Gå til innhold

Hvordan gjøre overgang til søsken lettest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lillemor vil være 2 år og 4 mndr når lillemann gjør entrè om 2 mndr og jeg lurer litt hvordan vi kan gjøre denne overgangen enklest for henne (og oss)

Særlig er det noen konkrete ting jeg lurer på hvordan vi best løser :

Smokk - er det enklere å avvenne henne med den nå FØR han kommer, eller vil det bli mere rabalder når han få ha smokk og ikke hun ? (hun bruker stor sett på natten, og ved enkelte trøste/sykeperioder)

Ser for meg at det kan bli enda verre å avvenne henne om et år, mens han fortsatt får lov å ha sin, men vet jo ikke.

Ny seng - er det lurt å putte henne i "stor" seng nå en god stund FØR han trenger sprinkelsenga hennes, slik at han ikke liksom kommer og tar senga "hennes" - eller vil det uansett bli trøbbel når han skal bruke det som hittil har vært bare hennes ?

Gave - er det lurt å gi henne en gave når lillebror kommer hjem fra sykehuset, eller bør vi la dem få bli kjent med hverandre uten slike "ekstrating" som tar oppmerksomheten vekk fra det faktum at hun har fått en liten "konkurrent" ?

Vogn - vi skal i forbindelse med familieforøkelsen begynne å bruke søskenvogn, er det lurt å begynne å bruke denne litt nå FØR lillebror kommer, eller bør vi vente til han også skal sitte i den ?

(regner med at hun kommer til å protestrere når han skal opp i hennes dypvogn, men den bruker vi jo først og fremst på dagen når hun er i barnehagen)

Uff - det er mye å tenke på - vi vil selvsagt gjerne gjøre det "lureste" (hvme vil ikke det?) så jeg håper noen har erfaring eller innspill til oss vedr dette.

Mange av dere har jo sikkert vært gjennom dette før.

På forhånd tusen takk !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min ble storebror et par dager etter 2 års dagen. Vi snakket mye om babyen i magen min. Han trodder alle hadde baby i magen, var veldig gøy da han pekte på pappaen sin og sa "baby"

Vi byttet seng til han før babyen kom, sluttet også med puppen. Smokken kan være lurt å beholde, det virker ikke som dere overdriver bruken av den.

Det gikk veldig bra til å begynne med, han bare strøk babyen. Etter noen uker kom sjalusien da han forsto at babyen skulle være her for evig.

Lykke til du får det spennende fremover.

Skrevet

Vår datter var 2 år og 10 mnd da vi fjernet smokken og hun fikk en lille søster ca 1,5 mnd etter på. Det var hyling i 3 dager og så var det slutt. Det var heller ingen problemer når vesla fikk smokk.

Den store senga hadde jeg introdusert nå, for da har dere et par mnd på at hun blir vant til stor seng

Vår fikk stor seng når hun var ca 2 år og ville ikke ligge i den med engang. Vi lot den stå og prøvde litt hverdag og tilslutt sov hun der.

Vi har gitt gave til begge barna når de har fått små søsken, som har vært fra babyen og som de fikk når de kom på besøk på sykehuset.

Søsken trilla hadde jeg kjøpt når den trengs, la henne være med ut å se-prøve og kjøpe. Vi har 1,5 år mellom våre 2 første og det var ikke noe problem at babyen hadde gamle vogna, men vi hadde ståbrett til den eldste.

Lykke til!!!

Skrevet

Gutten min var 2 år og 4 mnd når han ble storebror og det gikk kjempebra. Ikke sjalu i det hele tatt. Fordelen med å få et søsken når de er så små er at de glemmer ut at de noen gang har vært alene:)

Men vi var hele tiden bevisst på hvordan vi oppførte oss. Storebroren fikk like mye oppmerksomhet som før. Når lillesøster sov fikk hun ligge i fred mens vi konsentrerte oss om han f.eks.

Vi hadde med en gave til han på sykehuset, men mest for at han skulle få noe nytt å leke med mens vi var der. I tillegg spurte vi om alle i familien som kom kunne ta med en bitteliten gave til han også og hilse på han først når de kom (ikke løpe rett bort til babyen).

Smokken har vi latt være i fred. Han bruker den kun når han sover om natten, så vi har ikke sett noen grunn til at vi skulle avvenne med den akkurat nå. Vi venter til han runder 3 tenkte vi.

Vi brukte bare den gamle vognen fram til søsteren kom, og så begynte de å bruke tvillingvognen sammen etterpå.

Vi flyttet han over i ny seng et par mnd før lillesøster kom, men det var mest fordi han var klar for det. Han stortrivdes i storegutt-sengen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...