet. Men amming er bra, så løsningen er vel kanskje og få med far fortsest mulig så på de tingene som han kan gjøre alene. Skifte bleier burde jo være en selvfølge, det samme m bading. Leke og gå tur er jo supert. Og når barnet er kommet i gang m ammingen er det ikke noe i veien med å prøve å pumpe ut melk på flaske som far kan gi slik at de kan være alene også. Her brukte vi vel tre mnd på at jenta tok flaska m morsmelk, men nå går det bra! Mannen min jobber også mye, men ville blitt fryktelig lei meg om han mente at ettermiddagen skulle være fri for barn. Så far han heller sitte på daten når barnet har lagt seg hvsi han ønsker det. Men jeg gjør det meste av husarbeidet på dagen (har en rolig unge som sover endel på dagen skal sies...), slik at pappan heller kan være m jenta på kvelden enn å støvsuge. Vet det er mange som mener at pappaen skal gjøre halvparten av husarbeidet også selv om mamma er hjemme, men der er jeg nok uenig. For når det blir pappapermisjon skal jo han gjøre mer husarbeid enn meg:) Det har ikke vært knirkefritt her heller, men vi har pratet mye om det og jeg har sagt klart fra om at dette er vi to om. Og det går faktisk veldig bra!
-Bobsi Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Ta en lørdag og bytt om på rollene. Du jobber med noe ute, i garasjen, hagen eller bare på et annet rom, drar og handler og ordner alt i den perioden hen vanligvis er på jobb. Så skal vi se om han vil at du skal ta gutten når du er tilbake på ettermiddagen.
Luca Skrevet 19. september 2006 #13 Skrevet 19. september 2006 Kom på en ting da jeg leste det siste svaret her, at nok mange gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å gjøre alt...ikke rart pappaen bare ligger på sofaen da:-) Her i huset er vi like engasjert i barna våre, og papasen her veldig misfornøyd hvis det kommer på noe møtevirksomhet eller lignende som går ut over tiden hans med jentene. Så vi bruker tidne på jenten når de er våkne, begge to. Av praktiske ting gjøres også dette likt, og vi gjør begge naturlig det som må gjøres. Skal lillesnupp ha grøt, gjør kanskje den av oss som holder på med henne den istand og gir. Så alt dette glir naturlig. Kanske jeg kan si jeg er heldig som har en kjæreste som er så engasjert i familien sin, men det syns jeg at han er også...heldig som har meg som er engasejrt:-) Men, det er ting jeg gjør mer enn han og det er å lage middag. Jeg syns det er slitsomt å planlegge middag, så det er som regel han som handler inn siden han liker å handle og jeg ikke. Men det er nesten alltid jeg som lager middag! Så jeg spurte her om dagen, hvofor er det alltid meg som lager middag?? Fordi du lager så god mat(lurt sagt selvfølgelig av han) og fordi du alltid gjør det bare. Fordi jeg alltid gjør det bare! Ikke sant, han trenger jo ikke lage mat, fordi jeg gjør det alltid. Så enkelt er det kanskje, at mange bare gjør ting. Og da er det jo lett for den andre å IKKE gjøre det. Så kanskje dere som sliter med å ikke være to om ting, bare skulle sluttet å gjøre ting. Kansklej det hjelper. For jeg tror det er mange menn her som lever ganske så avslappede og bekymringsløse liv, utfra de historiene jeg leser her. Skal også innrømme at det er mange ting når jeg tenker meg om som jeg ikke gjør, fordi min bedre halvdel gjør det. Jeg bekymrer meg aldri om gresset skulle vært klippet, og jeg kjører begge bilene uten tanke på at de faktisk går på bensin. Så poenget mitt er at kanskje flere burde stille krav, og ikke skjemme mennene sine alt for mye bort. Det bør jo være en selvfølge at en mann tar et slike stort ansvar for barnet sitt som en kvinne gjør, men så lenge mammaen gjør alt er det en del som bare dropper ut. Det er jo synd, for han mister jo også muligheten til å få et nært og godt forhold til sitt eget barn også. Det er det bare han som kan skape. Snuppa vår på 2 år er helt avhengig av pappaen sin, det er han som skal stelle, gi mat osv. Hun skal være med han overalt, og hyler hvis han går. Det gjør hun ikke når jeg går:-) Men det er jo hans egen fortjeneste det, som har lagt all sin sjel og tid i barna...og det får han jo også igjen for....
3tettesmå Skrevet 19. september 2006 #15 Skrevet 19. september 2006 Jeg syns absolutt ikke du er egoistisk. Det er jo en fulltidsjobb å gå hjemme med en baby også! Mannen min har også jobbet en del overtid i det siste, men han er veldig flink til å hjelpe til likevel. Når mannen min ikke er på jobb, deler vi ansvaret på hverdager på denne måten: Pappaen tar kveldsstellet (bading) og morgenstellet. Jeg tar selve leggingen og står opp om natta når gutten vår skal ha mat. (sønnen vår våkner ganske mye om natta for tida) På den måten får pappaen vært en del sammen med sønnen vår selv om han er på jobb det meste av dagen. Jeg får litt tid for meg selv på kvelden og kan av og til sove litt lengre om morgenen. I tillegg får pappaen sove hele natta så han kan dra uthvilt på jobb. Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen. I helgene deler vi stort sett likt. Jeg står fortsatt for "nattarbeidet" og det er jeg som ammer selvfølgelig. Men pappaen skifter nok en god del flere bleier enn meg. Vi forsøker også å dele på å legge sønnen vår på dagtid i helgene, men det blir som regel meg for sønnen vår er litt avhengig av pupp for å sove;-) Jeg syns du skal ta det opp med mannen din - at du også trenger litt "fri". Han syns jo sikkert det er litt koselig å få være sammen med sønnen sin også:-) (sønnen min er også 3,5 mnd)
Gjest Skrevet 19. september 2006 #16 Skrevet 19. september 2006 Jeg vet ikke om det går an å få pappaen til å forstå at å være hjemme med barnet ikke er "å være hjemme og slappe av". Du er ikke egoistisk. At du skal få dusje "i fred" er da et minimum!! Her begynte jeg å jobbe litt (2 dager i uka) da lillemor var 5 mnd (6 mnd nå). Og da er pappaen hjemme med henne annenhver fredag, ellers er hun hos farmor/mormor. Det har faktisk gjort underverker. Nå har pappaen fleksibel jobb som gjør at vi kan ordne oss på denne måten, men det gir i alle fall pappaen en kjempefin mulighet til å forstå hvor krevende en hverdag med en liten en er! Kanskje kunne du foreslå noe sånt? Ikke at du skal begynne å jobbe altså..hehe, men at du får ta deg en hel fri dag i ny og ne (om det så er helg) sånn at han kan stelle hjemme? ANBEFALES!! Riktignok hvis det lar seg gjøre når han har så mye å gjøre på jobben da. Her var pappaen veldig flink fra før, så det er ikke det, men nå ser han ting som må gjøres veldig mye mer selv. Jeg trenger ikke spørre om han kan gjøre ditt eller datt, mens jeg driver med noe annet. I tillegg får han et nærmere forhold til jenta si, avlaster meg litt, og skjønner mer at man har i grunnen hendene fulle HELE TIDEN mens man er hjemme med barnet sitt. Ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #17 Skrevet 19. september 2006 Du har fulltidsjobb med barnet på dagen (+ nattevakt?) så du har like stort behov for å slappe av på kvelden. Vi deler på arbeidsoppgavene etter "arbeidstid". D.v.s. at vi får omtrent like mye egentid på kvelden/helgene. Den som har hatt barn hele dagen synes gjerne det er greit å gjøre andre ting som matlaging, husarbeid, innkjøp, mens den som har jobbet ute gjerne vil kose/leke med den lille.
animal Skrevet 19. september 2006 #18 Skrevet 19. september 2006 Mannen min jobber fullt, og alt ettersom hvordan dagen min har vært, så tar han snuppa endel på kveldstid. Dvs har hun vært veldig sutrete (noe som er veldig slitsomt i lengden..) så tar han henne fra han kommer fra jobb. Har hun vært blid og fornøyd, så bytter vi på sånn ca jevnt fordelt utover kvelden. Om helgene står han alltid opp med henne slik at jeg kan sove lenger. Jeg tar henne på natta, slik at han får sove når han skal på jobb. Jeg er veldig fornøyd med min mann, og syns vi har en grei fordeling. Jeg har prøvd konsekvent å la han ta henne endel helt fra fødselen av, tok meg gjerne en tur på butikken osv slik at han kunne bli trygg på at han ville klare henne alene.
-carina- Skrevet 19. september 2006 #19 Skrevet 19. september 2006 Det er skrevet så mye bra her tidligere av hva som bør kreves av en pappa, så jeg signerer bare på listen over de som er heldige og har en mann som tar "halvparten". Etter at vi fikk gutten vår har han faktisk blitt enda flinkere her hjemme i huset, nå "ser" han mye mer av alt som skal gjøres her, og gjør det... Synes det er helt rettferdig at jeg tar størsteparten av "nattarbeidet", jeg våkner jo uansett for å gi mat. Unødvendig å vekke ham for å skifte bleie, når jeg allerede er våken. Og jeg får som regel sove litt lenger på morgenen (i blant helt til 11-12), mens han må opp i syv-tiden...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2006 #20 Skrevet 19. september 2006 Tror det bare er sånn menn er ... At de må bes om å gjøre alt. Mannen min trår pent over søpla som står klar i gangen, på over en meter høyt, om jeg ikke ber han ta den med.. En gang sa han "jeg kan gjerne gjøre husarbeid, men da må du skrive en lapp om hva.." . Hehe. Ting går ikke av seg selv. Og sånn tror jeg det er med barna og, de liker å leke med de, men må bes først Menn er noen enkle skapninger Men kjekke og ha og da
Ranveig R Skrevet 19. september 2006 #21 Skrevet 19. september 2006 Dette temaet er oppe så ofte at det nesten er deprimerande... Her i huset er det sjølvsagt(!) slik at vi deler på å ta oss av småen. Når mannen min er på jobb er eg sjølvsagt saman med guten, men når mannen min kjem heim tar han stort sett over, så eg får ein "pust i bakken". Vi er saman om kveldsstellet, og mannen min pleier å legge han. På fridagar søv vi lenge annankvar gong, og nokre dagar tar eg med meg guten ut ei stund, så mannen min kan rydde og vaske huset, andre gongar er det omvendt. Og av og til tar han med seg småen så eg kan få slappe av heime aleine ein dag. Eg prøver å få til ein frikveld i veka ca, tar meg då gjerne ein tur til ei veninne etter lillegut har lagt seg kl 19. Og så går eg på kurs ein dag i veka og. Mannen min tar seg av guten vår med den største selvfølge, han har jo lyst til å leike og kose og gå tur han og... I og med at gubben er på jobb heile dagen har han behov for heimekos om ettermiddagen/kvelden. Eg som er heime heile dagen har ofte behov for å komme meg litt ut. Det forstår han veldig godt, og det er aldri noko problem for meg å "forsvinne" ei stund når han er heime. Eg meiner at arbeidsfordelinga med ein baby bør vere 50/50 når arbeidsdagen er ferdig. Det er ikkje riktig at mannen skal jobbe 8t og ha 16t fri, mens ein sjølv skal jobbe 24t i døgnet. Det er jo 300% stilling det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå