Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Lillegutt har sovnet mellom 19.30 og 20.30 en stund. Nå i det siste stort sett før 20. Han får mm, og grøt siden han var 4 mnd gammel (dette fordi jeg ammet og ammet og han tydelig ikke var mett). Han får ca 5 måltider på dagen, der det er grøt i tillegg til mm på formiddag og kveld. Han spiser den grøten han vil ha, noen ganger litt frukt i tillegg. Det kan være alt fra lite til hele porsjonen. Har stort sett, med noen unntak, våknet en gang på natta de siste par mnd. Og sovnet greit igjen. Var til og med i gang med å sove opp til 10 timer. Men de siste par ukene har han våknet et par ganger hvertfall. Siste uka spesielt har jeg vært oppe ca 10 ggr. Selvfølgelig får han ikke mat alle gangene, men et par ggr blir det jo. Så sovner han tilsynelatende, men like etter begynner han å "turne", "synge", "bable". Skikkelig våken altså. Ikke så mye skrik før det er gått en stund, men klin umulig å sove i naborommet i alle fall. Skulle han ikke ha fått nok mat i løpet av dagen til å sove i alle fall mer enn 4-5 timer, og ikke tulle sånn på natta?? Dagen starter ca 06.15. Greit nok det, men jeg skulle jo ønske jeg hadde fått sovet i det minste 4 timer uten å måtte stå opp hver halvtime. Ble langt dette... Noen som har noen råd? Evt lignende netter? (Vi kan jo trøste hverandre...)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Godt det er flere!! Minien her var verdens snilleste og letteste barn på kveldstid/natt. La seg fint alene, og en lang periode sov han hele natten uten å spise. Vi var så fornøyde. Men idet han rundet det magiske tallet 5 mnd, så har det blitt andre boller her i heimen! Kan ta en time før han sovner, alt er sååå gøy når han får komme opp i senga, babler og ler og snur seg,og aker og ruller og vet ikke hva. Av og til våkner han anna hver time og vil puppe, eller så våkner han i 3-4 tia,og kan godt være våken i 1-2 timer. Ligger å ler og koser seg, men turner sånn at jeg tørr ikke sove selv for av og til sovner han på magen med snuten ned i saueskinnet, og da er jeg redd han ikke skal få puste. Legger han i 9-tia og dagen begynner rundt 6.45. Ikke har han tid til å sove på dagen heller har 3-4 lurer på 20-40 minutter. Jeg er sååå trøtt for tida...
Babykilo Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Grøss og gru. Min på 3,5 mnd har begynt med de samme tendensene... Jeg pupper jeg, da. Kanskje jeg burde la være med det hver gang han våkner...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Uff, ja det er slitsomt altså. Her soves det også sjelden mer enn 45 min på dagtid. Er jo ikke noe vits i en "skrikekur" (er motstander av det egentlig) på natta heller, for mesteparten av tida turner og babler han som du skriver. Har vært litt forkjølet selv de siste dagene, og egentlig hatt behov for å slappe av. Ikke spes mulighet for det verken dag eller natt. Lett for folk å si at det bare er å legge seg ned når babyen sover. Da er man jo gjerne rimelig gira, og det er faktisk vaskemaskiner som MÅ settes på, middag som må lages og spises etc.
Gjest_1001 Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Jeg kjøpte sånn babysafte som man fester rundt sengebunnen. Og etter det ble nettene noe helt annet. Han var ovar alt i sengen før han fikk den, rullet på magen, slengte føttene over gjerdet, lå på tvers i sengen, hehehe, var ikke sjans at han skulle legge seg når han hadde lært så mye nytt. Nå ligger han fint på ryggen og sover 10-11 timer i strekk, får mat og sover i 2-3 timer til
Gjest_1001 Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 den kjøpte jeg på biteringen i bergen
Evelinemor Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Velkommen i klubben! Vi runder snart seks måneder. Alt ble bare tull etter at hun fylte fem. Først var det at hun ikke ville sove på kvelden. De siste dagene har det vært 1-2 timer uling og tulling i 4-tida. Fryktelig slitsomt! Har "tannbæsj" og roser i kinnene, men kan ikke se noe action noe sted. Virker som om det er noe som plager henne, i tillegg til at hun rett og slett ikke ønsker å sove. Vi bare krysser fingrene og håper!!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Kanskje vi bare skal vente på at det dukker opp tenner... Men grøss og gru - det skal jo komme 20 av dem. Skal det være sånn hver gang...? Hehe... Merkelig det der med 4-tida. Virker som det er flere som våkner opp og tuller rundt da. Er jo ikke vits å prøve å drøye leggetida heller tror jeg. Godt å ha litt voksenkveld etter 20 også da.
Gjest_1001 Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Kan jo bare være tennene som "flytter" på seg. Gullgutten her har begynt å få klumper der jekslene skal komme ut men det går nok noen måneder til før de kommer frem. Først må vel fortennene komme, men de ser jeg ikke mye til.
Gjest_1001 Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Når tennene først har begynt så har du det gående i tre måneders tid før det roer seg! *gleder meg*
Evelinemor Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Vi har fått de to første nede, så vi venter vel egentlig på ei fortann oppe snart. Tok veldig lang tid før den andre meldte seg nede, og da den kom var den helt skakk. De vise sier det skyldes at den har jobbet hardt i tannkjøttet. Kanskje det er noe lignende som skjer nå. Men denne tanna så vi lenge før den kom da. Ser ingen nå....
Frk Vims Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Ingen gode rår egentlig, men felles skjebne.. Her startet og så "ballet" ved 5 mnd. Han er nå straks ett år, og det er desverre ikke bra på natta enda... Hadde en bedre periode på ca. 14 dager da vi gikk fra to til en dupp på dagtid, men det vart ikke evig nei.. Er tenner på tur + snørrete nå da, så jeg håper den positve tendensen kommer tilbake! (Får ikke pupp om natta lenger, så ikke ut til at den avvenningen hadde noen betydning for sovingen på natt. Det eneste som ble bedre da, var at far også ble bra nok på natta, og det er godt da.)
snull Skrevet 18. september 2006 #14 Skrevet 18. september 2006 Her har vi også våkentid mellom 3 og 5 eller 2 og 4 , nesten hver bidige natt!!! Hun er 4 mnd med ei mamma som holder på å bli sprø!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #15 Skrevet 18. september 2006 Si i fra hvis dere kommer fram til en vidunderkur!!!
Hoppetussa Skrevet 18. september 2006 #16 Skrevet 18. september 2006 Ja, jeg blir ganske provosert av de som sier at jeg må legge meg ned på dagtid - om det ikke er husarbeid som må gjøres, er det faktisk veldig godt å kunne bruke f.eks. en halvtime ved pcen, lese en bok eller lignende!
1+2=3jenter Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 Tulla vår begynte også å spinne rundt på nettene. Vi gjorde kort prosess med en babysafe kjøpt på sparkjøp til hele 99kr. Måtte ha ei natt på seg for å venne seg til den, men siden har hun sovet godt. I tillegg hjalp det godt å begynne med to grøtmåltider på dagen. 5,5måned nå... I natt satte hun ny soverekord på 12,5time i strekk. Herlig!!
Christel&Noah Skrevet 18. september 2006 #18 Skrevet 18. september 2006 Godt å lese at vi ikke er alene her i verden:) Lillegutt er 7 mnd om ei uke og har vært slik siden han var 5mnd. Alt tyder på tenner men ennå ser vi ikke noe til de! Ei stund klarte han seg fra 19.30 til 06.00 uten pupp (får 4 måltider og ammes på dagtid), men nå kan han våkne opp til 8 ganger på natta, og pupp er det eneste som får han til å sovne, smokken som han bruker på dagen, spyttes bare ut igjen! HAr så lyst å sove 3-4 timer i strekk igjen
mamma:) Skrevet 20. september 2006 #19 Skrevet 20. september 2006 Småen på fem mnd har sovet bra om nettene hele tiden.men har nå våknet to-tre ganger de siste nettene.Da blir man trøtt ja..tror jeg skal prøve å kjøre på med to grøtmåltider om dagen,så får vi se om det hjelper.Var litt lettet da jeg leste at vi ikke var de eneste som har begynt å våkne om nettene.Kanskje kutte ned på dagsoving er et tips.Håper det er forbigående...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #20 Skrevet 20. september 2006 Tror ikke det hjelper å kutte ned på dagsovingen. Det vil hjelpe en periode, og så er det på igjen. Har sett eksempler på dette ofte, så snakker ut i fra andres erfaringer, og ut ifra hva jeg har observert. De sier jo at søvn avler søvn. Tror det er viktigere å holde fast på rutinene man vil ha. Barna lærer, og skjønner etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå